Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

En het vreemde van de zaak is ook nog, dat dit een Winslow betreft waar al ettelijke pakjes Troost doorheen gegaan waren, moet wel meer als 10 kilo tabak geweest zijn want ik had het ding al jaren. Plotseling begon ik brandend hout te proeven, niet meer eraan getrokken maar helaas al te laat.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Paul Tummers schreef:En het vreemde van de zaak is ook nog, dat dit een Winslow betreft waar al ettelijke pakjes Troost doorheen gegaan waren, moet wel meer als 10 kilo tabak geweest zijn want ik had het ding al jaren. Plotseling begon ik brandend hout te proeven, niet meer eraan getrokken maar helaas al te laat.
Heel apart, een dergelijk probleem met een pijp manifesteert
zich in de regel binnen enige maanden na regelmatig gebruik,
hetgeen jij beschrijft gaat mijn wijsheid te boven.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Helaas, het is niet anders als ik hier beschreven heb, het was een van de allerbeste pijpen die ik ooit heb gehad.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door RICHCigaro »

Paul Tummers schreef:Helaas, het is niet anders als ik hier beschreven heb, het was een van de allerbeste pijpen die ik ooit heb gehad.
Hopelijk heeft den pijp een eervol afscheid dan wel etalage plek gekregen ;p

Enfin, hier waardeer ik steeds meer de pijp. Eerste keer met MB GB kwam rokerig over. Nu na een week aan den pijp is dat weg.

Mijn visie is denk ik het inroken van de nieuwe pijp. Verder waardeer ik de weerstand van het filter. Wat er tevens voor zorgt dat ik rustiger rook.

Voor meer smaak beleving is dat ik tijdens het uitblazen, zacht door mijn neus inadem. Vergelijkbaar als met het roken van een sigaar.

Gegroet,

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Willem-Jan »

Luys schreef: 13 apr 2012 15:34 Waarom? Omdat er in mijn optiek weinig klopt van het verhaal! Ook jouw ervaringen met het filter deel ik niet. Ik ben begonnen zonder filter en heb altijd geroepen dat die dingen niet nodig zijn (sigaren hebben ook geen filter). Toen ben ik op een gegeven moment met filter gaan roken (niet alles, maar sommige pijpen en tabakken). En ik merk wel degelijk verschil tussen eenzelfde tabak en pijp met filter alsook zonder.
oud citaat, maar ben er op uitgekomen omdat ik over filters aan het lezen ben. Ik ben zelf ook zonder begonnen, ook omdat het me teveel gedoe leek. Maar nu heb ik al verschillende filters geprobeerd en ben ik er toch ook een fan van geworden. Mijn eerste pijp zonder opnieuw aansteken was met 9mm carbon filter. In mijn ervaring hebben vooral aromatics baat bij zo een filter. De Savinelli balsa 6mm/9mm passen goed bij mijn Windels en baai is toch het lekkerst zonder. Nu heb ik één Mr. Brog met stinger besteld, gewoon om eens te ondervinden hoe dat nu eigenlijk gaat.

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door mama fumant une pipe »

Grappig hoe smaken en pijproken zoveel verschillende voorkeuren kunnen hebben.
Vanaf mijn begin van het pijprookavontuur ging ik bij Egbert Broere te raden op de mient in Alkmaar.
Dit was echt "de'zaak" waar je heen moest voor sigaren en pijpen en tabakken.
Egbert was een nogal pedant mannetje,dulde geen tegen spraak,maar hij wist het wel :roll:
Ik heb me dan ook grondig laten onderwijzen door deze pijpmeester.Steek nooit een filter in uw pijp,
en haal zo'n evt metalen pennetje er maar meteen uit en gooi het ver weg.Alles wat ervoor zit ,zo zei hij,
hindert het optimaal genieten van je tabak.En ik heb me er altijd aan gehouden.Ik rook wel pijpen die voor filter geschikt zijn als het model me bevalt,maar dat "witte krijtje"gaat er resoluut meteen uit.Hooguit een ragger erdoor tijdens het roken om evt.vocht of asjes eruit te halen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Deadl0ck »

Willem-Jan schreef: 25 apr 2018 13:50
Luys schreef: 13 apr 2012 15:34 Waarom? Omdat er in mijn optiek weinig klopt van het verhaal! Ook jouw ervaringen met het filter deel ik niet. Ik ben begonnen zonder filter en heb altijd geroepen dat die dingen niet nodig zijn (sigaren hebben ook geen filter). Toen ben ik op een gegeven moment met filter gaan roken (niet alles, maar sommige pijpen en tabakken). En ik merk wel degelijk verschil tussen eenzelfde tabak en pijp met filter alsook zonder.
oud citaat, maar ben er op uitgekomen omdat ik over filters aan het lezen ben. Ik ben zelf ook zonder begonnen, ook omdat het me teveel gedoe leek. Maar nu heb ik al verschillende filters geprobeerd en ben ik er toch ook een fan van geworden. Mijn eerste pijp zonder opnieuw aansteken was met 9mm carbon filter. In mijn ervaring hebben vooral aromatics baat bij zo een filter. De Savinelli balsa 6mm/9mm passen goed bij mijn Windels en baai is toch het lekkerst zonder. Nu heb ik één Mr. Brog met stinger besteld, gewoon om eens te ondervinden hoe dat nu eigenlijk gaat.
Snap ik volledig. Aromatics zijn in mijn beleving scherper dan ongesausde tabak, een kool filter haalt de scherpte weg, waardoor de smaak beter uitkomt, ondanks dat deze ook wat afgezwakt word.

Voor vochtige naturel tabak heeft balsa mijn voorkeur, die houd vocht vast, maar beïnvloed de smaak veel minder, maar veelal geef ik de voorkeur naturel zonder filter te roken.

Qua filters hebben voor mij de elephant supermix filters de voorkeur, hier zit zowel koolstof als meerschaum korrels in.

Stingers heb ik nooit enig toevoegen vinden geven, vind ze eerder hinderlijk omdat er vocht op condenseert, waardoor er meer vocht in de pijp blijft, het word niet opgenomen door iets, wat een filter wel doet.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Willem-Jan »

Deadl0ck schreef: 17 sep 2018 11:13
Stingers heb ik nooit enig toevoegen vinden geven, vind ze eerder hinderlijk omdat er vocht op condenseert, waardoor er meer vocht in de pijp blijft, het word niet opgenomen door iets, wat een filter wel doet.
Inmiddels heb ik enkele pijpen met stingers en ik ben daar eigenlijk wel tevreden over. Je krijgt inderdaad (te) veel vocht in de pijp, maar ik heb ontdekt hoe je het vocht er uit kan zwieren. Buiten roken (voor mij dus altijd het geval) met een stinger en af en toe eens zwieren werkt perfect voor mij.

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Gnomepje »

Die 'stingers' heb ik nooit begrepen, ik flikker ze er altijd meteen uit. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gnomepje op 21 sep 2018 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Ik rook nog altijd met veel plezier mijn Brigham's met dat aparte filtersysteem; Een buisje van Maple wood met daarop een taps toelopend metalen kapje om het geheel af te sluiten. Het systeem be-invloedt de smaak van de tabak niet maar absorbeert wel enorm veel vocht zodat je de pijp droog rookt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Deadl0ck »

Willem-Jan schreef: 18 sep 2018 13:29
Deadl0ck schreef: 17 sep 2018 11:13
Stingers heb ik nooit enig toevoegen vinden geven, vind ze eerder hinderlijk omdat er vocht op condenseert, waardoor er meer vocht in de pijp blijft, het word niet opgenomen door iets, wat een filter wel doet.
Inmiddels heb ik enkele pijpen met stingers en ik ben daar eigenlijk wel tevreden over. Je krijgt inderdaad (te) veel vocht in de pijp, maar ik heb ontdekt hoe je het vocht er uit kan zwieren. Buiten roken (voor mij dus altijd het geval) met een stinger en af en toe eens zwieren werkt perfect voor mij.
Binnen krijg je daar van die nare bruine vlekken van op de muur. :cry:
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Gnomepje »

Deadl0ck schreef: 19 sep 2018 00:18
Willem-Jan schreef: 18 sep 2018 13:29
Deadl0ck schreef: 17 sep 2018 11:13
Stingers heb ik nooit enig toevoegen vinden geven, vind ze eerder hinderlijk omdat er vocht op condenseert, waardoor er meer vocht in de pijp blijft, het word niet opgenomen door iets, wat een filter wel doet.
Inmiddels heb ik enkele pijpen met stingers en ik ben daar eigenlijk wel tevreden over. Je krijgt inderdaad (te) veel vocht in de pijp, maar ik heb ontdekt hoe je het vocht er uit kan zwieren. Buiten roken (voor mij dus altijd het geval) met een stinger en af en toe eens zwieren werkt perfect voor mij.
Binnen krijg je daar van die nare bruine vlekken van op de muur. :cry:
Haha. Herkenbaar. Of bruine vlekker op je kleding. :mrgreen:
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door mama fumant une pipe »

Wat dachten jullie van gewoon een papieren zakdoekje(of keukenrol)binnen handbereik?
Nix zwieren,gewoon ff het mondstuk tegen het doekie omgekeerd en voila. :roll:

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Gnomepje »

Vandaag voor de eerste keer door een filter van Vauen gerookt (Dr. Perl Junior). Ik kan niet anders zeggen dan: fantastische ervaring. Mooie smaakbeleving en het haalt de pittigheid van sommige tabakken eraf. Ik ben om. Voortaan ga ik filters gebruiken.
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Ik moet nog altijdgoed oppassen met het roken van een filterpijp, ik rook gelukkig erg droog dus ik rook een pijp helemaal leeg tot op de bodem en als ik dan een filterpijp rook moet ik echt op het eind oppassen dat ik niet te hard trek zodat de pijp niet doorbrandt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

mama fumant une pipe schreef: 22 sep 2018 09:43 Wat dachten jullie van gewoon een papieren zakdoekje(of keukenrol)binnen handbereik?
Nix zwieren,gewoon ff het mondstuk tegen het doekie omgekeerd en voila. :roll:
Buiten is "A short flick with the wrist for field-cleaning" toch handiger, binnen gewoon een rager erbij.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door mama fumant une pipe »

Buiten is "A short flick with the wrist for field-cleaning" toch handiger, binnen gewoon een rager erbij.
[/quote]

yep geleerd op zweinstein de school voor hogere magie

zwiepen en zwaaien :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Gnomepje »

Vaak merk ik dat de flok van een 9 mm filterpijp groter is dan de 9 mm filter zelf. Daarom wikkel ik er altijd een plakbandje om, zodat de filter de gehele flok afsluit. Is dit noodzakelijk? Want binnenin het mondstuk loopt de flok door in een nauwer rookkanaal. Dus dan gaat alle rook toch sowieso door de filter heen, of trek je de rook eigenlijk dan langs de filter?
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Willem-Jan »

Gnomepje schreef: 09 nov 2018 14:50 Vaak merk ik dat de flok van een 9 mm filterpijp groter is dan de 9 mm filter zelf. Daarom wikkel ik er altijd een plakbandje om, zodat de filter de gehele flok afsluit. Is dit noodzakelijk? Want binnenin het mondstuk loopt de flok door in een nauwer rookkanaal. Dus dan gaat alle rook toch sowieso door de filter heen, of trek je de rook eigenlijk dan langs de filter?
Denk dat je minstens altijd het meeste toch door de filter trekt hoor. Je proeft het toch als je een filter gebruikt.

Gebruikersavatar
Madmull
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 feb 2018 20:21

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Madmull »

Gnomepje schreef: 09 nov 2018 14:50 Vaak merk ik dat de flok van een 9 mm filterpijp groter is dan de 9 mm filter zelf. Daarom wikkel ik er altijd een plakbandje om, zodat de filter de gehele flok afsluit. Is dit noodzakelijk? Want binnenin het mondstuk loopt de flok door in een nauwer rookkanaal. Dus dan gaat alle rook toch sowieso door de filter heen, of trek je de rook eigenlijk dan langs de filter?
Het filter wordt tijdens het roken ook nat en kan dan uitzetten. Tevens zijn veel pijpfilterhouders op het eind een beetje conisch waardoor het filter van nature een beetje klemt.
Als het filter na het roken verwijdert wordt merk je dat hij veel meer klemt.
madmull

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

Vervang je zo'n 9mm meerschuim- of carbonfilter na elk gebruik van de pijp of rookt men er in het algemeen een aantal keer doorheen?

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Ik haal het filter er na iedere keer uit en laat het drogen, even een rager door de steel, heb de pijp toch al uit elkaar en met een droge filter weer een schone pijp
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door junksculp »

Ik gebruik het filter maar 1 keer, maak de pijp na roken helemaal schoon en meteen een filter erin zodat hij klaar is voor de volgende rooksessie.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Bij mij gaan de gewone filters een keer of 3 mee, de maple-houten filters voor mijn Brigham pijpen was ik na een keer of 8 gebruikt te hebben goed uit in water en dan gaan ze nog een keertje of 5 mee.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door cookiemonster »

Ik gebruik de filters meestal 2 keer, na het roken onmiddellijk uit de pijp verwijderen en in het blik of de pouch van de pas gerookte tabak bewaren.
Daardoor droogt de filter en het vocht is goed voor de tabak.
Wegens de ghost in de filter rook ik dus meerdere keren dezelfde tabak door dezelfde filter.
Of het goed is weet ik niet maar zo doe ik het al jaren.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

@Cookiemonster: Ik neem aan dat 'onmiddelijk' minimaal een paar uur na het roken is i.v.m. het laten afkoelen van de pijp?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Het al dan niet gebruiken van een filter in een pijp is zo´n
onderwerp waar de meningen steeds uiteen zullen blijven lopen.

Ik ben met pijproken in 1967 begonnen en voor zover ik weet
waren filters in die tijd niet voorhanden, wel zat er vaak in pijpen
een metalen buisje in de steel. (tot Dunhill aan toe)
Dit buisje werd al snel door ervaren pijprokers als een smerige
sta in de weg gezien en was derhalve gedoemd te belandden in
het cilindrisch archief.
In die tijd, bedenk ik me, kon je hier en daar papieren staafjes
kopen voorzien van een plastic omhulsel, zonder koolstof, of
meerschuimen korrels inhoud, ook deze vorm van filteren was
een kort leven beschoren.

Wanneer je een pijp rookt ontstaat er vanwege de verbranding
enig vocht. Het is daarom van belang dat er enige aanslag in
de kop aanwezig is, want deze absorbeert dat grotendeels.
Daarnaast is het niet iedereen gegeven "droog" te roken, een
druppel spuug kan al een watersnoodramp onder in de kop
veroorzaken, hetgeen een sputterend effect geeft tijdens het
roken.
Mocht je nat roken, rook de pijp dan eens uit de hand en je
zal zien dat het probleem zich dan niet voordoet.
Om een halt toe te roepen aan het bovenstaande zijn er
gedurende die jaren enige oplossingen door de handel
aangeboden, die op termijn echter geen stand hielden.
Denk aan huppelepup christallen, of een klein metalen
"netje" onder in de kop, of in dezelfde vorm een
meerschuimen kommetje.

Hang me niet op aan 10 jaar meer of minder, maar ik schat
rond de jaren 90 vorige eeuw werd er een nieuwe poging
ondernomen om de pijp van een filter te voorzien.
Deze poging vond navolging, want pijpmakers werden min
of meer gedwongen pijpen te maken die zo'n filter konden
herbergen, allen moesten overstag, anders bleef je zitten
met de spullen, met name Duitsers en Amerikanen bleken
gevoelig voor deze ontwikkeling.

Omdat deze filters het meest succesvol waren in decennia
heb ik willen weten wat ik daarvan vond. Na een jaar of twee
ben ik ermee gestopt, omdat ik er de meerwaarde niet van
inzag.
Het kan zijn dat ik het mij verbeeld, maar halverwege het
roken van een pijp komt de rook door een steeds zompiger
wordende filter en leek het soms alsof de kwaliteit van de
tabak eronder leed.
Het zal daarom geweest zijn dat ik ermee gestopt ben.

In hoeverre een filter in staat is schadelijke stoffen tegen
te houden is mij niet bekend en heb daar niets over kunnen
vinden.

Hoe dan ook geniet van je pijp!

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

Rob,

Allereerst respect voor de verwoording van dit stukje persoonlijke beleving van het fenomeen filter bij het pijproken. Het inspireert me om het weer eens zonder filter te proberen. Toen ik 17 was had ik nog nooit van filters gehoord en helaas ook niet van de eerste beginselen van het onderhouden van een pijp. Toen ik de pijp eens schoon ging maken, omdat er niet meer fatsoenlijk uit te roken was, bleek het mondstuk behoorlijk vol te zitten met teer. Niet veel later heb ik het pijproken destijds gestaakt.

Nu weer enthousiast aan het pijproken begonnen en dacht er goed aan te doen om een filter te gebruiken gezien mijn destijds volgeteerde mondstuk. Maar inspirerend om daar een kritisch schrijven over te lezen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Reinigen is een schone zaak Faab :lol: .

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Tja, het is gewoon zoals Rob het verwoordde; echter ben ik van mening dat die aluminium buisjes die Dunhill in zijn pijpen stopt wel degelijk een meerwaarde vertegenwoordigen en wel om de volgende reden; je krijgt op deze manier een mooi glad rookkanaal van bit tot in de kop met maar een heel kleine groef als onderbreking, die groef is de aansluiting van waar het eind van dat buisje in het mondstuk tegen het eind van de boring aankomt. Het voordeel bestaat dan zoals ik het zie uit een regelmatige "Flow" van eventueel vocht richting de kop waar het dan verdampt door de hogere temperatuur in de kop. Het euvel van veel filterloze pijpen is namelijk dat er een ruimte is tussen het eind van het mondstuk en de boring in de steel waardoor er een ruimte ontstaat waarin zich vocht kan ophopen en bij bijv. een plotselinge beweging van de pijp kan deze klots vocht in een keer richting kop stromen en bederft dan voor mij althans de smaak van mijn pijp behoorlijk.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Plaats reactie