Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

de koollaag die ik erin heb,is eigenlijk keihard,
en met de senior pipe reamer gewoon bij te werken,
en egaal glad te schrapen,
mijn winslow,heb ik niets aan hoeven doen,
de andere pijpen,doe ik altijd enkele malen met dun honinglaagje,met fijne as,naar mijn idee,gaat het dan iets vlotter,en naar mijn idee wat sneller/fijner....

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik snap net als Eliminator niet vanwaar die haast.
Het in roken van een maagdelijke pijp moet voor elke pijproker toch een waardige belevenis zijn?
Een opbouw van een koollaagje en het steeds beter smaken van de pijp is toch iets unieks, een samensmelting van pijp en gebruiker.
Geef haar de tijd aan de nieuwe eigenaar te wennen die haar plaagd met al die vreemde tabakken.
Kastij haar niet met allerlei trucjes maar geef haar de kans op natuurlijke wijze haar innerlijke schoonheid prijs te geven.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Let wel heren, ik had het over het inroken bevorderen, niet versnellen. Het gaat mij voornamelijk om een mooie egale koollaag. Overigens heb ik dezelfde vraag aan Janneman als robvoorburg. Ik was in ieder geval van mening dat de koollaag voornamelijk door de tabak wordt opgebouwd. Dat heb ik ook regelmatig gelezen op allerlei sites als ik het me goed herinner. Dan zou een beetje as dus weinig kwaad kunnen en waarschijnlijk wel helpen.

Los daarvan heb ik het idee dat de droge, witte as wanneer het over de vochtige pijpwand wordt verspreid hetzelfde effect kan hebben als wanneer men vroeger zand over een brief strooide om de inkt te laten drogen. Het neemt overbodig vocht op zodat dat niet in het materiaal wordt opgenomen. Maar dit is slechts theorie.

Ik heb zelf in ieder geval het idee dat deze manier van handelen iets goeds voor de pijp doet. Maar misschien bedriegt de schijn en zorg ik zo voor een zwakke koollaag zoals Janneman beschreef met betrekking tot andere methoden. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik voor het eerst aan het ruimen ga.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Er zwerven hier op het forum wel een paar foto's rond die laten zien dat de koollaag voornamelijk naar binnen groeit. De koollaag is dan ook geen weggebrand hout, maar verkoold hout, op de manier waarop in feite ook houtskool wordt gemaakt. Een deel van de brandbare stoffen in hout verdampen als het hout net niet teveel verhit wordt. Als het te veveel verhit wordt gaat het gewoon branden.

Tijdens dat verkolen zet het hout uit, het wordt dus groter. En zoals ik al schreef, er wordt ook wat aan materiaal uit de tabak opgenomen, in feite de zelfde delen die ook in het hout zitten. Als de eerste koollaag goed gevormt is, dan wordt er niet meer hout omgezet in kool, en groeit de koollaag alleen nog aan de binnenkant door tabaksresten.

Plantenscellen hebben een celwanbd die weer uit een paar onderdelen bestaat. Een deel, de zogenaamde secundaire wand, is als het ware het geraamte van de cel; gemaakt van houtstof, kurkstof of kiezel. Dat laatste is een mineraal, en aanzienlijk harder dan de eerste twee.
De celwanden van bruyere bevatten een hoger kiezel gehalte dan de meeste houtsoorten. Hierdoor wordt bruyere inderdaad hittebestendiger, maar ook de koollaag die overblijft is versterkt met de restanten van dat geraamte. Bij tabak zit ook wat kiezel in de celwanden, maar aanzienlijk minder. Dit vormt, samen met andere minder of niet brandbare materialen de tabaksbijdrage aan de koollaag.

Die kiezel is ook de reden waarom suiker (of honing) een meer breekbare koollaag oplevert; kiezelkristallen zijn vrij lang en zorgen voor lange dwarsverbanden in de koollaag. Verbrande suiker wordt wel heel hard, maar met kortere kristallen, waardoor het breekbaarder is.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kynikos, wat je over as schrijft dat doe ik al zolang ik pijp rook, maar onbewust.
Je bent de eerste die hiermee komt, nog nooit iets over gelezen.
Vroeger toen ik aanmerkelijk natter rookte had ik het gevoel dat de as het vocht als het ware absorbeert.

