Roken in de tropen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Roken in de tropen

Bericht door Terpentijn »

Heren,

Ik verkeer jaarlijks voor een tijdje in de tropen en doe meestal dan ook voor een aantal dagen de oerwouden aan. Nu neem ik altijd een flinke kist met geselecteerde longfiller sigaren mee, dat is zó genieten in die omstandigheden. Nu vroeg ik me plots af, is het in die tropen geschikt pijproken? Ik bedoel, het is vochtig, hoe trekt de pijp, het hout en de tabak dit? Enig idee? Als het wel kan, wil ik de volgende keer toch eens een pijp proberen daar. Ik sprak eens iemand die een ouwe Gouwenaar had opgegraven, dus in een ver verleden is het gedaan, maar nu?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Tropen Terpentijn ;)
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik ben nooit in de tropen geweest, maar iets zegt me dat je het beter bij je sigaren kan houden. Het is daar één grote humidor, en hoewel dat waarschijnlijk prima voor je tabak is, zal je bruyere er minder blij mee zijn. Maar goed, misschien valt het allemaal reuze mee en heb ik een overdreven idee van de vochtigheid daar. Maar ik heb het idee dat m'n pijp al minder lekker rook als ik in Nederland buiten rook met vochtig weer.

Het kan waarschijnlijk geen kwaad om eens een pijpje mee te nemen en het te proberen. Alhoewel de voormalige eigenaar van die gouwenaar het waarschijnlijk ook niet bij het verkeerde eind had. Ik denk dat een kleipijp (of misschien een corncob?) onder dergelijke omstandigheden misschien wel beter presteert dan een bruyere pijp.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

M'n waarde Kynikos,

Wederom bedankt voor je woorden. Ik vermoedde hetzelfde al qua vochtigheidsgraad en het hout van de pijp, maar wilde het toch graag eens opgooien hier. Het is absoluut één groot humidor. Maar het idee van een gouwenaar of corncop is inderdaad het proberen waard. Ik zal m'n maispijpje eens meenemen en zodra ik m'n kleipijpje heb gevonden ook proberen.
Daarbij, de tabak leek me zo lastig opsteken. Zou baai misschien beter zijn? Ik moest het maar eens gaan uitdokteren. Momenteel nog geen reis gepland, maar zodra het staat, doe ik verslag.

Terpentijn

P.S. Vanwaar komt je pseudoniem, als ik zo vrij mag zijn?
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Roken in de tropen

Bericht door Kapitein Haddock »

Als Subcomandante Marcos zijn pijp kan roken in de Lacandonjungle, kan jij dat ook wel. :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Ha, ha, ha, wel kapitein, het is inderdaad de moeite van het proberen waard.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Terpentijn schreef:P.S. Vanwaar komt je pseudoniem, als ik zo vrij mag zijn?
Grieks voor 'hondachtig', een verwijzing naar de oude cynici in het algemeen en Diogenes van Sinope in het bijzonder. Eén van de denkers/filosofen die me sterk beïnvloed heeft in m'n denken.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Re: Roken in de tropen

Bericht door pim123 »

Terpentijn schreef:Heren,

Ik verkeer jaarlijks voor een tijdje in de tropen en doe meestal dan ook voor een aantal dagen de oerwouden aan.

Tropen Terpentijn ;)
Gewoon uit nieuwsgierigheid...work or pleasure ?

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Kynikos bedankt voor je uitleg van je pseudoniem, interessant!
Pim, een combinatie van zaken.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Ik woon al jaren in de tropen (op dit moment Singapore) en kan je verzekeren dat pijproken in de tropen absoluut geen probleem is. In een vochtige omgeving leven heeft zelfs een voordeel, zolang je thuis niet continue de aircon aan hebt staan, is het uitdrogen van pijptabak een onbekend probleem. Als je trouwens wel continue de aircon hebt aanstaan, mag je trouwens jezelf gaan afvragen of het niet tijd word om snel naar een koeler klimaat te verhuizen. 8)

In het buurland Malaysia is pijproken een populaire bezigheid en als je een tabak zaak binnen loopt heb je vaak een ruime keuze in pijptabak. Over het algemeen aromatic, English blends zijn schijnbaar niet erg geliefd.

Mijn longfillers is helaas een ander verhaal het is te vochtig om sigaren lang te bewaren. Ik ken 2 heren die de nodige bedragen hebben of nog steeds besteden aan longfillers en beide zijn voorzien van meerdere electronisch geregelde humidors. De voorraad van deze heren zou zeker niet mistaan in kwaliteits tabakzaak (zowel qua kwantiteit als kwaliteit). Uit ervaring heb ik geleerd dat er voor zorgen dat mijn kleine humidor (25 sigaren) constant goed gevuld is (3/4 vol) ook werkt. Vraag me niet waarom.

Onderstaande foto een deel van de Singapore pipe & cigar smokers club tijdens de weekelijkse meeting op Orchard Road.
Afbeelding
Gr.
Marcel

Plaats reactie