pijp aanpassen aan eigen voorkeuren?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

pijp aanpassen aan eigen voorkeuren?

Bericht door multiballs »

ben benieuwd of enkelen van jullie ervaring hebben,
met het aanpassen van de ketel van de pijp,
dmv frees of draaibank,
ook heb ik diverse pijpen liggen,
waarvan de ketelvorm niet optimaal is,naar mijn rookwensen,

zit zelf al langere tijd te denken,om bij sommigen de ketel op te ruimen,
wat mij opvalt is,dat de meesten 22 mm zijn,
is dat bewust ivm verbranding?

ook is het rookkanaal altijd 4 tot 4.5 mm,
bij 1 pijp trek ik hem na twee keer roken al dicht,en moet hem dan gronsig reinigen,
zou ziets helpen,om die naar 6mm te maken,
of heeft dat nadelen?


en heeft 1 van jullie,wel eens een originele pijp bewerkt aan de buitenzijde?
heb 1 hele fijne pijp,maar vind de buitenzijde afschuwelijk...

laat jullie reacties maar eens horen :-)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Veel van die zaken zijn natuurlijk strikt persoonlijk en afhankelijk van hoe je rookt. Ik heb in het verleden wel eens een pijp gewoon met pijpenruimers opgeboord van 20 naar 22 mm, en dat bleek geen vooruitgang. Van een pijp die ik onprettig vond om te roken werd het een pijp die ik heel omprettig vond om te roken :evil:

Een rookkanaal van 4,5 mm? Wow, bij de meeste pijpen die ik heb ligt dat dichter bij 1,5 a 2 mm! Weet je zeker dat je daar het echte rookkanaal meet, en niet het gat voor het mondstuk? Ik heb wel eens een pijp van 1 naar 2 mm opgeboord, en die ging daar wel wat beter van roken. Ik gebruik ook een 2 mm prikker van een pipetool om vaak mijn rookkanaal even schoon te maken (foei op mezelf! Eigenlijk is dat een teken van te weinig normaal schoonmaken met pijpenrager en alcohol!).

Ik heb wel eens geadviseerd om pijpen die je graag rookt op te meten; hoe breed is de ketel en hoe diep, hoe lang en hoe zwaar is de pijp, hoe breed en dik is het mondstuk? Je kunt daar een hoop over je eigen voorkeuren van leren, al moet je ook niet te bang zijn om daar eens af en toe flink vanaf te wijken.

Als je hier in het forum eens neust bij mensen die pijpen opknappen zie je dat er aan buitenkanten soms veel gedaan wordt. Nervatuur kun je niet veranderen, en een pijpenkop van buiten verven met dekkende verf heeft doorgaans rampzalige gevolgen voor de smaak. Maar schoonschuren en opnieuw beitsen wordt wel vaker gedaan...

Als een pijp echt niet bevalt wordt het wel een goed object om eens dingen op te testen...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Ik heb een pijp die ik zwaar heb geruimd met de Dremel.
Geen schuifmaat bij de hand maar zeg maar van 18mm naar 24mm.
Deze pijp gebruik ik alleen om baai tabak te roken en bevalt zeer goed kan er echt lang uit roken.
Verder is het een lelijk ding een big ben type geen idee komt van de rommelmarkt.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Wat betreft de ketel :
De meeste boringen liggen (voor zover ik kan zien op websites) tussen 18 mm voor kleine volumes tot 23 mm voor de grote.
Misschien al eens voorzichtig proberen met een pipereamer zoals Janneman (en ik) er een hebben. Hoewel het de bedoeling niet is van die dingen, kan je daar de ketel mee verbreden, en ook minder conisch maken onderin.
Aan het rookkanaal zou ik echter niet veel veranderen, tenzij goed reinigen met een grove pijperager.
Misschien eens vergelijken met een 'goede' pijp waar juist het rookkanaal in de ketel uitkomt. Een minuscule aanpassing van die uitmonding... Er wel op letten dat je die monding niet groter maakt, want dan komt er nog makkelijker tabak in te zitten.

