Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Deadl0ck »

Luys schreef:
Eliminator schreef:Cool een titel,... hoewel, weet dat ik de mooiste niet ben, maar 'Ghost Eli' :shock: :lol:
Trut :evil: :mrgreen:

Dank je, monitor en toetsenbord onder de thee. :D
Groet, Mark

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door smidje »

Sidekickelvis schreef:
magicmarcello schreef: Dat er in een meerschuimer geen noemenswaardige koollaag zou kunnen ontstaan is echt onzin!
Wellicht een wat ongelukkig gekozen formulering. Ik bedoelde dat je een meerschuimer niet eerst hoeft in te roken om ze van een goeie koollaag te voorzien. Naast beter roken is de koollaag er voornamelijk om het hout te beschermen. Dat is in een meerschuimer niet nodig want die zijn niet van hout. De vraag van Smidje ging over inroken, niet over het wel of niet ontstaan van een koollaag in een meerschuimen pijp.

Voor de zekerheid altijd een beetje inroken is nooit verkeerd natuurlijk. Om de pijp te leren kennen en omdat het geen kwaad kan.
is niet erg , dat er soms wat afwijking op de vragen zitten , is dan ook in één keer mee genomen in mijn hersenen dat dit alles kan gebeuren bij een pijpje van hout of niet .
dus weet nu , behandeld of niet gewoon rustig gestaag in roken heb ik begrepen ;) :B
dank u mijn Heren
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arclaud »

Mijn laatste aanwinsten heb ik bij wijze van probeersel van begin af volgestopt en gerookt. Ik merk dat de koollaag zich onderin de ketel minder goed vormt. Het is ook meestal daar dat ik met het roken begin te 'worstelen': de pijp gaat vaker uit. Ik ga die pijpen nu voor slechts de helft stoppen in een poging onderin wat meer koollaag te krijgen.

Trouwens helemaal op de bodem krijg ik bij geen enkele pijp een mooie laag. Ik probeer telkens helemaal leeg te te roken, maar er resten steeds enkele onverbrande kruimels. Verder roken leidt tot hete as in de bek, en dat is NIET aangenaam!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door robvoorburg »

Arclaud schreef:Mijn laatste aanwinsten heb ik bij wijze van probeersel van begin af volgestopt en gerookt. Ik merk dat de koollaag zich onderin de ketel minder goed vormt. Het is ook meestal daar dat ik met het roken begin te 'worstelen': de pijp gaat vaker uit. Ik ga die pijpen nu voor slechts de helft stoppen in een poging onderin wat meer koollaag te krijgen.

Trouwens helemaal op de bodem krijg ik bij geen enkele pijp een mooie laag. Ik probeer telkens helemaal leeg te te roken, maar er resten steeds enkele onverbrande kruimels. Verder roken leidt tot hete as in de bek, en dat is NIET aangenaam!
Dat herken ik en ben dat met je eens, een nieuwe pijp rook ik sindsdien
meerdere malen voor slechts 1/3 en vervolgens werk ik mij naar boven
wat de hoeveelheid tabak betreft, ongeacht of de pijp is "voorbewerkt"
met inrookpasta, of niet.


Veel pijpen blijken net niet tot op de bodem leeg te roken, dat herken ik
ook, dat is iets waar ik mij dan maar bij heb neer te leggen.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arclaud »

Blij te horen dat ik niet de enige ben met deze ervaringen en dat deze dus normaal zijn en geen gevolg van pijpmisbruik. Helaas geen pijprokers in de kennissenkring of in de buurt, dus dit forum is de enige plek waar ik terecht kan.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Bas »

Ik heb bij twee van de 15 pijpen ook wat kool op de bodem. Dat zijn echter meer conische bowls. Bij een meer U vormige bowl lukt het mij ook niet om daar een koollaagje te krijgen.
Leegroken tot de bodem lukt heel soms of met veel moeite en dat laatste is niet prettig.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door janneman »

Geen zorgen over de koolbodem!
De echte koollaag vormt zich door warmte, en warmte heeft nogal de neiging omhoog te trekken. Zodoende krijgt zeg maar de bovenste helft van de ketel veel meer warmte te verduren dan de onderste helft, en hoe lager je komt, hoe minder lang de wand aan hitte wordt blootgesteld. Vandaar dat het heel gebruikelijk is dat zich op de bodem maar minimaal koollaag vormt, terwijl de koollaag naar boven toe steeds dikker wordt.

Mensen die met pijpruimers lang gerookte pijpen te lijf gaan zullen het herkennen; aan de bovenkant ben je al een ferme laag kool aan't wegschrapen met een ruimer die wat te smal is voor die kop, terwijl je aan de onderkant de koollaag nog niet raakt.

De reden die maakt dat de bodem niet zoveel koollaag vormt, maakt gelukkig ook dat in elk geval voor de warmte-bescherming die koollaag onder ook wat minder dringend nodig is. Aan de andere kant helpt wat kool onderin wel weer extra bij het droogroken. Vandaar dat ik altijd redelijk voorzichtig doe met ruimen; als ik de bovenkant kan bijwerken zonder onderin teveel weg te halen vind ik dat prima, zo groeit uiteindelijk ook onderin wel iets van een koollaag.
Laatst gewijzigd door janneman op 25 jul 2015 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door PhilipV »

Bedankt Jan voor de wijze en informatieve woorden. Interesante info die voor mij persoonlijk zeer handig is!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arclaud »

Dank voor deze leerrijke en verhelderende uiteenzetting, Janneman. Geduld en doorzetting lijkt de sleutel in dit geval.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door rivulus »

MaartenS schreef:Zou ook graag weten waarmee de binnenkant van de ketel of het roer in te smeren .

Honing in Rum opgelost b.v. maar hoeveel giet je in de ketel ?
En hoe dik of dun zonder dat het een kiederzooi word.
Wat zijn de trucks , mogelijkheden of recepten en verhoudingen..
Ik heb nog een paar recepten.

Eerst mijn eigen recept:

neem een 1:1 (gewicht) mengsel van geleersuiker en rietsuiker. Los op in warm water tot een 70% oplossing en kook vijf minuten. Dit levert een suikerstroop op met hetzelfde suikergehalte als honing die niet spontaan weer uitsuikert als je het bewaart. De stroop wordt in de loop der dagen trouwens geel.
Neem een mengsel van 5 delen actieve koolpoeder (Dan Pipe) en 1 deel ongeparfumeerde talkpoeder. Voeg 13 delen suikerstroop toe (alles op gewicht, ik doe dit op een balans en gebruik een afgesneden plastic pipetje om de stroop de doseren)
Dit geeft een vrij dikke pasta. Verdun met 96% pure alcohol (niet gedenatureerde!) tot de consistentie van verf/latex.

Ik ben ooit begonnen met honing, maar dat heeft teveel smaak van zichzelf. idem voor bruine stroop uit de supermarkt.

Er bestaan vele varianten hiervan (minus de alcohol, dat is mijn toevoeging :D ) die in plaats van suikerstroop druivengelei, honing of maplesiroop gebruiken en mixen met actieve kool poeder, eventueel aangevuld met puimsteenpoeder of talkpoeder. Mijn ervaring met puimsteenpoeder is dat het resultaat te ruw is en dat er teveel onverbrande tabak blijft plakken wat de koolstoflaag ongelijk maakt. Die talk is trouwens een suggestie van Godfrey.

De dipmethode, van Pijprokersforum:
I mix 3 parts corn sugar(dextrose) with 2 parts fructose and 1 part sucrose( table sugar)
These are the proportions and types of sugar that exist in flue cured Virginia tobacco.
I add enough water and heat this mixture until it forms a syrup similar in consistancy to pancake syrup. This mixture is useable for quite a long time, and can be made up and stored for future use.

Once cooled, I rub this into the tobacco chamber in a thin even layer, using my finger. After a minute or so, I fill the chamber with finely powdered activated carbon, and swirl it around with a dauber, the ones that come with leather dye work very well.

The excess carbon can be shaken out of the bowl, and after drying for a few hours, blowing through the draft hole removes the last traces of loose carbon.

Although a bit more complicated than other methods. this results in a thin even coating of carbon with a binding agent that also carbonizes in much the same way as the natural sugar in tobacco does. For whatever reason, the thinner the application the better this method works. It noticably eases the break-in process, protects the briar, and provides an excellent foundation to build subsequent cake upon.

Een versie van de beruchte waterglas methode:
1 part activated carbon
2 parts fine pumice (puimsteenpoeder, te krijgen bij meubelmakers e.d. als schuurpoeder)
and enough sodium silicate (= waterglas) to make a thick "glaze"

Deze versie kom je meestal tegen met alleen koolstofpoeder. De inrookpasta setjes van Dan Pipe gebruiken alleen koolstofpoeder en waterglas.

De Organische methode, polupair in Amerika:
The recipe I've seen here a lot is sour cream and buttermilk mixed 50-50, then add pharmaceutical charcoal capsules (dumped out) crushed to a fine powder and mixed in until you get a good opaque paint-like material (quantity?). Then you apply it with a tiny artists paint brush.

Het mengel is nodig om schimmel tegen te gaan, het zou na opdrogen geen smaak meegeven.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Godfrey59 »

Vraag maar eens aan onze Meindert . Die heeft het ultieme uitgeteste eco recept :wink:


Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door rivulus »

Ik heb in onderstaande boekje uit 1942 het ultieme inrookrecept gevonden!

"Wrijf den binnenkant van den kop van een nieuwe pijp stevig met een paar druppels slaolie in, dat bevordert het goede inrooken en verlengt den levensduur." :shock:
[edit] Voor de zekerheid ' WTF, :shock: :shock: :shock: Don't try this at home :shock: :shock: :shock:
Niemeijers advies voor pijprookers (k).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door rivulus op 29 jul 2015 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Godfrey59 »

Zou ik toch maar eens nader bekijken . Je net nieuwe houtje is dan meteen vet en verzadigt :lol: niet echt ideaal lijkt mij.


Godfrey

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door robvoorburg »

Hierin volg ik graag wat Fred zegt, het voegt niks toe, sterker het is beter
van alles achterwege te laten.
Aanvankelijk als beginnend pijproker heb ik al die probeersels de revue
laten passeren door te proberen.

Gewoon inroken door de hoeveelheid tabak langzaam op te voeren in
de kop, niet meer en niet minder is mij het best bevallen.

Aan de andere kant zijn er pijprokers die een ander idee aanhangen
om een pijp in te roken, prima vind ik dat.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door rivulus »

Hmmm... Voor de zekerheid zal ik nog wat meer shock smilies toevoegen. Dit was bedoeld als een WTF posting, niet als inrook advies.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Tripple T
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 okt 2015 22:10
Locatie: Heemskerk

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door Tripple T »

Heren ik heb een vraagje ik hoor en lees diverse adviezen voor het inroken van een pijp inmiddels heb ik hier op het forum gelezen dat je inrookt door 1/3 dan 2/3 en dan vol te roken mijn vraag is alleen hoe vaak moet je elke stap herhalen?

Groeten Michel

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door Eliminator »

Per stap minimaal een keer of drie, vier.

Pijpen voorzien van inrookpasta (grijze substantie in de ketel) rook ik eigenlijk nooit meer in, vroeger wel gedaan, maar al meerdere keren niet en ondervind er geen nadelen van.
Pijpen zonder die pasta, dus dat de ketel er van binnen gewoon uit ziet als het hout, absoluut wel goed inroken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door oehoe »

Ik gebruik voor 't traditionele inroken (1/3, 2/3, vol) 'n goedkope tabak met 'n smaakje zoals de beruchte Clan. Eénmaal ingerookt zijn de duurdere tabakjes aan de beurt. Ik HAAT inroken maar prijs me gelukig zeker vier goed ingerookte pijpen achter 't handje te hebben. 8p
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Deadl0ck »

Ik zag even een oude koe in de sloot liggen die ik er toch even uit moest halen...
rivulus schreef: De Organische methode, polupair in Amerika:
The recipe I've seen here a lot is sour cream and buttermilk mixed 50-50, then add pharmaceutical charcoal capsules (dumped out) crushed to a fine powder and mixed in until you get a good opaque paint-like material (quantity?). Then you apply it with a tiny artists paint brush.

Het mengel is nodig om schimmel tegen te gaan, het zou na opdrogen geen smaak meegeven.
Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren?? Vind het alle twee prima smaken... maar om het nou in mijn pijp te stoppen.... Ugh, mijn maag draait om bij de gedachte!
Groet, Mark

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door rivulus »

Nooit zelf geprobeerd, maar google het maar eens. Wordt echt gebruikt. En na verbranding zal er niet veel van overblijven behalve een koollaagje.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door Deadl0ck »

Ik geloof je wel, kan er alleen niet echt bij met mijn verstand. En dat er alleen een koollaagje over blijft na verbranding geloof ik best. Het gaat me meer om de week van het drogen, waarin je zuivel in een pijp hebt drogen... zure room of karnemelk zijn beide geen geuren die ik ook maar enigsinds in de buurt van een pijp wil hebben persoonlijk.

Ik hou het wel bij wat suiker stroop, of honing, fijn gezeefd mengsel van pijp en sigaar as, en een paar druppels water om de boel net wat smeerbaarder te maken. Tot nu toe gebruikt om een paar gaten in koollaag te herstellen, werkt perfect, alhoewel ik het wel een stuk bewerkelijke maak dan 'laten drogen voor een week en weer roken'.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arno »

Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Deadl0ck »

Arno schreef:
Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Bij vroegere familie vrienden heette dat werkers pap... maar toen bliefte ik nog geen karnemelk.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door meindert »

Arno schreef:
Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Het heet hier ,,postruuf,, karnemelk of melk aan de kook met boekweitgrutten , met spekjes en stroop , lekker!!!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door The_Undertaker »

meindert schreef:
Arno schreef:
Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Het heet hier ,,postruuf,, karnemelk of melk aan de kook met boekweitgrutten , met spekjes en stroop , lekker!!!!
Hier heet het naast 'kruudmoes' ook 'melkmoes'. Vreselijk spul. M'n moeder maakt het wel eens en ze geniet ervan, net als enkele anderen in de familie, maar ik vind 't niks! (het aanzicht alleen al :? )
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arno »

meindert schreef:
Arno schreef:
Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Het heet hier ,,postruuf,, karnemelk of melk aan de kook met boekweitgrutten , met spekjes en stroop , lekker!!!!
Maar daar is het warm toch? Kruudmoes is koud.. Heb ooit een hap genomen uit pure nieuwsgierigheid en dat was geen goed idee..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Deadl0ck »

Arno schreef:
meindert schreef:
Arno schreef:
Deadl0ck schreef:Volgens mij is het koud in de hel... zijn er echt mensen die een 50/50 mengsel van zure room en karnemelk in de pijp smeren??
Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Het heet hier ,,postruuf,, karnemelk of melk aan de kook met boekweitgrutten , met spekjes en stroop , lekker!!!!
Maar daar is het warm toch? Kruudmoes is koud.. Heb ooit een hap genomen uit pure nieuwsgierigheid en dat was geen goed idee..
Ik ken kruudmoes als warm voor avond eten, of koud voor ontbijt... en ergens tussen in voor de lunch.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' top

Bericht door Arno »

Deadl0ck schreef:
Arno schreef:
meindert schreef:
Arno schreef: Er zijn zelfs mensen die karnemelk eten in combi met rookworst, spek, rozijnen, een hoop kruiden en gort. Het heet "kruudmoes" en de vader van Ellen is er gek op...
Het heet hier ,,postruuf,, karnemelk of melk aan de kook met boekweitgrutten , met spekjes en stroop , lekker!!!!
Maar daar is het warm toch? Kruudmoes is koud.. Heb ooit een hap genomen uit pure nieuwsgierigheid en dat was geen goed idee..
Ik ken kruudmoes als warm voor avond eten, of koud voor ontbijt... en ergens tussen in voor de lunch.
We raken volkomen off-topic maar we kunnen dus stellen dat kruudmoes overeenkomsten heeft met pizza?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door Bommel »

Bij ons thuis heette het gewoon grutten en ik vrat het niet, in ieder geval de pap versie.
De wat ingedikt drap in stukken gesneden en gebakken vond ik wel te hagelen met stroop.
Maar om hiervan nu inrookpasta van te maken gaat mij te ver.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Bericht door Janno »

Bommel schreef:Bij ons thuis heette het gewoon grutten en ik vrat het niet, in ieder geval de pap versie.
De wat ingedikt drap in stukken gesneden en gebakken vond ik wel te hagelen met stroop....
Ja, dat herken ik. Maar meer dan 'net te vreten' werden die koeken nooit.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Plaats reactie