Over het leegroken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Over het leegroken?

Bericht door Bart Iron »

Bij mij lukt het niet om de tabak die aan de randen zit mee te laten branden, hoe ik hem ook aanvuur. (Los van de vochtigheid onderin, bedoel ik dan).
Het begint wel , maar al snel wordt het een gloeiend kanaal door het midden en blijft er een randje tabak staan. Ik kan mij voorstellen dat je het naar het midden kan duwen met de luchtprikker ofzo, maar dan brand je de as nog een keer.

Rook ik dan te snel of heeft dat met het stoppen van de tabak te maken?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Bij mij brand de tabak die boven ligt op het einde van de pijp pas op.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

gewoon goed stoppen...
dan zorgen met aansteker,dat hij gewoon bovenlanhs overal goed gloeit...
heb je dat bij 1 pijp?of bij meerdere pijpen?

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Probeer eens de "Frank Method" van stoppen (German Packing).

De laatste tijd ben ik deze methode aan het toepassen en met veel succes al zeg ik het zelf. Ik herken het probleem wat je noemt en dat is bij mij tenminste, opgelost door deze manier van stoppen te gebruiken. Ik werd er weer even bij bepaald ook, dat ik *toch* te strak stopte.

Frank Method:
1.
2.
3.


*edit*: Hier nog een handige beschrijving, bijv. om uit te printen:
http://members.bellatlantic.net/~vze43wza/frank.html

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb er nooit echt last van gehad. Ik zou denken dat het een symptoom te zijn van te vast stoppen. Met flakes, die van zichzelf nogal vast van structuur zijn, heb ik wel eens dat de buitenste randjes net wat minder makkelijk meebranden. Daar doe ik verder weinig aan, behalve als het nodig is even met de priem van het driepotertje langs de rand gaan waardoor het brandvlak weer wat geëgaliseerd wordt. En regelmatig even zacht maar goed aantampen helpt dit soort problemen ook voorkomen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het vormen van een 'brandtunnel' in het midden kan inderdaad een gevolg zijn van wat snel roken. Hoeft overigens niet, de tabak aan de randen brandt -zoals Joey ook al schreef- altijd later dan in het midden. Gebruik van de tamper om tijdens het roken de tabak aan te drukken is belangrijk, denk over het vuur in de kop als 'een vonkje dat de tabak aan elkaar doorgeeft'. Bij normaal roken vormt het vuur eigenlijk een vrij kleine, gloeiende kern die heel langzaam zijn weg zoek door de kop, dan weer links, dan weer rechts, en inderdaad steeds omlaag.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

heb ik eigenlijk ook geen last van.. moet er wel bij zeggen dat ik een fanatieke tamper ben, niet echt van het vaster aantampen, meer even erin om het as aan te tampen zeg maar. het eigenlijke aantampen gebeurd bij mij meer aan het einde van de pijp.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

multiballs schreef:gewoon goed stoppen...
dan zorgen met aansteker,dat hij gewoon bovenlanhs overal goed gloeit...
heb je dat bij 1 pijp?of bij meerdere pijpen?
Ik heb dat wel in de twee pijpen waar ik in rook.
aantamperen helpt wel iets, maar ik dacht dat het gelijk mee moest branden.

De Frank method zal ik eens uit proberen.
Bedankt voor de tips, we blijven eraan werken.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Basis is de pijp goed stoppen. Wat jij beschrijft wordt ook wel "putjes roken" genoemd, heb ik me eens laten vertellen.
Meestal gebeurt dat aan de zijkant, waar je dan een putje langs de wand naar beneden rookt.

Ik heb het soms ook weleens. Ik haal dan met het prikkertje van mijn pijpbestek alle losse as weg en roefel de bovenste helft van de tabak goed los. Dan opnieuw gelijkmatig aandrukken en de brand er weer in.

Gewoon goed blijven oefenen in het stoppen van de pijp. Zo zie je maar, dat pijproken een kunst is en heel anders dan de brand in een sigaret jagen. Volhouden, succes.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Bij nieuwe of weinig gebruikte pijpen heb ik dat wel eens meegemaakt.
bij de veelgebruikte eigenlijk nooit.
Velen onder ons zullen een pijp min of meer gedachtenloos stoppen, alsof je vingers de weg en de noodzakelijke druk weten.

Daarnaast zit je in de regel niet meer telkens in de kop te kijken hoe de tabak er bijligt. Na een tijdje voel je aan de trek dat je de tabak wat moet aandrukken, mocht er een stukkie tabak niet meeverbrand zijn dan komt het door het aandrukken meestal weer goed.
Ik betrap me erop dat ik de tabak aan de rand rondom iets meer aandruk om vervolgens weer verder te genieten.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Winslow Collector schreef: .......................
Ik heb het soms ook weleens. Ik haal dan met het prikkertje van mijn pijpbestek alle losse as weg en roefel de bovenste helft van de tabak goed los. Dan opnieuw gelijkmatig aandrukken en de brand er weer in.
....................
Dat is wat ik ook doe, maar vroeg mij af of dit de goede weg is.
Ik wil graag de kunst goed aanleren.

Een groot punt is ook het vocht onderin, waardoor het niet goed leeg rookt en als het randje pas voor het laatst is, ben ik daar nog niet eens aan toe gekomen. :cry:

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

ik heb er soms last van. niet veel gelukkig.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Soms heb ik het idee dat ik ook een putjes roker ben.
Tijdens het roken koekeloer ik in de ketel en dan lijkt het zo.
Echter gaande weg hersteld het zich vanzelf, als je wat rustiger gaat roken.
Vaak kan het gebeuren uit de angst dat de pijp uitgaat en men dan driftig gaat roken om haar aan te houden.
Dit is echter niet nodig, eventueel bijvuren na het aanstampen en meer genieten van het rustige rookmoment voorkomt het putje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik ben blij dat ook de ervaren rokers dit probleem kennen. :D
Dat zal ook betekenen dat de oplossing nabij is. Met mijn (hooguit) 1 a 3 pijpjes per week zal het alleen iets langzamer komen.

Ik denk dat het inderdaad ook is wat jij zegt, Bommel. Hoewel ik al rustiger rook is het soms wel een gevecht omdat je niet zo vaak wil aanvlammen. Niet perse omdat dat niet zou mogen, maar voor de meer fijne smaak als ie rustig aan blijft.

Plaats reactie