Ik heb dit trouwens niet uit ervaring (behalve dan het onvrijwillig uitboren van de ketel :oops: ) maar denk maar wat luidop na...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Janneman:
bij deze pijp,kan ik een boortje van 4,5 mm,door het filterstuk steken,
daaronder gaat hij dieper geheel naar de ketel toe,
opvallend is,dat deze pijp,ook het meeste verstopt raakt tijdens het roken,
zou er dan teveel as/tabak vanuit de ketel naar het filter gaan?
is een vrij jonge pijp,en geheel origineel vanaf fabriek.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

wat betreft de ketelinhoud,
heb ik eentje die conisch loopt,welke ik graag geheel recht zou willen hebben,en eventueel iets wijder,

waar kan ik zo'n goede set ruimers kopen,die tegelijkertijd ook het hout iets kunnen weg snijden?
heb wel zo'n schuifding liggen,voor kool schrapen,maar daar kijg je geen grip mee in het hout....

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb naar aanleiding van je verhaal al naar mijn eigen pijpen zitten kijken. Echt geen enkele heeft een gat groter dan 2,4 mm, en de meeste zitten rond 2 mm... Misschien is het grote gat inderdaad nu net de oorzaak van het probleem. Ik heb verder geen idee, misschien iemand anders?

Aangaande de pijpenruimers: in feite is dat niet zo geweldig voor een pijp groter te maken, zoals Paasei al schreef. Het is nogal 'buigen of barsten'...
De ruimer ziet er zo uit:
Afbeelding
Het is het bruine ding links.

Een gelukkig nu wat goedkopere versie is nu in elk geval te krijgen bij Danpipe:
http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16547.html

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Hoe werkt zo'n pijpruimer dan, wanneer gebruik je dat? O ja, en ik begrijp dat jij je steel wel eens schoonmaakt met alcohol?

t.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

4,5 mm rookkanaal is wel achterlijk groot, dat is ongeveer zoiets als een standaard rietje om door te drinken. Enige pijp die ik heb met zo'n groot rookkanaal is m'n hookah.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

In de VS is er een tendens op het rookkanaal "ruim" te maken.
"""11/64 standard drill bit (open airway style to go with my large bowls) """
11/64 is 4.36 mm;
de achterliggende gedachte is dat er dan meer zuurstof door de tabak getrokken wordt, zodat er een betere verbranding is. Dit is echter een relatief eenvoudige gedachtengang. De toegevoerde hoeveelheid zuustof is niet afhankelijk van de luchtsnelheid maar wel van het debiet.
Zoals Kynikos vaststelt is dit bij een hookah wél gebruikelijk -en noodzakelijk- omdat die een relatief lang rookkanaal heeft, zodat beperkte luchtsnelheid wél een obstructie zou worden om een zeker debiet te halen.
Op éen punt is een grotere doormeter wél een voordeel : de binnenopppervlakte van het rookkanaal is groter : de rook heeft - door de lagere snelheid - meer tijd om door de wand gekoeld te worden, én meer tijd en plaats om teer en andere vrolijkheden tegen de wand af te zetten.

Zoals steeds geldt de boodschap : doen ! Slechte pijp opofferen, een boor van 4 of 5 mm, en niet tot in de ketel boren ! ...

Ik vind het geen verbetering; roken zonder enige weerstand verhoogt het tempo schrikwekkend. Maar dat is persoonlijk.
S

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Terpentijn schreef:Hoe werkt zo'n pijpruimer dan, wanneer gebruik je dat? O ja, en ik begrijp dat jij je steel wel eens schoonmaakt met alcohol?

t.
Yep, binnenkant steel met in ontsmettingsalcohol (van de apotheker of drogist) gedrenkte ragers, of zelfs met een injectiespuit met naald wat alcohol er in laten druppelen. Nadien goed uitdroegen met een paar droge ragers en de pijp uit elkaar toch wel 24 uur laten drogen.

Die reamers gebruik je als de kollaag in de ketel te dik is geworden. Te veel kool is nl niet goed. Je neemt dan een bit en draait die rond in de ketel mbh van het handvat dat er bij zit. De zwarte 'strepen' die je in de foto van Janneman ziet zijn messen.
Beginnen met een (te) dunne, en op tijd stoppen, anders kan je je pijp opnieuw inroken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik las op de danpipe site ook over dat nieuwe merk ruimer.
En wel omdat de Zwitserse variant van PipeNet niet meer bestaat...
(Hoewel nog wel verkrijgbaar bij tecon.com en pfeifenkonsulat.au).

Zou er nog veel verschil in kwaliteit zitten tussen die twee merken ?

Met andere woorden: heeft het zin om een set van PipeNet aan te schaffen nu het nog kan ? Die ruim 20 euro duurder is ?
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Paasei bedankt hoor, nu snap ik hoe het werkt. Het was me toch niet helemaal duidelijk. Ik dacht eerst dat het was, omdat mensen ruimer roken prettger vonden. Ik had er niet aan gedacht, dat het kwam door een dicht geplamuurde ketel.

T
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Een dichtgeplamuurde ketel (met dan aan een van onze forumgenoten):

Afbeelding

Zo erg kan het dus worden... Dan heb je te lang gewacht met ruimen. Dit is een opmerkelijke foto, omdat het hier nog is goed gegaan. Die grote cirkel is dus de oorspronkelijke ketel, niet een of andere sierrand...
Ik ben zelf ook eens iemand tegen gekomen die een pijp had die er vergelijkbaar uitzag. Dit zijn de gelukkigen. De koollaag is een stuk harder dan het hout, en is vrij gemakkelijk in staat om het hout uit elkaar te drukken. Vroegr of later komt een een ferm knappend geluidje van je pijp, en dan blijkt ineens ergens een serieuze barst in de kop te zitten, of de bovenste helft valt van de kop af...

Vandaar dat wordt aangeraden om de koollaag over het algemeen niet dikker dan een millimeter of 2 tot 3 te laten worden. Zoals Paasei al schreef, dan is het niet de bedoeling om tot op het hout de koollaag weg te schrapen, laat liever een millimeter over.

Ik heb de goedkope versie nooit vastgehad, alleen op internet op foto's gezien, en weet dus niet in hoeverre de duurdere set de moeite waard is. Als ik heel eerlijk ben kan ik me niet zoveel voorstellen dat er mis mee kan zijn, het is een vrij simpel ding. Ik denk dat ik de gok wel zou aandurven om eerst de goedkope versie te kopen. Het lijtk een heel crusciaal ding, maar in het tempo waarin ik tegenwoordig rook, en met de berg pijpen die verreweg de meeste mensen hier hebben zul je heel lang nodig hebben voordat het echt dringend wordt om een pijp te ruimen. Ik vermoed dat het ding van de foto 10 jaar of langer als enige pijp intensief gerookt is. Dus niet alleen 's avonds eens...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Janneman:
hier nog twee foto's van behoorlijke koollaagjes :-)
gemaakt van twee onlangs aan geschafte pijpen,
je mag de foto's wel elders gebruiken/opslaan


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heb vandaag de pijp,met conische ketel,eens grondig aangepakt,
en zometeen eens even eerste koollaagje aanbrengen,moet hem helemaal opnieuw inroken,ben benieuwd,of ze me nu beter gaat bevallen

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Multiballs en Janneman, wat een collector items! Ha, ha, dit zijn inderdaad fraai geplamuurde pijpjes. Ik hoop het bij mezelf niet zo ver te laten komen en zal te zijner tijd een schraapsetje kopen.

T
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Met dank aan Janneman voor het advies.
Nee, voorlopig heb ik nog geen ruimer nodig.
Maar op een gegeven moment zal het wel moeten.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Ronnie de Ponnie schreef:Ik las op de danpipe site ook over dat nieuwe merk ruimer.
En wel omdat de Zwitserse variant van PipeNet niet meer bestaat...
(Hoewel nog wel verkrijgbaar bij tecon.com en pfeifenkonsulat.au).

Zou er nog veel verschil in kwaliteit zitten tussen die twee merken ?

Met andere woorden: heeft het zin om een set van PipeNet aan te schaffen nu het nog kan ? Die ruim 20 euro duurder is ?
Ja hoor, die goedkopere versie doet het prima.
Ik denk dat het prijsverschil eerder in de verpakking zit : kartonnen onderdoosje, doorzichtig plastic deksel, en de onderdelen zitten in stevig 'kampeermatjes-'schuim.
Eigenlijk allemaal best ok.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

vandaag ff een pijpje wat veranderd,
nu op dit moment begonnen met het inroken,
de bovenrand heb ik afgedraaid,
en de ketel ruimer gemaakt van 22 naar 27 mm,
gewoon net even anders,
en het model spreekt mij zo meer aan...
en er kan wat meer tabak in

Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Apart idee wel, zo'n Rhodesian achtige pijp tot een soort konische Pot omtoveren. Ben benieuwd hoe die rookt.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Dat moet wat geven bij een pijpje van 12 cm lang...
Laat ons vooral je rookbevindingen weten !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

En?

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik rook hem nog steeds met regelmaat,
gaat uiteraard meer in,
maar heeft nog steeds een mooie verbranding,
en bevalt mij goed...
vond het eerst geen fijne pijp,
maar nu heeft hij het "iets"
toch een beetje van je zelf,en een beetje van....

Plaats reactie