Het effect van pijproken op je zintuigen?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Het effect van pijproken op je zintuigen?

Bericht door Massis »

Zelf was ik van nature uit nooit echt een groenteneter, doe mij maar vlees.
Maar sinds ik samen ben met m'n vriendin - verloofde ondertussen - heb ik er werk van gemaakt wat gezonder te gaan eten.
De laatste tijd ging me dat goed af, zelfs gewoon een slaatje kon me smaken (iets wat ik tot 2 jaar geleden NOOIT zou eten als maaltijd).

Maar nu ik een paar maanden pijp rook, merk ik dat ik plots weer enorm veel moeite heb met het eten van slaatjes e.d. Ik vind ze gewoon absoluut niet meer lekker!
Dus vroeg ik me af: in welke mate ligt dit aan het pijp roken? Is het echt zo slecht voor je zintuigen (vooral smaak en reuk uiteraard)? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, of hebben jullie wetenschappelijke info?

Hoewel ik erg van het pijproken geniet, vind ik het énorm jammer dat dit het effect lijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Je doelt dus puur op het zintuig smaak.
En dan hoort de reuk daar automatisch bij.
Van sigarettenroken is bekend dat het deze zintuigen afvlakt.

Naar mijn inzicht is dat effect bij pijproken dan minder, aangezien (de meeste mensen althans) dat niet de hele dag door doen.
En de effecten van nicotine en andere stoffen zijn toch na een paar uur wel uitgewerkt.
Dat er een blijvend effect is, zodanig dat je hele smaak erdoor verandert lijkt me sterk. Ikzelf heb deze ervaring iig niet.
En ik zit op gemiddeld 12 sigaretten per dag, alsmede 2 pijpen.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik zit op maximaal 3 pijpen & 1 waterpijp per week...

Maar gezien je een "gewone" roker bent veronderstel ik dat je dat ook al langer doet? En dat dat met der tijd gewoon went als zijnde "jouw smaak".
Ik heb wel vaker gehoord dat mensen die permanent stoppen met roken, zeggen dat ze achteraf veel meer proeven...

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

hangt er van af welke tabak en hoeveel je rookt. bij orientals blijft de smaak zeer lang in je neus, mond en kleren hangen, bij bv semois of licht aromatische tabaken zoals kentiky bird merk ik zelfs een verbetering +- een kwartier na het pijproken van mijn reukvermogen!

als je de hele dag rookt kan ik me voorstellen dat je niets anders meer ruikt dan je tabak...

smaak is heel sterk afhankelijk van je geur, dus ik zie wel een verband...
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Da's waar. Ik rook nu 11 jaar, dus dan weet je op een gegeven moment inderdaad niet beter.
Aangezien jij relatief erg weinig rookt, vind ik het effect op je smaak wel opzienbarend.

Maar als je vanuit 'clean' ineens gaat roken kan ik me voorstellen dat je een verandering van smaak ervaart.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je de slaatjes gewoon even beu bent...
:wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Of massis is zwanger.... :wink:
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Paasei schreef:Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je de slaatjes gewoon even beu bent...
:wink:
heel erg vreemd, mijn vriendin is namelijk nogal tegen het pijproken, maar ze stelde hetzelfde voor :p
Maar toch: er is een verschil tussen "geen zin hebben" in een slaatje, en echt bijna walgen van die bak groenten die voor je staat.

Maar ondertussen bedacht ik ook hetvolgende: op vakantie en in de weken daarna had ik weinig tot geen problemen met slaatjes. En het was eigenlijk net tijdens die periode dat ik méér rookte. Op vakantie elke dag, de weken erna 3 à 4 tot soms 5 keer per week.

Dit heb ik afgebouwd naar terug 2x per week om m'n vriendin te plezieren.
Daaruit bedenk ik ook dat tabak inderdaad de smaak (en geur) afvlakt, dus dat het misschien net het omgekeerde was: gedurende die weken proefde ik de slaatjes niet, en had ik er dus minder problemen mee...
Wetenschap is toch leuk he? Het resultaat is altijd te interpreteren op zo'n manier dat het je uitkomt :p

En neen Ronnie, ik ben niét zwanger (zover ik weet... bij mannen is dat ook nogal zeldzaam). De eerste zwangerschap in mijn buurt zal - hopelijk - die van mijn vriendin zijn, en liefst niet het eerstkomende jaar (tot we trouwen dus :p )

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Het effect van pijproken op je zintuigen?

Bericht door Rob »

massis schreef:Dus vroeg ik me af: in welke mate ligt dit aan het pijp roken? Is het echt zo slecht voor je zintuigen (vooral smaak en reuk uiteraard)? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, of hebben jullie wetenschappelijke info?
Gister heb ik eerst Brown & Black gerookt (ik weet van welk merk dat is) uit m'n Savinelli Roley, daarna citroenijs gegeten. Dat brandde op m'n tong en was niet zo lekker als gewoon. Na het roken heb ik ook altijd veel zin in vette, jonge kaas. Ik denk dat roken inderdaad (in ieder geval bij mij) invloed heeft op m'n smaak.

NB: Duvel smaakt lekkerder na een pijpje!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mijn eigen ervaring is dat je doorgaans overgangsperiodes van weken tot maanden hebt voordat je smaak 'gewent' is aan de nieuwe standaardafwijking. Daarna smaakt alles weer normaal. Maar ik vermoed dat dat voor iedereen anders is.

Groente? Dat spul dat aan bomen of in de grond groeit, en dat je in een koe duwt om er eten van te maken? Hmmm, Ik geloof dat ik wel eens een erwt heb gegeten... 8)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

massis schreef:Maar toch: er is een verschil tussen "geen zin hebben" in een slaatje, en echt bijna walgen van die bak groenten die voor je staat.
Ik heb dat al zo'n 21 jaar. Je leert er wel mee leven. :wink:

Mijn grootvader was net hetzelfde. "Ik ben geen konijn!", zei hij dan. Mijn moeder heeft hem zelfs nooit een stuk fruit zien eten. :P

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Kapitein Haddock schreef:
massis schreef:Maar toch: er is een verschil tussen "geen zin hebben" in een slaatje, en echt bijna walgen van die bak groenten die voor je staat.
Ik heb dat al zo'n 21 jaar. Je leert er wel mee leven. :wink:

Mijn grootvader was net hetzelfde. "Ik ben geen konijn!", zei hij dan. Mijn moeder heeft hem zelfs nooit een stuk fruit zien eten. :P
ik stam van dezelfde gedachte: dat is óf decoratie, óf konijnenvoer. Maar mijn gezondheid heeft het nodig dat ik wat meer het konijn uithang...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

en je wil de bijnaam "konijn" verdienen door sla te eten ?
mmmja, dat moet in principe ook lukken :twisted:

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Ik heb 20 jaar sigaretten gerookt en ben toen 5 jaar gestopt. Na het stoppen merkte ik al gauw dat ik veel meer rook en dus ook meer proefde.
Andersom zal het dus ook zo werken ben ik bang ...

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Luys »

pim123 schreef:Ik heb 20 jaar sigaretten gerookt en ben toen 5 jaar gestopt. Na het stoppen merkte ik al gauw dat ik veel meer rook en dus ook meer proefde.
Andersom zal het dus ook zo werken ben ik bang ...
Da's gek, sinds dat je gestopt bent veel meer roken?!?!?!?

:twisted: Sorry, kon het niet laten!
Pijproker des forums

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Heb het zelf ook een paar keer nagelezen en dacht wel dat vast iemand hem zou inkoppen :D

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Luys »

pim123 schreef:Heb het zelf ook een paar keer nagelezen en dacht wel dat vast iemand hem zou inkoppen :D
Ach het blijft een lastige hobby met al die woorden met dubbele betekenissen... 8)
Pijproker des forums

Plaats reactie