Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
edheij

Bericht door edheij »

dank voor alle reacties

edheij

filters e.a.carey

Bericht door edheij »

Maar ter aanvulling van mijn vraag. Het gaat hier niet om een normaal filter in een pijp. Mijn andere pijpen rook ik zonder filter. De pijpen van e.a. carey (je kunt ze vinden op de site eacarey dan een puntje co weer een puntje uk (en dit is zo omslachtig omdat ik de melding krijg dat ik geen verwijzing naar een website mag maken) hebben een opening in de steel waardoor de rook gekoeld wordt. Maar om valse trek te voorkomen moet er een heel dun papieren filter overheen geplaatst worden. Ik kreeg deze pijp en het bevalt mij goed. Rookt lekker.
Maar de filters heb ik in Nederland nog niet gevonden. Wie helpt mij verder?

Ed

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Re: filters e.a.carey

Bericht door GeneralTrue »

edheij schreef:Maar ter aanvulling van mijn vraag. Het gaat hier niet om een normaal filter in een pijp. Mijn andere pijpen rook ik zonder filter. De pijpen van e.a. carey (je kunt ze vinden op de site eacarey dan een puntje co weer een puntje uk (en dit is zo omslachtig omdat ik de melding krijg dat ik geen verwijzing naar een website mag maken) hebben een opening in de steel waardoor de rook gekoeld wordt. Maar om valse trek te voorkomen moet er een heel dun papieren filter overheen geplaatst worden. Ik kreeg deze pijp en het bevalt mij goed. Rookt lekker.
Maar de filters heb ik in Nederland nog niet gevonden. Wie helpt mij verder?

Ed
Mmmm heb je het al gevraagt in een tabaks winkel waar ze pijpen verkopen?niet of hun het verkopen maar of ze weten waar je het wel ken kopen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Kun je die filters niet gewoon op de site bestellen? Dan even niet per doosje maar meteen een flinke berg natuurlijk.

Groet, Janneman

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

In Breda verkopen ze filters voor pijpen (die ik zelf niet gebruik overigens) zelfs bij zaken die 10 pijpen in het "assortiment" hebben en die het naast de verkoop van sigaretten en shag moeten hebben van ansichtkaarten en tijdschriften. Lijkt me weinig kostenefficiënt om dat op het internet te bestellen :P

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Kwestie van in één keer genoeg bestellen :shock:

Groet, Janneman

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Mijn vraag is, zijn die dingen een beetje algemeen verkrijgbaar? De Oude Tijd in Utrecht had ze namelijk niet, en dat is een zaak die ik toch wel in hoog aanzien heb. Had ik simpelweg pech, of zijn die dingen nagenoeg niet te vinden?

En bovendien, zijn er hier mensen die ervaring met dummies en heeft dat naast de duidelijke voordelen ook nog nadelen?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

janneman schreef:Hmmm, echt lastig. Als de dames en heren pijpfabricanten nu eens even serieus naar dit soort dingen keken... Ik weet hier ook geen betere oplossing voor.

Tip voor de toekomst, hieruit geleerd: Als je een filterpijp koopt, kijk in die winkel dan meteen ook naar een adaptor of ander hulpmiddel om die pijp zonder filter te roken.

Ik onthou de tip ook...

Groet, Janneman
Of gewoon een pijp zonder de mogelijkheid van het plaatsen van een filter kopen. Als je goed kijkt dan zijn ze er nog. Ik vind ze trouwens ook mooier omdat ze dan een slankere steel kunnen hebben.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

dr. Watson schreef: Of gewoon een pijp zonder de mogelijkheid van het plaatsen van een filter kopen. Als je goed kijkt dan zijn ze er nog. Ik vind ze trouwens ook mooier omdat ze dan een slankere steel kunnen hebben.
En dat is natuurlijk de echte manier. Probleem is dat ik doorgaans eerst een pijp zie en mooi vind, en dan pas ontdek dat het een filterpijp is. Tsja... Een goeie pijpenhandelar heeft zijn filterpijpen natuurlijk gewoon gescheiden van de andere pijpen. Zo voorkom je die foute liefde's...

Het voelt de eerste keer wat raar aan -wat gaat die gek nu weer doen-, maar ik adviseer iedereen om toch echt in de winkel de pijpenrager test te doen (kijken of je een pijperager vanuit het bit tot in de kop kunt steken zonder grote hindernissen en gewriemel). Bij een filterpijp kun je even het filter eruit nemen en kijken of het dan soepel gaat (doorgaans wel). Natuurlijk zijn er vormen waarbij je van tevoren weet dat dit niet gaat lukken (full bent, Hungarian), maar verder is dit wel een van de belangrijkese kwaliteitspunten waar ik op let.

Groet, Janneman

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Even terug heb ik twee dummyfilters/adaptors gekregen van een vriendelijke tabaksverkoper, voor mijn twee filterpijpen. Ik heb inmiddels een aantal keren gerookt. Het lijkt prima te werken in mijn billiard, het toch al rechte rookkanaal is nu nagenoeg egaal en ik heb dus niet meer het probleem dat m'n ragers soms een verkeerde afslag neemt in de filterkamer. In mijn licht gebogen (1/4 gok ik) Big Ben is het echter een drama. De pijprager loopt consequent vast in de dummyfilter. Slechts één op de twintig keer gaat het eens goed. Ook ging hij soms los zitten door het gebruik van de rager, wat resulteerde in een oude mannen rammelaar. Die pijp rook ik dus maar weet geheel zonder filter en zonder dummy, met als gevolg dat het nog steeds regelmatig mis gaat en de pijprager de kop van de pijp niet bereikt. Maar goed, dat is een les voor in de toekomst. Geen filterpijpen meer kopen.

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Bij Schimmel in Zutphen heb ik er ook een paar gekregen die heeft ze ook.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Tsja, eigenlijk zou een een plastic buis van 9 mm moeten hebben met een klein rond gaatje. Kun je voor elke pijp op de juiste lengte je filter afzagen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Om het probleem van rammelende pijpen met dummy's of het belemmerende fenomeen van de rager op te lossen is de bevindingen van de dummy's eens te vertellen aan de fabriekant.
Ik neem aan dat deze ook een klachtenbank heeft.
Want ook de verkoop van dummy's is handel.

Zelf heb ik niet zo'n probleem met het roken van filterpijpen.
Ik laat de filter er gewoon uit als ik eens filterloos wil roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

maar ik snap niet waarom jullie zo diep willen gaan met die pijpenragger, als ie dan al prutteld heel lichtje blazen en rustig door roken, de zeldzamekeer dat het blijft pruttelen steek ik de ragger een een kwartje in en dan stopt het zowieso!

anders rook je gewoon de verkeerde tabak bij de verkeerde pijp

met de metalen onderdelen in de steel er nog in raak je toch ook niet tot in de kop?
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Het kan tussen m'n oren zitten, maar ik vind 't toch prettiger roken als ik af en toe het rookkanaal even schoon en droog maak. Misschien dat het vocht erin toch de smaak beïnvloedt. Het maakt voor mij de rook in ieder geval smakelijker, heb ik het idee. Dat vocht terugblazen vind ik niet zo goed werken, voornamelijk omdat je de condens dan niet weghaalt maar slechts richting de tabak verplaatst, waardoor je pijp eerder uitgaat. Soms is het ook prettig om de rager even tot in de kop door te steken, zodat hij het vocht opzuigt wat zich daar onderin verzamelt. Draagt ook weer bij aan droger roken, en geheel leegroken.

De beste methode om met metalen filters om te gaan vind ik voordat je de pijp de eerste keer opsteekt de filter eruit halen, respectvol wegleggen en er nooit meer naar omkijken.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

je neemd eigenlijk het werk van die filter over met je ragger

als ik het metaal kuis zie ik dat ze altijd vochtig is en dat er asdeeltjes op neergeslagen zijn. Het koelere metaal houd het vocht en de grote deeltjes tegen (als die dan al eens meekomen)
is dat ook niet de reden dat iemand een falcon rookt?
ik ben pro metalen filter, ze zijn niet voor niets uitgevonden en als het dom zou zijn zou niet 99% van alle pijpen er een hebben! over filterpijpen zeg ik niets, die rook ik niet :)
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik had het idee dat die metalen filters meer iets van de jaren 70/80 zijn, de honderden jaren ervoor werd volgens mij zonder enige filter gerookt, en tegenwoordig ook voornamelijk zonder filter of met wegwerpfilter. Ik denk dat zeker niet 99% van de pijpen een metalen filter heeft. Eerlijk gezegd lijkt rond de 10% me een betere gok, zo niet minder.

Zelf denk ik trouwens dat de metalen filter veel vocht condenseert, wat betekent dat veel waterdamp die normaal gesproken probleemloos de pijp zou verlaten nu juist vloeibaar wordt en in de pijp blijft hangen. Hangt de pijp dan wat naar beneden, dan loopt het al snel terug richting de kop en je met een pruttelpotje opgezadeld. Doe mij maar een eerlijke open doorgang rechtstreeks van mij naar m'n tabak, zonder allerlei fratsen die tussenbeide komen. Tenzij ik een waterpijp rook natuurlijk, maar dat is een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

je hebt een punt, ik ging van de 99% uit omdat ik nog geen pijp heb gezien waar het niet standaart inzit

het is niet omdat we in het verleden met paard en kar rondreden dat een auto geen nuttig ding is he :wink:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Re: Dummy-filter

Bericht door remi »

Victor Baarn schreef:Heren,

(zodat er tijdens het roken wel goed een pijpenrager ingaat).
Waarom doe je tijdens het roken een ragger door je mondstuk ? alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

als depijp prutteld, het overtollige vocht wordt zo opgenomen
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor je antwoord, nu heb ik nog een vraagje ik heb de pijpen van mijn opa die ik nu gebruik om te roken maar de mondstukken zijn een beetje afgekaait om het maar zo te zeggen op dit topic staan er foto's van deze pijpen http://pijprokersforum.forum2go.nl/even ... -t359.html bovenste foto kan je het zien hoe maak ik dit schoon en hoe kan ik mn pijp weer laten glanzen? alvast bedankt

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik zoek momenteel ook naar de tips om je pijp weer als nieuw te maken :roll:
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

stoffel schreef:je hebt een punt, ik ging van de 99% uit omdat ik nog geen pijp heb gezien waar het niet standaart inzit

het is niet omdat we in het verleden met paard en kar rondreden dat een auto geen nuttig ding is he :wink:
Ik denk dat 't eerder met de laserdisc of de cdi valt te vergelijken, een soort geflopte uitvinding die nooit echt z'n nut heeft bewezen. :P

Heb je trouwens ervaring met het roken zonder metalen filter?

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Kynikos schreef:
stoffel schreef:je hebt een punt, ik ging van de 99% uit omdat ik nog geen pijp heb gezien waar het niet standaart inzit

het is niet omdat we in het verleden met paard en kar rondreden dat een auto geen nuttig ding is he :wink:
Ik denk dat 't eerder met de laserdisc of de cdi valt te vergelijken, een soort geflopte uitvinding die nooit echt z'n nut heeft bewezen. :P

Heb je trouwens ervaring met het roken zonder metalen filter?
De laserdisc is niet echt mislukt. In Europa nooit populair geweest, in de VS en in Japan echter wel.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ah, ik vreesde al een valkuil omdat ik niet zoveel verstand van dergelijke zaken heb. Maar goed, ik neem aan dat mijn punt duidelijk is.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

hellaas wordt de metalen filter zeer veel gebruikt, misschien zelfs meer dan de laser disck :wink:


welles, nietus, welles, ... :roll:

het is gewoon een kwestie van smaak, ieder moet het uittesten en voor zichzelf de conclusie trekken!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

9 mm filter

Bericht door Tati60 »

Ikweet dat je op dit forum vooral tegenstanders vindt van filtersystemen, maar toch graag even jullie opinie...

Ik heb drie pijpen waar zo'n 9 mm filtertje in moet... Eén van die pijpen is de Hilson Jaarpijp 1995, een fraai stuk waar ik nogal aan gehecht ben en daar moet dus zo'n filtertje in... Gisteren verschrok ik me een aap : ik doe de pijp los om het filter te vervangen en die was z**knat! :oops: Ik heb de hele pijp moeten uitpoetsen. Ik had drie pijpen gerookt zonder het filter te vervangen...

Daarom deze vragen:
1. worden die filtertjes bij jullie ook zo nat?
2. hoeveel pijpen roken jullie voor je het filter vervangt?
3. en vooral : omdat je de pijp beter niet opendoet als ze nog warm is, hoe poetsen jullie in zo'n pijp rookvocht op na het roken?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Ik laat altijd de pijp afkoelen, daarna haal ik hem uit elkaar en maak ik hem schoon. Het filtertje laat ik dan drogen en stop hem pas weer terug als hij droog is. Meestal gebruik in een filter twee of drie keer, afhankelijk van hoe vuil hij is. Meestal is het filtertje wel vochtig als ik hem uit de pijp haal.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik ben geen tegestander, maar vind het allemaal nogal wat geode, precies om de redenen die je opnoemt; filter nat, moet drogen, eerst pijp afkoelen en dan filter vervangen. Ik rook wel geregeld met filter, maar vaker zonder...

Albert E geeft precies de manier van werken weer die ik ook gebruik, al gaan filters bij mij meetsal meer dna drie keer mee :-D

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

AlbertE schreef:Ik laat altijd de pijp afkoelen, daarna haal ik hem uit elkaar en maak ik hem schoon. Het filtertje laat ik dan drogen en stop hem pas weer terug als hij droog is. Meestal gebruik in een filter twee of drie keer, afhankelijk van hoe vuil hij is. Meestal is het filtertje wel vochtig als ik hem uit de pijp haal.
Idem :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Plaats reactie