Geen idee of het zoden aan de dijk zet, maar ik blijf hiermee gewoon doorgaan.
Het enige wat in de kop komt is tabak en af en toe het "koolbijwerkmesje"van de tandarts of voor het grote werk de pipe-reamer, dus ook geen alcohol of iets anders achtigs.

Gebruikersavatar
Agarapijp
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 nov 2010 01:41
Locatie: Goes Zeeland

Bericht door Agarapijp »

Als ik een nieuwe pijp heb, stop ik hem altijd volledig vol en rook tot het laatste op.
Dat herhaal ik steeds als ik deze pijp rook. Ik bekommer mij dus niet over het voorzichtig inroken. Mijn ervaring na zo'n 100 pijpen is dat dit prima werkt. Alle pijpen roken droog.
Als ik gerookte pijpen schoonmaak doe ik dat met pijpenragers in het rookkanaal. Ook vouw ik een pijpenrager dubbel en haal deze door de pijpekop. Ik draai de rager rond in de kop. Ik haal dus alles wat los zit op deze manier er uit. Ik heb daar goede ervaringen mee.

Groeten Jan
A good pipe is a joy for ever!

drfretboard

Bericht door drfretboard »

janneman schreef:Er zwerven hier op het forum wel een paar foto's rond die laten zien dat de koollaag voornamelijk naar binnen groeit. De koollaag is dan ook geen weggebrand hout, maar verkoold hout, op de manier waarop in feite ook houtskool wordt gemaakt. Een deel van de brandbare stoffen in hout verdampen als het hout net niet teveel verhit wordt. Als het te veveel verhit wordt gaat het gewoon branden.

Tijdens dat verkolen zet het hout uit, het wordt dus groter. En zoals ik al schreef, er wordt ook wat aan materiaal uit de tabak opgenomen, in feite de zelfde delen die ook in het hout zitten. Als de eerste koollaag goed gevormt is, dan wordt er niet meer hout omgezet in kool, en groeit de koollaag alleen nog aan de binnenkant door tabaksresten.

Plantenscellen hebben een celwanbd die weer uit een paar onderdelen bestaat. Een deel, de zogenaamde secundaire wand, is als het ware het geraamte van de cel; gemaakt van houtstof, kurkstof of kiezel. Dat laatste is een mineraal, en aanzienlijk harder dan de eerste twee.
De celwanden van bruyere bevatten een hoger kiezel gehalte dan de meeste houtsoorten. Hierdoor wordt bruyere inderdaad hittebestendiger, maar ook de koollaag die overblijft is versterkt met de restanten van dat geraamte. Bij tabak zit ook wat kiezel in de celwanden, maar aanzienlijk minder. Dit vormt, samen met andere minder of niet brandbare materialen de tabaksbijdrage aan de koollaag.

Die kiezel is ook de reden waarom suiker (of honing) een meer breekbare koollaag oplevert; kiezelkristallen zijn vrij lang en zorgen voor lange dwarsverbanden in de koollaag. Verbrande suiker wordt wel heel hard, maar met kortere kristallen, waardoor het breekbaarder is.

....daar word ik even stil van.... :shock: =D>

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ja, bedankt voor de uitgebreide uitleg, Janneman. Verder denk ik ook dat hetgeen ik doe in ieder geval geen kwaad kan omdat ik geen rare materialen in mijn pijp stop die er niet thuis horen. Maar de tijd zal het leren. Denk dat het wel goed komt, gezien veteraan Voorburg het al een tijdje toepast.

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

inroken met inrookpasta is anders dan zonder pasta?

Bericht door belgianpipesmoker »

even op de site van pfeifenkonsulat geweest (zou ik eigenlijk beter niet doen maar om andere redenen :oops: )

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?s=29

Als u het opzetten van een nieuwe buis wordt op de eerste rook operaties te observeren of de verbrandingskamer is uitgezet in een zogenaamde Einrauchpaste. Veel fabrikanten leveren hun producten uitsluitend bekleed, de meeste pijpenmakers bieden hun werken met voornamelijk onbehandeld, en alleen willen plakken. Deze zwarte substantie aan de ene kant beschermt het hout tegen direct contact met de hitte en bevordert ook de nog vorming van een dunne laag van koolstof in de kunst "Cake" is vernoemd. Is het niet een coating aanwezig zijn, ze zijn allemaal, maar neem je eigen materiaal aan een natuurlijke bescherming vormen.

De starter is meestal een vrij goed fluiten, misschien zelfs te kopen een merkproduct en heeft te maken met deze pasta. Dit is inderdaad nog steeds bevolen de meeste aandacht, maar het kan nog op het te roken. Vul de buis met de gewenste Stopfmethode tot bijna 3 / 4 vol en langzaam en ontsteekt het roken van tabak met veel plezier aan zichzelf. Bijzondere aandacht moet worden van de temperatuur van de kom, door voorzichtig te trekken moet de pijp een maximum van slechts warm, niet heet. Voor de allereerste tabak te vullen soms kan het zijn dat een net een zeer geringe chemische smaak sub, dat is heel normaal en een predikaat voor de maagdelijkheid van de buis vindt. Na het roken van de pijp kan worden gereinigd na rookontwikkeling normaal is en overweeg de komende twee tot drie vullingen als.

Als u hebt gekozen voor een onbehandelde pijp, kunt u zien in de verbrandingskamer, het licht bruyère. Een aantal zeer ervaren rokers hier om dezelfde tactiek als in contact met beklede pijp, vul het tot 3 / 4 en rook uiterst voorzichtig. Deze aanpak is van nature geassocieerd met hoog risico en moet echt alleen worden toegepast als ze vertrouwd zijn in het omgaan met een beroerte snelheid en temperatuur.
De eenvoudigere methode voor onbehandeld pijp is de derde methode. Gedurende de eerste 5 rook operaties aan de pijp te vullen met een derde en rook heel voorzichtig. De komende 5 vullingen te komen tot 2 / 3 in de pijp en de laatste 5 vullingen zijn vol gevuld. Dan is de pijp is gedresseerd worden geacht.

Het cruciale punt in de structuur van de twee genoemde methoden Cake, die bestaat uit asdeeltjes en tabak residuen verbranten natuurlijke suikers. Hij legt zich neer normaliter gelijkmatig over de wanden van de verbrandingskamer en dient als isolatie en bescherming van hout tegen de directe inwerking van warmte. Ook deze koolstof laag op enkele van de meest uitgaande condensaat en leidt ook tot drogere rookgenot. U zult merken een goed opgenomen diamant-pijproken is ook in onzorgvuldig momenten, koel en droog. Naarmate de tijd groeit op de laag en mag niet dikker zijn dan 1 mm, afhankelijk van uw eigen. Een te grote dikte, de vulling volume van de leiding en vereist aanzienlijk verminderd als gevolg van de grotere vochtopname en langere weer droog na gebruik. Als u weet dat de taart te dik plaatsvindt en aan een vrije zogenaamde waterpomptang of "ruimer" te creëren en scratch je hoofd voorzichtig naar buiten. Ook hier zijn de dealer van uw keuze naar de kant.

Op het einde, zijn de eenvoudige middelen op lange termijn plezier pijpen geduld en aandacht.



als ik hier de google vertaler op loslaat dan lees ik dat het inroken van een pijp met inrookpasta eigenlijk niet moet.


ik dacht dat je een pijp met pasta ook volgens de gewone methode moest inroken maar dat je sneller een goede cake zou krijgen.

wat zijn jullie bevindingen?

als jullie een pijp inroken en ze voor 1/3e vullen laten jullie ze dan ook 1 dag rusten of roken jullie ze sneller in.

want 5 keer 1/3e + 5 keer 2/3e + 5keer 3/3 = 15 dagen
momenteel zit ik denk ik op +- 10 keer roken voor ik ze echt volledig vul
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Je zal ze hopelijk wel meer dan 5 keer voor 3/3 vullen :lol:

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Bericht door belgianpipesmoker »

endevos schreef:Je zal ze hopelijk wel meer dan 5 keer voor 3/3 vullen :lol:
nee dan gooi ik ze meestal weg :?: :lol:
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ik ken een paar individuen die nu regelmatig je vuilbak zullen komen onderzoeken :roll:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zowel een nieuwe als een gebruikte pijp tenminste 1 dag rust geven.

Zodra je pijp weer aangenaam ruikt, geeft ze daarmee aan dat ze weer gerookt kan worden.
Deze handelwijze is het best voor je pijp, maar geeft de gebruiker tevens het grootste rookgenot.

Na iedere rookbeurt schoonmaken, maar dat is evident lijkt mij.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Rook al 15 jaar gemiddeld 10 nieuwe Winslow pijpen per jaar. Nog nooit eentje op de "klassieke" manier ingerookt. Meestal een eerste pijp half of driekwart vullen, de tweede vulling en alle daarop volgende keren helemaal vullen.

De enige pijpen die ik "klassiek" inrook, zijn pijpen die van binnen onbehandeld zijn.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Winslow Collector zo doe ik dat ook. Op de een of andere manier hebben Winslow pijpen een vooronderhandeling ondergaan die het inroken tot een minimum beperken.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Winslow Collector zo doe ik dat ook. Op de een of andere manier hebben Winslow pijpen een vooronderhandeling ondergaan die het inroken tot een minimum beperken.
Die voorbehandeling is niet meer dan een (goede?) inroookpasta. Winslow's vrouw heeft me eens verteld, dat zij alle pijpen inrookt. Het moge dus duidelijk zijn wiens hand de inrookpasta opbrengt. :lol:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Nou dan vermoed ik dat hij een heel goed huwelijksleven heeft!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Nou dan vermoed ik dat hij een heel goed huwelijksleven heeft!
:lol: :lol: :lol:

Zijn vrouw doet de zakelijke kant, Poul is de artistiekeling. Dat moet toch een goede mix zijn, nietwaar?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Dat is een prachtige combinatie, helaas ontbreekt het artistieke mensen veelal aan zakelijk inzicht.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ook bij ingerookte niet-winslow pijpen ( :lol: ) rook ik ze eigenlijk niet in. Op zich is dat inroken geloof ik maar enkel bedoeld om het hout te beschermen tegen teveel hitte tegelijk over een grote oppervlakte. Aangezien deze pijpen voorbehandeld zijn, is de pijp al goed genoeg beschermd om in feite meteen uit te roken alsof het een pijp is die je al maanden eerder had ingerookt.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
De Pelvin
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 nov 2010 13:46

Bericht door De Pelvin »

Ik rook een nieuwe pijp de eerste 2 of 3 keer voor eenderde en dan stop ik hem gewoon vol. In het begin wordt de kop wel wat warm, maar dan laat ik de pijp gewoon even een poosje afkoelen, alvorens zorgeloos verder te roken. Het heeft nog nooit problemen opgeleverd...

Smaksor
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2011 15:34
Locatie: Leuven, België

Problemen bij het inroken

Bericht door Smaksor »

Heb een probleem met het inroken van mijn nieuwe pijp (Peterson emerald 86). Als tabak gebruik ik Larsen Classic.

Heb ze nu al 4 keer voor een derde gevuld maar halverwege het roken gaat ze steeds uit. Opnieuw aansteken lukt makkelijk maar na een minuutje gaat ze opnieuw uit. Heb al geprobeerd om ze iets losser en vaster in de kop te steken.

Is minder trekjes nemen of de tabak wat laten uitdrogen een oplossing?
"I am not the law, but I represent justice so far as my feeble powers go." - Sherlock Holmes

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Kynikos »

Ben je een ervaren pijproker? Zo niet, dan is een pijp die uitgaat gewoon deel van 't proces. Zo wel, dan eigenlijk ook. :P

Het zal de een minder overkomen dan de ander, maar het is helemaal zo gek niet dat een pijp af en toe dooft. Zeker niet als de pijp nog niet ingerookt is. Je zou misschien een drogere, minder aromatische tabak kunnen proberen. Baai?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Nekker »

Inderdaad, een baai tabak kan je oplossing zijn. Dit zijn vrij droge tabakken en bijgevolg gaan die dus helemaal niet makkelijk uit. Om je maar een naam op te noemen die hier in België vrij makkelijk te verkrijgen is: Semois pour la pipe, welteverstaan...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Arno »

Petersons roken vrij langzaam in. Gewoon blijven bijvlammen, komt vanzelf goed :wink:
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Kynikos »

Ah, dat aspect had ik zelf nog niet in overweging genomen. Het vereist met een Peterson inderdaad wat meer geduld.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door St Patrick »

Ik sluit mezelf aan bij hetgeen Arno zegt. Peterson is en blijft soms lastig om correct in te roken. Maar dit heb ik ook met mijn David Wagner pijpen gehad... De aanhouder wint moet je maar denken.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Joey Peters »

Ik sluit me aan bij de keuze baaitabak
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door Eliminator »

Vergeet ook niet af en toe zachtjes aan te tampen, kan ook wel eens schelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Problemen bij het inroken

Bericht door jarnogab »

Ik probeer meestal in te roken met baai. Scheelt inderdaad een stuk.
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie