Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door capricorn »

pak je een zaak van 200 kun je max 32 euro besparen tegenover de bulk van 3200

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door MaartenS »

Tja, als je filters in zo een bulk voorraad koopt ,
kunje er na verloop van tyd ook meer wegdonderen..
Active kool neemt namelijk graag luchtjes en geurtjes uit de omgeving op ,
totdat het niet meer actief is..
Dus wel goed afgesloten van de omgevings lucht bewaren of opbergen, maakt ze langer houdbaar... :mrgreen:
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Het grote 'filter' topic

Bericht door Tobias Tobit »

Ik heb deze week een nieuw pijpje gekocht en er bleek een metalen filter in te zitten. Als trouw lezer van vele bericht op dit forum weet ik precies wat ik met deze dingen moet doen: met een grote boog in het ronde archief.

Maaaaaaar toen kwam ineens mijn wetenschappelijke instelling naar boven. Ik kan gewoon doen wat anderen zeggen of ik kan het zelf testen. Nou het antwoord mag duidelijk zijn. Echter heb ik het filtertje zonder erbij na te denken eruit getrokken.

Nu volgt de reden van deze post: maakt het uit aan welke kant de opening van het metalen filter zit. Er zit een soort groefje in waardoor de rook naar het mondstuk kan. Ik denk dat deze opening naar beneden toe zat voor ik hem eruit trok maar ik weet het niet zeker meer. Wie weet hoe het hoort?
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Janno »

Ook dat kun je proefondervindelijk vaststellen...
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door The_Undertaker »

Gewoon ritueel begraven ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paasei »

Mij lijkt onderaan, zodat condens er uit kan.

Heb je al getest met dat ding erin?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Tobias Tobit »

Paasei schreef:Mij lijkt onderaan, zodat condens er uit kan.

Heb je al getest met dat ding erin?
Nee, ik heb zonder aarzeling het ding verwijderd, blind het advies van diverse forumleden volgend.

Maar ja als gezonde Hollander zijnde denk je toch: ik heb er wel voor betaald! Zonde om niet te gebruiken.

Maar zoals ik ook al aangaf ik denk dat de opening naar beneden zat en ook voor mij lijkt dat de meest logische plaatsing. Dus om met Janno mee te gaan is in de eerste proef opstelling de opening naar beneden. Als het tegen valt kan hij nog opzij of omhoog en als dat ook niets is ga ik alsnog het advies van UT opvolgen[emoji2]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door janneman »

Het sleufje zit doorgaans omhoog en richting mondstuk. De rook komt uit de kop tegen het bolle of geribbelde gedeelte aan, condens en troep slaat neer, en de rook wordt verder gezongen richting mondstuk.
En jazeker, een goed idee, zelf proberen is beter dan anderen geloven! Ik gebruik ze op één na niet, en behoor ondertussen tot de wegmikkers (al heb ik nog steeds een laatje in mijn pijpenkast waar die dingen in verdwijnen).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Ik rook pijpen met- en zonder filter, mijn Kirsten pijpen en ook een Quiet Comrade van Elie zit in de collectie. Van de pijpen met filter vind ik persoonlijk mijn Brighams het beste de smaak van de tabak weergeven, het houten filter geeft geen bijsmaak maar absorbeert het condensaat voortreffelijk.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: RE: Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door The_Undertaker »

Tobias Tobit schreef: Als het tegen valt kan hij nog opzij of omhoog en als dat ook niets is ga ik alsnog het advies van UT opvolgen[emoji2]
Ben trouwens wel benieuwd hoe dit dappere experiment is afgelopen :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: RE: Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Tobias Tobit »

The_Undertaker schreef:
Tobias Tobit schreef: Als het tegen valt kan hij nog opzij of omhoog en als dat ook niets is ga ik alsnog het advies van UT opvolgen[emoji2]
Ben trouwens wel benieuwd hoe dit dappere experiment is afgelopen :D
Was een beetje naar de achtergrond van mijn gedachten verhuisd. De pijp is inmiddels zonder het filter behoorlijk ingerookt dus ik kan dat niet de schuld geven van eventuele slechte rook eigenschappen. Is ook een van de redenen dat ik vergeten was om te gaan experimenteren. De pijp rookt heel fijn zonder het condensortje. Nu het weer ter sprake is gekomen ga ik binnenkort toch eens experimenteren en zal ik netjes verslag doen in dit topic.

Even geduld nog UT wel bedankt voor de reminder.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Tobias Tobit »

Nou lang verwacht maar uiteindelijk toch gekomen. Ik heb op alle mogelijke manieren het metalen filtertje in de pijp gehad en ben klaar voor een eind conclusie.

Ik had destijds beter naar de adviezen hier op het forum kunnen luisteren. Na al het test roken is het filtertje met een enorme boog ergens onder het dakterras in de bosjes beland. Ik had meer last van vocht, meer gepruttel, slechtere doorvoer van lucht/rook en zelfs verlies van smaak. Al met al geen succes ook de positie van de opening van de filter gaf geen of nauwelijks verschil. Had de gewone filters al eerder opgegeven en deze komt er bij mij ook niet meer in.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door dinck »

Tot die conclusie was ik ook bij Big Ben Pipo's gekomen. Omdat deze zo extreem kort is zijn er fervente antifilteraars die toch zo'n condensor in een Pipo billijken - de rook zou daardoor koeler worden. Mijn ervaring is anders, de Pipo dwingt zonder condensor weliswaar tot wat beheerster roken, maar zonder is het een verrassend fijne pijp, met is pet.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door sim »

sim schreef:Excuus als dit al eerder gevraagd is, ik heb vijf minuutjes gezocht in deze thread, maar vond zo meteen niets wat leek op de vraag die ik wil stellen.
Ik heb net voor de eerste keer een pijp met filter gerookt. Ik had een pakje filters van Big Ben gekocht en er eentje in een pijp gestopt. De filter leek heel goed te passen. Ik had niet de indruk dat er een voorkant of achterkant aan de filter was, dus er is een kleine kans dat ik hem er omgekeerd heb ingestopt.
Eerst merkte ik geen verschil, maar na een minuut of twee - drie was er wel een verschil. De rook werd minder scherp, en ... er kwam een smaak bij die volgens mij niet van de tabak kwam. Ik rookte Joseph Martin's Langue de chien. De smaak die ik plots proefde leek op (een vleugje van) een zoete witte praline met pistachevulling. Mijn vraag: kan dat?
Ik moet erbij vertellen dat het, wegens verkoudheid, mijn eerste pijp in een dikke week was. Maar ik ken de smaak van deze tabak heel goed en dat extra vleugje leek me echt iets anders te zijn.
Update: uiteindelijk heb ik een nieuw doosje filters gekocht. Die hadden het probleem niet. Het eerste doosje moet effectief een vreemde geur hebben opgenomen.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door janneman »

Hoi Sim. Het meest waarschijnlijke is inderdaad dat de filters ergens een geurtje hadden opgepikt, hoewel ik dat niet vaak gehoord heb (een keer klaagde iemand ergens dat filters naar zeep smaakte, dat leek me ook wel een geval van opgepikt geurtje).

Overigens is er wel een verschil in smaak mogelijk, maar meestal is dat vrij subtiel. Door het iets zachter smaken kunnen andere aspecten van een tabak wat meer naar voren komen.
En meerschuimfilters hebben inderdaad een licht 'meerschuim-pijp' smaakje, terwijl koolstoffilters voor mijn gevoel wat neutraler zijn. Ik geef om die reden overigens nu net de voorkeur aan meerschuimfilters voor die enkele keer dat ik ze gebruik.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Harinkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2016 19:50
Locatie: Den Haag

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Harinkje »

Hallo Iedereen!

Bijna al mijn pijpjes rook ik zonder filter, met een grote uitzondering. Mijn Savinelli werd mij aangeraden/aangesmeerd met een filter van balsa hout. ik moet toegeven dat ik deze toch wel prettig vind omdat ik niet het idee heb dat er (veel) van de smaak verloren gaat, maar het wel veel vocht tegenhoudt. En aangezien ik toch best een liefhebber ben van de wat zoetere gesausde tabakjes :oops: ... komt dat erg goed uit!

Gebruikersavatar
erikkie
Berichten: 124
Lid geworden op: 09 mar 2011 19:32
Locatie: Heerlen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door erikkie »

ik ben vorig jaar een aantal dagen in Dublin geweest en daar is een hele mooie winkel van Peterson.

Zal eens kijken of ik de foto's ervan nog kan vinden

De man in de winkel ( een van de 3 ) vertelde mij toen ik een pijp wilde kopen dat wij "vasteland " pijprokers allemaal graag filterpijpen wilden.
Een volgens hem vanuit duitsland overgewaaide fabel.

Volgens hem houd het filter helemaal geen kwalijke stoffen tegen en denken wij enkel goed bezig te zijn zonder dat het zo is.

Ik zelf heb pijpen met en zonder filter en ervaar bij een pijp zonder filter toch een iets ander aroma, maar ik denk dat dit heel persoonlijk is en ook nog eens pijp gebonden.

Grtz

eric
Het komt zoals het gaat, het gaat zoals het komt....
komt het niet zoals het gaat, dan gaat het zoals het komt

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Rudolus »

Volgens hem houd het filter helemaal geen kwalijke stoffen tegen en denken wij enkel goed bezig te zijn zonder dat het zo is.
eric[/quote]
Ik heb me dit ook al vaak afgevraagd of er iemand weet wat een koolstoffilter voor pijp precies voor functie heeft op chemisch nivo. Ik vermoed dat daar wel wat knowhow rond is gezien die filters massaproducten zijn en er op tabaksrook reeds veel onderzoek is gebeurd. Dat vocht wordt opgenomen lijkt me logisch maar er zit tevens zo'n penetrante amoniakachtige geur aan, er wordt wel degelijk wat uit de rook gehaald. Ik heb vroeger eens geprobeerd om daar wat meer over te vinden met weinig resultaat. Er wordt wat uit de rook gehaald maar is dat dan een percentage aan stoffen of worden specifieke stoffen vrij maximaal geabsorbeerd?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

vraagje

Bericht door safetymichel »

Deze kreeg ik vandaag. Schijnt voor een pijp te zijn?
Er staat op: Big Ben nr3 Chemisch rein

Iemand een idee?
Groet
Michel
Afbeelding
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Dat ziet er uit als papierfilters. Die heb je ook van denicotinea als 3, 4 en 6 mm doorsnede versies. Gaan in het roer van pijpen die geen 9mm filterkamer hebben en absorberen vocht.

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/inde ... 2&lang=eng


Afbeelding
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door safetymichel »

rivulus schreef:Dat ziet er uit als papierfilters. Die heb je ook van denicotinea als 3, 4 en 6 mm doorsnede versies. Gaan in het roer van pijpen die geen 9mm filterkamer hebben en absorberen vocht.

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/inde ... 2&lang=eng


Afbeelding
Ok!! Dank je wel. In probeerde ze al in het roer te krijgen waar ooit eens de metalen filters inzaten, maar daar passen ze niet in.
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Het is een beetje een gok of ze wel of niet passen, pijpen verschillen onderling behoorlijk. Ik heb ze ook wel eens geprobeerd, maar echt effectief zijn ze niet.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door safetymichel »

rivulus schreef:Het is een beetje een gok of ze wel of niet passen, pijpen verschillen onderling behoorlijk. Ik heb ze ook wel eens geprobeerd, maar echt effectief zijn ze niet.
Verhuis ze naar de vitrinekast. Daar kunnen ze mooi blijven liggen :o
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Die zit al vol :mrgreen:
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door safetymichel »

rivulus schreef:Die zit al vol :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Bijna :sherlock:
Spijt is verstand dat te laat komt.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door junksculp »

Ik rook mijn vauen pijp met filters van John aylesbury. Het voordeel van deze ze hebben aan beide kanten een keramisch uiteinde zodat het niet uitmaakt hoe om je ze plaatst.

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door RICHCigaro »

Nu rook ik pas net een week :roll: . Wel merk ik zonder filter meer smaak te ervaren.

En rook ik meer ontspannen. Tongprikkel ja, met filter om de techniek onder de tong te krijgen is het handig voor mij.

Gegroet.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

RICHCigaro schreef:Nu rook ik pas net een week :roll: . Wel merk ik zonder filter meer smaak te ervaren.

En rook ik meer ontspannen. Tongprikkel ja, met filter om de techniek onder de tong te krijgen is het handig voor mij.

Gegroet.
Dat herken ik wel, gedurende het jaar dat ik een
filter gebruikte ervoer ik halverwege de pijp dat het leek
alsof het filter (inmiddels drijfnat) qua smaak zich
tegen mij keerde.

Zonder filter (ik rook droog, zonder speeksel) zet zich het vocht
dat door de verbranding van tabak ontstaat zich af over een groter
oppervlak (hals en steel) waardoor ik het idee heb een tabaksrook
te ervaren die mij beter bevalt dan met een filter.

Eens met jouw jouw constatering.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Ik rook zelf droog, en met een filter echt gortdroog, en op die manier heb ik ook al een pijp naar de knoppen gerookt omdat ik een pijp altijd helemaal leeg rook en deze pijp lekker begon te branden rond het trekgat onder in de kop.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Paul Tummers schreef:Ik rook zelf droog, en met een filter echt gortdroog, en op die manier heb ik ook al een pijp naar de knoppen gerookt omdat ik een pijp altijd helemaal leeg rook en deze pijp lekker begon te branden rond het trekgat onder in de kop.
Dat verbaasd mij dan weer, slechts 1x is mij een probleem
met een pijp overkomen, uitgerekend met een Dunhill.

Gewoon een natuurlijk foutje in het hout, daar doe je
niets tegen en erachter komen doe je door de pijp te
roken.

Plaats reactie