Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Paasei schreef: Lijkt me dan het aannemelijkste.
Je weet wat doen om deze paasdag door tekomen... :wink:
Nou...... De pijp ligt in de flat (en ik momenteel niet....) en ik zit met een vraag. Ga ik de kamer ruimer maken in de kop of probeer ik ruimte te winnen in het mondstuk?

Heren pijpmakers en opkalefateraars uw wijze woorden zijn gevraagd!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Laafke

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Laafke »

Godver, ik hoop dat lukt SKE....ik baal hier echt van.....

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paasei »

In de kop lukte het mij beter om wat weg te schrapen dan in het mondstuk...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Kees Flake »

SKE zoals je al aangeeft zit het probleem in het mondstuk of ik begrijp het verkeerd.
Zit het filter los in het mondstuk of moet je het erin douwen.
Zolang je met het mondstuk geen goede doorlaat hebt zou ik niks aan de ketel doen.
Heb met een Viking meegemaakt dat een ragger er doorging maar door een brampje in het mondstuk stukjes ragger bleven hangen.
Het bolletje ging voor het mondstuk zitten als je trekt aan de pijp en zet uit hoe vochtiger het wordt.
ik heb dit met compressor doorgeblazen en probleem was opgelost.
Zeg niet dat dit het is maar het proberen waard.
Succes en ik hoor het nog wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Gypscoprotheres »

In een ander topic zag ik dat er een hoop Missouri Meerschaum corncobs zijn besteld en inmiddels ook in ontvangst zijn genomen. Velen hiervan zijn met filter. Roken jullie ze met of zonder (de filterpijpen dan)? Het zijn 6 mm filters van Medico die volgens mij wat lastiger zijn te krijgen hier in Europa. (misschien dat de 6 mm filters van Savinelli ook wel geschikt zijn)
Laatst gewijzigd door Gypscoprotheres op 20 apr 2014 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Laafke schreef:Godver, ik hoop dat lukt SKE....ik baal hier echt van.....
Wat kan jij daar nou aan doen? Jij hebt die pijp toch niet gemaakt. Komt wel goed en anders word het een Latakia pijp. Dat rook ik meestal zonder filter.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Winslow Collector »

Ik heb hiervoor speciaal handruimers gekocht (8½, 9 en 9½), omdat niet alle filterpijp-bouwers weten wat ze doen (Dunhill o.a.).
Als je geduld hebt, SKE, neem de pijp dan mee naar de eerstvolgende meeting dat we elkaar weer treffen. Dan neem ik die ruimers mee. Kwartiertje werk, werkt perfect.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Winslow Collector schreef:Ik heb hiervoor speciaal handruimers gekocht (8½, 9 en 9½), omdat niet alle filterpijp-bouwers weten wat ze doen (Dunhill o.a.).
Als je geduld hebt, SKE, neem de pijp dan mee naar de eerstvolgende meeting dat we elkaar weer treffen. Dan neem ik die ruimers mee. Kwartiertje werk, werkt perfect.
Dat zou fijn zijn. Weet alleen nog niet wanneer dat gaat zijn natuurlijk..... Schimmel staat bij mij op losse schroeven ivm werk. Anders misschien een minimeet plannen ofzo? Weet ook niet of het hem in krapte qua diameter of krapte qua lengte van het filter zit. Beetje van beiden gok ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:
Winslow Collector schreef:Ik heb hiervoor speciaal handruimers gekocht (8½, 9 en 9½), omdat niet alle filterpijp-bouwers weten wat ze doen (Dunhill o.a.).
Als je geduld hebt, SKE, neem de pijp dan mee naar de eerstvolgende meeting dat we elkaar weer treffen. Dan neem ik die ruimers mee. Kwartiertje werk, werkt perfect.
Dat zou fijn zijn. Weet alleen nog niet wanneer dat gaat zijn natuurlijk..... Schimmel staat bij mij op losse schroeven ivm werk. Anders misschien een minimeet plannen ofzo? Weet ook niet of het hem in krapte qua diameter of krapte qua lengte van het filter zit. Beetje van beiden gok ik.
Die lengte lossen de ruimers ook op. Ze hebben aan de voorzijde een snijvlak van rond de 45°, dus ze verspanen niet alleen in de diameter, maar juist ook in de lengte.

Qua meeting/mini-meet kijken we wel even. Voor Zutphen heb ik wel enkele data in de poll ingevuld, een minimeet wordt zeker ook pas tweede helft juni. Tot die tijd gewoon barstensvol afspraken.

We kijken eerst wel hoe het met Zutphen loopt.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Juni ben ik op vakantie dus Zutphen word sowiesowieso de eerste mogelijkheid. Gelukkig heb ik nog een pijp :mrgreen: :wink:
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door gezel »

Gypscoprotheres schreef:In een ander topic zag ik dat er een hoop Missouri Meerschaum corncobs zijn besteld en inmiddels ook in ontvangst zijn genomen. Velen hiervan zijn met filter. Roken jullie ze met of zonder (de filterpijpen dan)? Het zijn 6 mm filters van Medico die volgens mij wat lastiger zijn te krijgen hier in Europa. (misschien dat de 6 mm filters van Savinelli ook wel geschikt zijn)
Als alternatief kan je een stuk van een pijpenrager rond de priem van de driepoot draaien.
Of een stukje opgerolde koffiefilter.
Ik rook ze zonder, vind dat prima roken.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Gypscoprotheres »

gezel schreef:Als alternatief kan je een stuk van een pijpenrager rond de priem van de driepoot draaien.
Of een stukje opgerolde koffiefilter.
Ik rook ze zonder, vind dat prima roken.
Bedankt voor de tips. Ik ga ze proberen zonder te roken (hoop dat ze niet al te los trekken dan).
Afbeelding

Godfrey59

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Godfrey59 »

Medico filters zijn van opgerold koolstof papier en toch iets anders als een opgerolde rager .
Op zicht een simpel filtertje maar nemen toch genoeg vocht op om effectief te zijn . Verder gaan ze minder snel dicht zitten als ze vocht op nemen , iets wat ik een nadeel vindt van de 9mm koolstof of meerschaum filters.

Het Medico filtertje kost in de USA geen drol en werkt perfect in een corncob of andere 6mm filterpijp.

Godfrey

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door lindbergh-nl »

Ik kwam op eBay bij het zoeken op 9 mm filter deze http://www.ebay.nl/itm/151437763293?ssP ... 1423.l2649 tegen, een aluminium insert in plaats van een filter. Lijkt me wel wat, gezien mijn goede ervaringen met Kirstens.

Wat denken jullie?

Karel

Gebruikersavatar
oldgreenfield
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:34
Locatie: Ten Boer (gr)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oldgreenfield »

aluminium in een pijp :shock: het wordt niet gloeiend heet maar de dampen die bij verwarmen van aluminium vrij komen zijn schadelijk. Heb in een milieukunde laboratorium gewerkt waar folie gebruikten om monsters te verpakken. Dat werd schoongemaakt voor gebruik door verwarming. Mocht uitsluitend `s nachts onder de afzuiger. Zou persoonlijk dit niet in mijn pijp willen hebben. [-X
weet niet wat anderen hier van denken.
alle goeds,
JP
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door gewoon ik »

oldgreenfield schreef:aluminium in een pijp :shock: het wordt niet gloeiend heet maar de dampen die bij verwarmen van aluminium vrij komen zijn schadelijk. Heb in een milieukunde laboratorium gewerkt waar folie gebruikten om monsters te verpakken. Dat werd schoongemaakt voor gebruik door verwarming. Mocht uitsluitend `s nachts onder de afzuiger. Zou persoonlijk dit niet in mijn pijp willen hebben. [-X
weet niet wat anderen hier van denken.
alle goeds,
JP
eum, de meeste systeempijpen hebben een alu onderdeel.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door dinck »

En ook de stingers en binnenbuizen zijn gewoonlijk van aluminium gemaakt. De temperatuur van de rook is denk ik niet hoog genoeg om schadelijk te zijn, een aluminium kop zou dan misschien een minder goed idee zijn.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Henry »

En wat dacht je van die junkies... Met hun gevulde alu folie en dito aansteker eronder.
Als ze dat wisten deden ze het vast niet. :lol: :mrgreen:

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door lindbergh-nl »

Leek me ook al omdat ik met veel plezier mijn kirstens rook. Maar ik begrijp dat niemand hier ervaring met een aluminium adapter heeft. Dan bestel ik er eens eentje en laat hier wel weten hoe hij bevalt.

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Marielle32 »

Henry schreef:En wat dacht je van die junkies... Met hun gevulde alu folie en dito aansteker eronder.
Als ze dat wisten deden ze het vast niet. :lol: :mrgreen:
Als ze zouden weten dat het schadelijk is zouden ze alleen nog alluminium folie verhitten en de heroïne weglaten [emoji6]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Henry »

Marielle32 schreef:
Henry schreef:En wat dacht je van die junkies... Met hun gevulde alu folie en dito aansteker eronder.
Als ze dat wisten deden ze het vast niet. :lol: :mrgreen:
Als ze zouden weten dat het schadelijk is zouden ze alleen nog alluminium folie verhitten en de heroïne weglaten [emoji6]

:lol:
Houden ze nog geld over ook! :mrgreen:

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door lindbergh-nl »

