Graag advies over mogelijke schade

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

Hallo, graag zou ik jullie willen vragen naar een mogelijke schade op mijn pas nieuw gekochte pijp, een big ben. Ik ben een beginnende pijproker, ( zie item stel je even voor ) en sinds gisteren kom ik er achter dat er een barst in de steel zit, en dat de lak er af is. Ik heb een redelijke prijs voor de pijp betaald ca 70 euro. Volgens mijn buurman is de pijp gevuld en was dit waarschijnlijk met de koop niet zichtbaar. Ik rook de pijp nu 2 weken, alleen savonds 1 keer met het even lekker ontspannen... Ik ga er altijd netjes mee om, ik klop de pijp niet uit en gebruik netjes het pijp bestek. Heb netjes ingerookt, en ik denk ca 30 keer in de brand gestoken. Wat denken jullie dat hier aan de hand is ? Alvast bedankt voor jullie reactie, grt bastiaan
Image1464718033.280552.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Asmodeus »

Dat lijkt me duidelijk een scheur inderdaad. Ik zou er mee teruggaan naar de verkoper.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door NoneNicer »

De scheur is in een vrij natuurlijke lijn qua verloop. Lijkt sterk op een fout in het hout. Zat de steel een keer erg vast in de kop?
Hoe haal je de steel van de kop voor schoonmaken?
Heb je de kop en steel eens van elkaar gehaald terwijl de kop nog warm was?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door robvoorburg »

Ik kan niet anders dan een beetje kwaad worden bij het zien
van de foto, de fa. Gubbels had de eer aan zichzelf moeten
houden.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Eliminator »

Kan me bijna niet voorstellen dat deze de Gubbels werkplaats zo uit is gegaan, veel kans dat de pijp bij de verkoper een keer gevallen is o.i.d.,
Hoe dan ook, stuur even een mail naar de firma Gubbels met foto en ben er vrij zeker van dat deze pijp gewoon vervangen word.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door rivulus »

Als ik die foto zo bekijk lijken er twee inclusions in het bruyere te zitten in het pad van die scheur. Kan gebeuren met bruyere.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bommel »

Terug gaan naar de verkoper in de eerste plaats.
Geeft deze niet thuis dan contact zoeken met Gubbels.
Lijk mij de meest kiese weg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door meindert »

Pijp terug brengen , als het een goede tabakkonist gaat hij het voor je regelen!!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Eliminator »

Eensch, ik sloeg een stap over, wellicht te snel,... altijd de verkoper de kans gunnen zijn 'fout' goed te maken, wel zo sportief.
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door meindert »

Eliminator schreef:Eensch, ik sloeg een stap over, wellicht te snel,... altijd de verkoper de kans gunnen zijn 'fout' goed te maken, wel zo sportief.
Zo is het Peter , alles goed met je??
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

Goede avond heren, van harte bedankt voor al het commentaar. Ik heb jullie advies opgevolgd, en ik ben vandaag einde van de middag naar de verkoper gegaan. Egbert Broers in Alkmaar. Helemaal top, wat een service ! Betrof een fout in het hout, kon ik zelf niets aan doen, en ik mocht terstond een nieuwe pijp uitzoeken en meenemen. Oude pijp gaat gewoon retour naar Roermond, en daar was het mee geregeld :-) grote klasse en prima service, daar word je blij van. Nu alleen weer inroken met de naturel tabak... Maarja, Even doorzetten en dan weer op ontdekkingsreis :-) groet bastiaan

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door meindert »

Bastiaan schreef:Goede avond heren, van harte bedankt voor al het commentaar. Ik heb jullie advies opgevolgd, en ik ben vandaag einde van de middag naar de verkoper gegaan. Egbert Broers in Alkmaar. Helemaal top, wat een service ! Betrof een fout in het hout, kon ik zelf niets aan doen, en ik mocht terstond een nieuwe pijp uitzoeken en meenemen. Oude pijp gaat gewoon retour naar Roermond, en daar was het mee geregeld :-) grote klasse en prima service, daar word je blij van. Nu alleen weer inroken met de naturel tabak... Maarja, Even doorzetten en dan weer op ontdekkingsreis :-) groet bastiaan
Kijk...zo hoort het , ik heb ook zo,n tabakonist die staat voor zijn product!!! TOP!!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Janno »

Fijn om te lezen. Wat voor pijp heb je uitgezocht?
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Eliminator »

Blij dat je toch eerst even langs de verkoper bent gegaan, voor je het weet heeft hij een slechte naam, iets wat hij overduidelijk niet verdiend.

Mooi geregeld zo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Sidekickelvis »

Zet in de witte lijst die man!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bommel »

Groot =D> voor de verkoper, eentje die weet hoe te handelen en de klant tevreden houden.
Inderdaad mag deze uitbater van het rookgenot op de witte lijst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door NoneNicer »

Heel mooi! En ik heb direct een adres voor de kop van NH waar je goed terecht kan. Overigens in Den Helder ook goed geholpen bij Techador vd Rol... Als iemand de witte lijst bijwerkt: ze mogen er op!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Asmodeus »

Fijn dat het naar behoren is opgelost [emoji106]

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Eliminator »

NoneNicer schreef:Heel mooi! En ik heb direct een adres voor de kop van NH waar je goed terecht kan. Overigens in Den Helder ook goed geholpen bij Techador vd Rol... Als iemand de witte lijst bijwerkt: ze mogen er op!

Dat mogen de heren zelf, zie: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=2288

En levert de zaak ook nog eens, naast een goede service, een bovengemiddeld assortiment mogen ze ook hier toegevoegd worden.
http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

Janno schreef:Fijn om te lezen. Wat voor pijp heb je uitgezocht?
Gewoon weer een zelfde type, een gebogen big ben. Ik hoop dat deze het wat langer volhoudt, en anders gewoon weer terug ! Ik heb natuurlijk al even goed gespeurd naar scheurtjes of oneffenheden, maar heb gelukkig nog niets kunnen ontdekken ;-)

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door cipke »

Netjes opgelost [-X
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

Beste heren,

Ik wil jullie graag nog even terugkoppeling geven over de 2e pijp, de Big Ben die ik had geruild. Ook deze pijp, was weer onderdeel van een beginnersset. Big Ben heeft zgn startersets waar deze pijpen uit vandaan komen. Graag wil ik het volgende met jullie delen, dit keer geen scheur in de pijp, maar 'problemen' met de laklaag. Met het inroken, ( gebruik en handeling van de pijp ) begonnen er zich op verschillende plekken op de kop, en ook ter plaatse van waar het mondstuk de steel in gaat, ( 'tige' ? ) lichte plekken te komen. De laklaag 'verdween' en er kwam een 'mat kleurige plek' alsof dat er plaatse de lak verdwenen was. Na het minutieus bestuderen, kwam ik er achter dat 1) of de laklaag niet goed was aangebracht, of 2) de pijp een keer hersteld is geweest en de laklaag ter plaatse 'anders' hecht op het herstelde materiaal dan op het hout, in deze dus loslaat, of 3) dat een B, of een C keus Bruyere hout is gebruikt. Heren, ik kan jullie vertellen, ik kreeg er echt hoofdpijn van. Wat nu te doen. OF terug naar de winkel, OF zelf de plekjes herstellen. Omdat ik voor het weekend zat, ( vrijdagavond) heb ik besloten om de laklaag zelf te herstellen. Ik wilde niet terug naar de winkel, omdat ik mijzelf toch wat bezwaard voelde, en ik koos er voor om er zelf wat aan te doen. Met in mijn achterhoofd als het niet lukt, dan kap ik er gewoon mee, en dan koop ik acuut een ‘echte’ kwaliteit pijp.

Afbeelding

( Het zat mij nl. echt enorm dwars, en dacht continue hoe is dit toch mogelijk.. ) Mijn theorie hierover is dat de startersets, of beginnersets van Big Ben niet de meest kwalitatief goede pijpen bevatten. Er zitten schoonheidsfoutjes in. B of C keus hout, kleine beschadigingen die hersteld zijn, onvoldoende lak, etcetera. Meer, om de beginnende pijproker op gang te helpen met een B keus pijp. Hoe dan ook, vond ik dat ik voor de starterset een redelijk bedrag had betaald, ca. 65 euro ( met een pak tabak à 8,20 ) en vond ik dat de pijp toch wel redelijk in orde zou moeten zijn.

Maar goed, ik aan de slag met een mooi lakje. ( mn pa is thuis in de vioolbouw wereld, herstelwerk van strijkinstrumenten etc, en heeft dus veel spulletjes voor houtwerkzaamheden, en ook hele mooie naturel gekleurde lakken.. ) Dus ik heb de plekjes netjes gelakt, en zo op het eerste gezicht geen verschil. De pijp 24 uur laten drogen, en zaterdagavond op nieuw weer in de brand… Wat een drama… de gelakte plekjes, die begonnen op te zetten, als een soort van blaasjes. Dacht natuurlijk dat ik gek werd, wat een gedoe. Maargoed, pijp opgerookt, ondertussen te denken wat ik zal doen, en besloten na afkoelen de hele procedure nog een keer te herhalen. ( licht schuren, schoonmaken, en opnieuw lakken. ) Om de hele boel nu netjes te laten, heb ik de hele pijp ( dan maar rigoreus ) in de parket lak gezet. ( Met in mn achterhoofd een laatste poging… ik kon immers toch al niet meer terug naar de winkel… ) Mooi resultaat, een meer glanzende pijp, en nu zou het toch goed moeten gaan…. Helaas. Zondagavond, zelfde verhaal, blaasjes, en een ‘plakkerige houten kop’…. Ik wist het al, dit werd helemaal niets meer… Zwaar teleurgesteld, heb ik afscheid genomen van de pijp, en direct een nieuwe pijp besteld.

Samengevat sta ik dus niet achter het kopen van een beginners set, simpelweg omdat ik daarmee nu slechte ervaring heb opgedaan. Voor mij persoonlijk zonde van het geld, maar misschien heb ik ook gewoon pech gehad. Mn teleurstelling is op dit moment wel helemaal voorbij, want ik had natuurlijk nu wel een goede reden om direct een mooie ( sjiek de friemel dikke ) nieuwe pijp te kopen.

Die pijp is gistermiddag binnen gekomen. Ik heb hem direct zondagavond besteld bij Haddocks, een Stanwell Flame Grain 83.
Gisteravond gelijk begonnen met inroken, en de pijp voelt geweldig. Is wel ietsje langer dan de gebogen bigben, maar ligt hetzelfde in de mond. Ik ben erg blij met dit nieuwe speeltje, en kijk er naar uit om wederom op ontdekkingsreis te gaan met alle verschillende smaken van tabak. Om de pijp goed in te roken, doe ik dat voorzichtig volgens de instructie, en heb ik mijzelf voorgenomen om er gewoon eerst een heel pak naturel door heen roken… Dan heb ik in ieder geval een goede basis… Het roken van de pijp is één groot feest !


Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door wim »

Goedemorgen Bastiaan, je nieuwe aanwinst ziet er mooi uit, mooi!
Ik zou toch weer terug gaan naar de winkelier van de big ben, lijkt me normaal dat een pijp zeker van dat bedrag gewoon tip top moet zijn.
Ik heb een gebogen chacom... Kocht me vrouw voor me in Haarlem 45 euro en is nog steeds prima voor elkaar.
Gr

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

wim schreef:Goedemorgen Bastiaan, je nieuwe aanwinst ziet er mooi uit, mooi!
Ik zou toch weer terug gaan naar de winkelier van de big ben, lijkt me normaal dat een pijp zeker van dat bedrag gewoon tip top moet zijn.
Ik heb een gebogen chacom... Kocht me vrouw voor me in Haarlem 45 euro en is nog steeds prima voor elkaar.
Gr
Ja, dat klopt Wim. Maar ik heb al afscheid genomen van de pijp. De volgende keer dat ik naar de winkel ga, voor een pakkie tabak, dan zal ik het hem wel vertellen.

groet B,

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door dinck »

Laten we het erover eens zijn dat de kwaliteit van die starterspijp niet geweldig is, dat hoeft nog niet te betekenen dat die slecht rookt - je was erg tevreden over de eerste totdat de scheur ontstond. Bij je reparatiewerkzaamheden van de nieuwe pijp is het fout gegaan en dat verbaast mij niets. Een mooie lak voor een viool (of voor parket) is niet berekend op de temperatuur van een pijpekop, bovendien zou er ook nog eens sprake van kunnen zijn dat de oorspronkelijke en de nieuw opgebrachte lakken elkaar bijten.

Ik zou de pijp niet afdanken, maar daarentegen de hele laklaag verwijderen, de pijp eventueel beitsen (hoewel dat niet echt nodig is), glad polijsten en vervolgens voorzien van carnaubawas. Ik weet uit ervaring dat de lak op BigBens keihard is en dat het enige moeite zal kosten deze geheel te verwijderen, maar je haalt er voldoening uit als je je pijp daarmee redt.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 mei 2016 11:56

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Bastiaan »

dinck schreef:Laten we het erover eens zijn dat de kwaliteit van die starterspijp niet geweldig is, dat hoeft nog niet te betekenen dat die slecht rookt - je was erg tevreden over de eerste totdat de scheur ontstond. Bij je reparatiewerkzaamheden van de nieuwe pijp is het fout gegaan en dat verbaast mij niets. Een mooie lak voor een viool (of voor parket) is niet berekend op de temperatuur van een pijpekop, bovendien zou er ook nog eens sprake van kunnen zijn dat de oorspronkelijke en de nieuw opgebrachte lakken elkaar bijten.

Ik zou de pijp niet afdanken, maar daarentegen de hele laklaag verwijderen, de pijp eventueel beitsen (hoewel dat niet echt nodig is), glad polijsten en vervolgens voorzien van carnaubawas. Ik weet uit ervaring dat de lak op BigBens keihard is en dat het enige moeite zal kosten deze geheel te verwijderen, maar je haalt er voldoening uit als je je pijp daarmee redt.
Beste Dinck, Daar heb je zeker een punt. bedankt voor de info, ik zal de big ben nog maar niet definitief weg doen, maar even in de schuur laten liggen om als mogelijk project op te pakken, als ik er aan toe ben ... haha.
groet B.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door rivulus »

Bruyere heeft als natuurproduct altijd een grote kans op oneffenheden. Vroeger werd daar getrapt mee om gegaan:
- perfect hout: alleen was of licht gekleurd beitsen (natutral)
- kleine oneffenheden: opvullen met een zwart vulmiddel, tweekleurig beitsen met een zwarte beits als eerste
- veel oneffenheden: zwart vullen, en donker beitsen of rustificeren
- nog meer: rustificeren en effen zwart verven.

Kijk maar eens naar modellen van Peterson of Brebbia die in meerdere uitvoeringen voorkomen. Je ziet de prijs aflopen in de volgorde natural, dark, sandblast, rusticated.

Er is nu een moderne trend die je ook bij bijvoorbeeld Chacom ziet: je vult de oneffenheden op met gekleurde was. Voordeel is dat je een "mindere" kwaliteit bruyere toch licht kunt beitsen. Echter, deze kunststoffen zetten uit wanneer ze warm worden. Als het gevulde gat diep is krijg je een soort tandpastatube effect. Als je daar dan nog een harde laklaag overheen legt krijg je blaasjes.

Interessante vraag: maakt Gubbels deze starterspijpen zelf of worden ze ingekocht.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Massis »

terugbrengen van die tweede pijp zal nu sowieso niet meer kunnen, omdat je er zelf aan gewerkt hebt.

De enige oplossing is volledig schuren tot op het blanke hout, opnieuw beitsen (met geschikte beits voor pijpen!) , polijsten en afwerken. In principe een snelle klus afhankelijk van de staat waarin de pijp verkeert. Moest je daar interesse in hebben mag je me altijd een pbtje sturen, dan kijken we of ik de pijp kan in orde brengen voor je :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door dinck »

Als de laklaag dezelfde is die op mijn BigBen Mustang zat is het zoals gezegd een behoorlijke klus om die te verwijderen, alcohol of zelfs aceton maakten geen enkele indruk op die lak!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Graag advies over mogelijke schade

Bericht door Sidekickelvis »

Je kan de pijp natuurlijk ook met je ogen dicht roken.... Laklaag heeft weinig tot niets van doen met de rookeigenschappen....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie