Het grote 'inroken, wel/niet, trucks en inrookpasta' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
kiske

Re: pijp inroken

Bericht door kiske »

Welkom!

Neptune is ook een veelgebruikte inrooktabak. Danske Blue Sky is hetgeen ikzelf graag gebruik als ik nog niet vooraf weet voor welke tabak een pijp gebruikt kan worden.

Nog een tip. Lees je tekst nog eens door voor je hem post. Het is niet echt helemaal duidelijk. :wink:

Geloof

Re: pijp inroken

Bericht door Geloof »

Kiske ge mot gewoon begrijpend lese, dan is ter niks mis mee.

Gebruikersavatar
Struik
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jun 2013 14:33
Locatie: The Hague
Contacteer:

Re: pijp inroken

Bericht door Struik »

Ik heb mijn pijp ook met Danske bleu ingerookt. Binnenkort Elysee Marc d champagne kopen. Ik vind de het drankje geweldig dus ben ook erg nieuwsgierig naar de tabak.
Verder gewoon proberen.

Gebruikersavatar
Godo
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 jan 2012 18:06

Re: pijp inroken

Bericht door Godo »

Dag Pijpje, heb je al eens gekeken in de rubriek 'pijprokerskennis' op dit forum ?
Het is de tweede rubriek als je in de index kijkt.
Daar vind je handige tips en fijne filmpjes gemaakt door Janneman. Erg handig :wink:
Een ware aanrader !

Geniet van je pijp en tot lees !
groetjes

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: pijp inroken

Bericht door Eliminator »

En als je wilt vinden we het altijd erg leuk als je je even wilt voorstellen in het daarvoor bedoelde topic, leuk te weten wie er zoal op het forum actief is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Charlie »

Ja, inroken. Het aloude verhaal, waar geen consistente lijn inzit. De een zegt dit, de ander dat.

Ik rook zelf altijd bij het inroken 5x 1/3, 5x 2/3 en daarna gewoon volstoppen. Dat is wel prima volgensmij.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Ribbon »

Om niet teveel off-topic te gaan hier het eventuele vervolg van het zijspoor over het inroken van de (forum)pijp(en). :)
Ikzelf schreef:
Paul Tummers schreef:Ik weet niet hoe anderen het beleven, maar een pijp die niet geheel leeg gerookt is smaakt mij de keer daarop lang niet zo goed als een pijp die wel tot op de bodem is leeg gerookt.
Qua smaak merk ik niet zoveel verschil. Wel merk ik dat de pijp bij volgende rookbeurten sneller uitgaat tijdens het onderste gedeelte van de 'bowl'. Ik ben zelf nogal een voorstander van het kweken van 'heel-cake' (excuses voor al die engelse termen). Mijn pijpen rook ik graag zo ver mogelijk leeg, en dan is een koollaagje tot op de bodem erg belangrijk.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Paul Tummers »

Hoe kweek je overigens zo snel mogelijk een flinke koollaag onder in de pijp? Het lijkt me zeer zinvol; absorbeert vocht en beschermt het meestal meest kwetsbare deel van de kop.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Hangt van een aantal factoren af.

De ene pijp raakt snel op smaak, omdat zich relatief snel een koolaanslag vormt.
Dat valt mij bij Deense pijpen vaak op.
Daarnaast speelt het soort tabak dat je rookt ook een rol.

Teleurstellend waren de Petersons pijpen vaak, het duurde en duurde maar voordat
zich iets voordeed in de kop dat leek op en koollaagje.

Een meerschuimen pijp absorbeert de eerste tientallen malen al hetgeen er uit de
tabak vrijkomt, dus hier duurt het (om verklaarbare redenen) enige tijd eer zich
iets vormt.

Heb er maar geduld mee.

Winslow Collector

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Winslow Collector »

[quote="Paul Tummers"]Hoe kweek je overigens zo snel mogelijk een flinke koollaag onder in de pijp?/quote]
Wat meer pijpen niet verder dan 1/3 vullen tijdens de eerste inrooksessies. I.p.v. 3 - 5 keer 1/3vullen, kun je dat ook 8 - 10 keer doen. Daarna enkele keren 2/3 vullen en dan volle bak.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Paul Tummers »

Ik heb heel veel geduld als het gaat om iets wat in mijn beleving de moeite waard is en daar hoort het goed inroken van een pijp zeker bij.
Ik stel de vraag omdat in mijn verbeelding het roken van het laatste restje onder in de kop toch verschilt van het roken van de bovenlaag of het middelste deel van de tabak in een pijp;
Heb ik een pijp half leeg, zit er onder de smeulende tabak toch nog een laag tabak die vocht en warmte absorbeert, onder in de kop wordt niets meer geabsorbeerd, geen vocht en ook geen warmte, behalve door het hout, en dan lijkt het mij toch anders, ik zou haast geneigd zijn te gaan denken dat bij een droge roker de koollaag aldaar hoofdzakelijk gaat bestaan uit verkoold hout, ware het niet dat bij een goed ingerookte pijp het rookkanaal steeds dieper komt te liggen doordat de bodem langzaam dichtgroeit.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Winslow Collector

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Winslow Collector »

Paul Tummers schreef:Heb ik een pijp half leeg, zit er onder de smeulende tabak toch nog een laag tabak die vocht en warmte absorbeert, onder in de kop wordt niets meer geabsorbeerd, geen vocht en ook geen warmte, behalve door het hout, en dan lijkt het mij toch anders, ik zou haast geneigd zijn te gaan denken dat bij een droge roker de koollaag aldaar hoofdzakelijk gaat bestaan uit verkoold hout, ware het niet dat bij een goed ingerookte pijp het rookkanaal steeds dieper komt te liggen doordat de bodem langzaam dichtgroeit.
Wat betreft die onderste helft van een volle pijp: inderdaad, daar kan bij de "natte roker" aardig wat vocht komen, mede door condensatie van vocht in de lucht (en pijp). Die natte prop doet NIETS voor het inroken. Daarom langere tijd een vulling van bijvoorbeeld 1/3 of zelfs een kwart. Je rookt dan nog relatief droog wanneer je de pijp begint met een kleine vulling en omdat dat geen uur duurt, is de tabak nog goed droog en kan de koollaag onderin opbouwen.
Wat betreft het dieper liggen van het rookkanaal, na verloop van tijd: daarvoor ruimen wij onze pijpen. Niet te rigoureus, maar met beleid en steeds even kijken hoe het met de bodem en rookkanaal onderin zit. Met goed ruimen, houd je de koollaag intact en het rookkanaal niet te diep.
En voor dat goed ruimen komt het ook op het juiste gereedschap aan. Die grote pijptool, waarbij je de drie messen uiteen kunt draaien, is niet goed om de bodem te ruimen. Daar zitten dan geen schrapenede messen. Beter is het setje freesjes aan te schaffen, die wél onderin ruimen:

Afbeelding

Deze ruimen ook de bodem.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Winslow Collector schreef:
Paul Tummers schreef:Heb ik een pijp half leeg, zit er onder de smeulende tabak toch nog een laag tabak die vocht en warmte absorbeert, onder in de kop wordt niets meer geabsorbeerd, geen vocht en ook geen warmte, behalve door het hout, en dan lijkt het mij toch anders, ik zou haast geneigd zijn te gaan denken dat bij een droge roker de koollaag aldaar hoofdzakelijk gaat bestaan uit verkoold hout, ware het niet dat bij een goed ingerookte pijp het rookkanaal steeds dieper komt te liggen doordat de bodem langzaam dichtgroeit.
Wat betreft die onderste helft van een volle pijp: inderdaad, daar kan bij de "natte roker" aardig wat vocht komen, mede door condensatie van vocht in de lucht (en pijp). Die natte prop doet NIETS voor het inroken. Daarom langere tijd een vulling van bijvoorbeeld 1/3 of zelfs een kwart. Je rookt dan nog relatief droog wanneer je de pijp begint met een kleine vulling en omdat dat geen uur duurt, is de tabak nog goed droog en kan de koollaag onderin opbouwen.
Wat betreft het dieper liggen van het rookkanaal, na verloop van tijd: daarvoor ruimen wij onze pijpen. Niet te rigoureus, maar met beleid en steeds even kijken hoe het met de bodem en rookkanaal onderin zit. Met goed ruimen, houd je de koollaag intact en het rookkanaal niet te diep.
En voor dat goed ruimen komt het ook op het juiste gereedschap aan. Die grote pijptool, waarbij je de drie messen uiteen kunt draaien, is niet goed om de bodem te ruimen. Daar zitten dan geen schrapenede messen. Beter is het setje freesjes aan te schaffen, die wél onderin ruimen:

Wanneer je zoals boven aangegeven te werk gaat, dan zal je waarschijnlijk minder last
hebben van nat roken, of een natte prop onderin de kop.
Geef de pijp na een rookbeurt voldoende rust opdat het hout en de koollaag kunnen drogen.
Je pijp geeft zelf aan wanneer ze weer gerookt kan worden. (wanneer ze weer aangenaam ruikt.)








































Afbeelding

Deze ruimen ook de bodem.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Luys »

@robvoorburg: bijdehand! (Dacht eerst: hmm, iets mis gegaan met een reply, toen zag ik dat het een post van jou was ;) ).
Pijproker des forums

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door robvoorburg »

Vond het zelf ook nogal vreemd, mogelijks heb ik iets verkeerds gedaan?

Gebruikersavatar
Jeffrey
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 dec 2013 21:37
Locatie: Tilburg

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Jeffrey »

Hoe zit het met het inroken van een Falconpijp ?

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door magicmarcello »

Jeffrey schreef:Hoe zit het met het inkoken van een Falconpijp ?
Hangt ervan af;
-voor aromatics; inkoken met appelsap en Cointreau.
-voor flakes; inkoken met runder- of kippenbouillon.
-voor latakia; inkoken met tectyl.
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Jeffrey schreef:Hoe zit het met het inkoken van een Falconpijp ?
Zet een pan water op het vuur, voeg naar smaak zout, peper en kruiden toe zodat je een lekkere boulion krijgt.
De falcon erin, 10 minuten koken en klaar is kees :mrgreen:

Of je rookt ze in net als in een gewone pijp :D
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Jeffrey
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 dec 2013 21:37
Locatie: Tilburg

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Jeffrey »

Bananabox-Ninja schreef:
Of je rookt ze in net als in een gewone pijp :D
Dus gewoon in roken anders word ik net zo lollig als jullie.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Jeffrey schreef:
Bananabox-Ninja schreef:
Of je rookt ze in net als in een gewone pijp :D
Dus gewoon in roken anders word ik net zo lollig als jullie.
Ja, de koppen zijn gewoon bruyere hout en je wilt daar een kool laagje op hebben.
Voordeel is wel dat door het gat in de bodem je geen bodem laag kunt kweken wat bij andere pijpen best lastig is.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door magicmarcello »

Bananabox-Ninja schreef:Voordeel is wel dat door het gat in de bodem je geen bodem laag kunt kweken wat bij andere pijpen best lastig is.
:shock: ?
Leg eens helder uit wat je hiermee bedoelt BBN, het kan aan mij liggen of liever gezegd aan de alcoholische versnaperingen van vanavond, maar dit vat ik niet helemaal...
Ik heb zelf een Falcon en andere vergelijkbare systeempijpen, allemaal met koollaagje tot op de bodem.
Ik heb zelfs estates moeten ontdoen van koolaanslag IN het gat...
Ik zie ook het 'lastige' aspect bij 'normale' pijpen niet in...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Mijn beleving is altijd geweest dat bij een gewone pijp ik het altijd heel lastig vindt om een koollaag tot op de onderkant van de ketel te krijgen. Ik rook kennelijk een beetje nat en ik heb meestal een prop onderin.
En je geeft het zelf al aan, de Falcon kop heeft een gat onderin dus in feite zit je alleen tegen de 'wanden' te roken, dus ook IN dat gat een koollaag op te bouwen omdat je aan de onderkant tegen het metaal van de steel rookt.

Ik hoop dat het duidelijk is en anders in de ochtend als je nuchter bent ;)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door magicmarcello »

Ben nog steeds nuchter hoor :D
Maar nu is het wat duidelijker geformuleerd wat mij betreft...
Je geeft het zelf al aan, het probleem zit bij jou dus in het wat 'natter' roken en het vochtige propje onderin dat je overhoudt.
Helder! :D
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bommel »

Als na het inroken van een nieuwe pijp vooralsnog geen goede koollaag is ontstaan of zoals beschreven door een natte prop, kan een gewenste koollaag verkregen worden door enkele malen de pijp voor 1/3 te stoppen en te roken.
Des gewenst en als nodig de pijp te stoppen voor 1/4.
Belangrijk is wel rustig te roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door magicmarcello »

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden Heer Bommel... :wink:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door Bommel »

Jeffrey schreef:
Bananabox-Ninja schreef:
Of je rookt ze in net als in een gewone pijp :D
Dus gewoon in roken anders word ik net zo lollig als jullie.
Je raakt al goed ingeburgerd Jeffrey.
=D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Inroken van een nieuwe pijp.

Bericht door meindert »

Jos schreef:Wat inroken van bruyère pijpen betreft ben ik altijd een extremist geweest. Om de koollaag vanaf onder maar goed op te bouwen.
5x 1/4, 5x 1/2, 5x 3/4 en dan, telt u maar, de zestiende keer pas vol.. Het inroken van een pijp vind ik een genoeglijke bezigheid.
ik doe het op dezelfde manier als jij Jos!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Pijp inroken

Bericht door meindert »

randolph schreef:Goedemiddag,

Ik heb al wat info over het in roken van de pijp gevonden maar wil graag nog wat extra weten.

Ik heb zojuist een starters pijp van big-ben ontvangen. Nu wil ik graag gaan beginnen met in roken ik had mooi een blik met neptune gekocht, maar nu zie ik staan dat er eigenlijk geen gesausde tabak gebruikt mag worden voor het in roken. Nu is mijn vraag is dit heel schadelijk voor de pijp en zo ja wat voor tabak kan ik dan het beste gebruiken om de pijp in te roken?

alvast bedankt :D
Maakt niet uit! ik rook al mijn pijpen in met gesauste tabak!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Inroken bodem

Bericht door Mikali »

Joehoew,

Een vraagje, ik probeer mijn pijpen altijd volgens de regels van de kunst in te roken, zeker als ze niet voorzien zijn van inrookpasta.
Alleen, ik krijg er nooit een deftige bodem ingerookt ... Waarschijnlijk omdat het mij nog nooit gelukt is een pijp echt helemaal leeg te roken tot een hoopje as ...
Hebben jullie misschien tips ?
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Inroken bodem

Bericht door Wallace »

De pijp inroken met een neutrale tabak en de eerste paar keer maar voor 1/3 stoppen. Werkt tegenwoordig voor mij perfect. Ik heb nu een mooie egale koollaag, zelfs op de bodem.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Plaats reactie