Het filter is vanmorgen binnengekomen. Gelijk maar even getest met mijn restjestabak, die ik normaal met filter rook.
Het filter heeft een ruime passing(8,3mm dik en 12mm lang, met een 2mm boring), dus kan wat gerammel veroorzaken. Ik kon sommige tabakken uit deze mix weer herkennen, dus de "smaakdoorlaat" is goed. Aan het eind van de sessie is er flink wat vocht in de filterkamer achtergebleven, wat met een dubbelgevouwen pijpenrager te verwijderen is.
Samengevat, bevalt hij me goed. Ik denk echter wel een draaibank op te zoeken en een exemplaar van 3cm te maken. Ik denk zo gewoon meer koelmassa te kunnen krijgen, dus nog drogere rook.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door meindert »

Even reageren op het aluminium in een pijp , er zijn nog zat pijpen met een aluminium tanon, het
aluminium word op die plaats inderdaad niet echt warm , ik repareer soms nog pijpen door een aluminium
tanon in de steel te maken , niks mis mee dus!!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door meindert »

lindbergh-nl schreef:Het filter is vanmorgen binnengekomen. Gelijk maar even getest met mijn restjestabak, die ik normaal met filter rook.
Het filter heeft een ruime passing(8,3mm dik en 12mm lang, met een 2mm boring), dus kan wat gerammel veroorzaken. Ik kon sommige tabakken uit deze mix weer herkennen, dus de "smaakdoorlaat" is goed. Aan het eind van de sessie is er flink wat vocht in de filterkamer achtergebleven, wat met een dubbelgevouwen pijpenrager te verwijderen is.
Samengevat, bevalt hij me goed. Ik denk echter wel een draaibank op te zoeken en een exemplaar van 3cm te maken. Ik denk zo gewoon meer koelmassa te kunnen krijgen, dus nog drogere rook.
Interessant ...deze filters!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Godfrey59

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Godfrey59 »

Dit werkt niet echt als een filter maar meer als een condensator. Het aluminium neemt snel de warmte van de rook op en dit slaat neer als condens in en op het filter . Het principe is in veel systeempijpen ( o.a van Ronson ) destijds toegepast . Ze doen het voorkomen het ei van columbus uitgevonden te hebben , maar het is in feite al oud. Vaak komt het met dergelijke dingen voor dat de pijp veel natter gaat roken.

Godfrey

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door lindbergh-nl »

Ik heb hem in een rechte filterpijp geprobeerd, maar zoals je zegt, ja, alle condens zou in een gebogen pijp weer teruglopen de ketel in. Eigenlijk is het dus alleen maar een klont condensatiemateriaal, maar moet je voor de opvang van de condens toch zoiets als een Peterson system boring hebben.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door janneman »

Vandaar dat die metalen systeempjes in veel pijpen uit de jaren '50 en '70 ook niet zo'n succes waren...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Godfrey59

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Godfrey59 »

Voor de filter rokers onder ons deze filters zouden uitermate goed werken tegen tongbite en vochtig roken. Hier nergens te krijgen,maar ik zal eens wat mee laten komen voor een test. Passen alleen in een dergelijke Brigham pipe .

Godfrey


Afbeelding


Afbeelding

Brigham pipes began in Toronto, Canada, in 1906 when Roy Brigham opened a shop. The business grew, and there were five other craftsmen by 1918 working on pipes that became famous all over Canada. The early 1900s saw great innovation from pipe companies around the globe, and Brigham focused on removing the dreaded 'tongue bite' that so many smokers experienced. By inventing a rock maple insert in 1938 Brigham was able to help smokers enjoy a pipe without scalding their tongue. The 3-inch-long wooden insert is about as large in diameter as a sucker stick, and has a hole drilled through the center which allows a pipe cleaner to pass through. While smoking, tars and moisture are absorbed by the maple and the smoker can enjoy pure tobacco flavor.

All Brigham pipes have the rock maple insert which fits securely in the long, nylon tenon on the stem. The insert can be changed when darkened, or cleaned with alcohol to further the life. Both vulcanite and acrylic mouthpieces are used, though the Chinook, Heritage, and Gigante pipes each have a hand-cut acrylic bit. Most shapes are classic variations that will be smooth, sandblasted, or rusticated and feature Brigham's unique "precarb" that consists of red clay to protect the bowl.
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 21 jul 2015 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

In Canada wezen shoppen ? :D

Dit zijn houten buisjes die doorlopen in het roer. Zou ongeveer hetzelfde effect moeten hebben als die papieren 3 en 4 mm buisjes van Denicotea.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door rivulus »

Ik ben op zoek naar Stanwell 9mm koolfilters. Dit zijn IMHO de minst blokkerende van de 9mm filters. Ik zie een paar leveranciers in duitsland, maar die gooien meteen de verzendkosten op 19 euro. Iemand een suggestie?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie