Beginner met vragen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Hoi

Heb nu vandaag voor de tweede keer uit mijn morgan bones gerookt. Ik gebruik de early morning pipe tabak.

Wat mij vandaag enorm stoorde is een vieze smaak tijdens het roken en na het roken.

Natuurlijk ben ik nog een beginner en zit ik nog onderaan de leercurve. Het vullen zal ik al doende moeten leren.

Maar aan wat kan het liggen? Te heet gebrand? Is het puur van het inroken?

Ik heb laatste keer het mondstuk zeer goed gereinigd maar de ketel niet om de “cake” te laten vormen. Of kan ik beter toch eens met een doekje as resten uit de ketel vegen?

Het steekt wat tegen de smaak en moedige niet aan om voort te doen.
Het is een Assige smaak zoals een sigaar die te vaak aangestoken wordt en toch wel wat heet wordt.

Kan het ook aan de tabak liggen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginner met vragen

Bericht door The_Undertaker »

Kijk eens naar dit filmpje van onze Janneman, het zal veel van je vragen beantwoorden:

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Wat ik hier uit versta is dat een gevulde pijp niet echt veel zwaarder mag trekken dan een lege. Klopt?

Hier zit een kleine fout waar ik daarstraks mee sukkelde.

Dus een te zware “draw” kan een vieze smaak geven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginner met vragen

Bericht door The_Undertaker »

Vooral het filmpje afkijken. Daar wordt vermeld hoe je aan het eind van de rit de pijp kan schoonmaken. Even met een oude sok uitvegen. Zo haal je de asresten weg zonder de koollaag geweld aan te doen. Die asresten kunnen best de oorzaak van je smerige smaak zijn geweest.

Heeft de pijp ook genoeg rust gehad tussendoor? Daar zit volgens mij de tweede oorzaak aangezien je aangeeft deze vandaag voor de tweede keer gerookt te hebben. 24 uur rust voor de pijp is de richtlijn, zodat ie kan drogen. Sommige pijpen kun je sneller weer roken, sommige duren wat langer voor ze weer fris zijn. Vandaar dat menigeen hier wat meer pijpen bezit.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Voor deze keer was het vrijdag. Daar gaat het niet aan gelegen hebben.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Beginner met vragen

Bericht door Deadl0ck »

Een nieuwe bones pjip is ook blank hout. Dat geeft van zichzelf over het algemeen ook geen geweldige smaak. Overigens ook niet de beste keuze om als nieuwe pijproker direct een blanke pijp in te gaan roken, maar qua prijs een begrijpelijke aankoop. Vaak word een al gebruikte pijp aangeraden, of op zijn minst eentje met waterglas kool laag. Op bijvoorbeeld http://www.puffaway.eu/ verkoopt een van onze forumleden voor zachte prijsjes opgeknapte estate pijpen.

Zoek vooral ook even op hoe een nieuwe pijp in te roken.

Verder is Early morning volgens mij een tabak met latakia, een tabaksoort die door de meeste mensen geleerd te roken moet worden, hier op het forum heeft het de liefkozende bijnaam Hertekak. - Edit- Gelukkig kom je van de sigaren wereld lees ik, dat scheelt!
Groet, Mark

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Ik kan geloven dat blank hout anders smaakt tijdens het inroken. Maar toch geen vieze assige smaak. Ik denk dat ik de fout maak bij het vullen van de pijp.

Qua latakia of niet. Ik vind de tabak niet slecht smaken overigens. De eerste keer proefde ik zeker mee tabak (was ook lichter gepackt)

Wat is een betere beginnerstabak volgens jullie dan?

Qua inroken van de pijp heb ik zeer veel gelezen en bekeken en zeer veel tegenstrijdigheden gevonden vooral ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginner met vragen

Bericht door The_Undertaker »

Seels schreef:Ik kan geloven dat blank hout anders smaakt tijdens het inroken. Maar toch geen vieze assige smaak. Ik denk dat ik de fout maak bij het vullen van de pijp.
Reinig de pijp wel goed na een rookbeurt. Ff uitvegen kan geen kwaad voor de koollaag.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Misschien is het al gezegd, en wellicht doe je dit al : ook even een rager door de steel na (of vlak voor) elke nieuwe rookbeurt is van belang.
Is het een 9mm filterpijp? (sommige bones wel, andere niet...)
Dan zou het ook kunnen zijn dat je filter verzadigd is en meer vunzigheid afgeeft dan hij tegenhoudt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Beginner met vragen

Bericht door George Bertram »

Ik ben ook beginnend pijproker en heb ook een paar morgan bones pijpen allen met 9mm filter.
Wat ik deed/doe na een rookbeurt is de ketel schoonmaken met een keukentissue; niet te ruw, maar gewoon even zachtjes inproppen en ronddraaien. Ik heb de indruk dat daardoor in ieder geval de asresten verwijderd worden en ook het overmatige vocht wordt geabsorbeerd. Daarna even doorblazen. Als de pijp is afgekoeld het mondstuk verwijderen om de filter buiten de pijp te laten drogen. De pijp lucht daardoor ook beter door. De filter gebruik is meestal 2 of hooguit 3 maal.
De pijp stoppen vind ik vooral afhankelijk van de tabak en het volume van de ketel, voornamelijk de diameter. Maar inderdaad na het stoppen even aan trekken of er een gemakkelijke trek is en daarna vuur erin.
Fumo et Emergo ;p

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Ik gebruik de filters niet.

Iig ga ik dan wat beter “poetsen” lichter vullen enz.
Mss toch eens een andere blend proberen of het niet aan de latakia ligt? Wil deze pijp behouden voor enkel niet gesausde tabakken.

Ps de Irish oak van petersen behoord deze tot gesausde tabak?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Seels schreef:Ik gebruik de filters niet.
Misschien trek je gewoon effectief as door de steel in je mond...

Seels schreef: Ps de Irish oak van petersen behoord deze tot gesausde tabak?
ja, sherry flavoured, maar er zit ook Perique in, en die tabak kan ook weer een speciaal smaakje afgeven...

Wat betreft 'een goeie' beginnerstabak wordt vanalles aangeraden.
Kentucky bird bijvoorbeeld, waar zelfs bloemblaadjes bij zitten... of matig gesausde ribbon, zoals deze Irish Oak...
Mijn idee : vind je het lekker, dan is het jouw beginnerstabak.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Maar het klopt toch dat je best niet gesausde tabakken in de zelfde pijp als niet gesausde tabakken rookt?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Klopt, je houdt best een pijp voor gesausde en een andere voor ongesausde.
Risico is nl dat je de smaak van je gesausde tabak door gaat proeven als je een ongesausde uit dezelfde pijp rookt.
Omgekeerd gebeurt zelden, tenzij met latakia, die ghost proef je overal wel door.
Echter, als je niet in de extreem zoete tabakken gaat, is die ghost na een vijftal keer roken wel weer weg.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Paasei; zou je dan aanraden om een irish oak in een pijp voor gesausde tabakken te roken? of is deze smaak zo te verwaarlozen dat het niet uitmaakt?

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Nog een vraag: een goed gevulde pijp zou niet veel meer weerstand mogen geven dan een lege hoor ik in het filmpje hierboven. Op andere plekken lees ik dan weer dat het zou moeten voelen als een drankje door een rietje, ik moet zeggen dat drinken door een rietje toch wel vele malen meer weerstand is dan een lege pijp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Ik ken de Irish Oak zelf niet, maar wat ik hier lees :

http://pijprokersforum.be/viewtopic.php ... =irish+oak

Is er niet echt veel saus te bespeuren. De smaaktoevoeging ligt eerder aan de sherryvaten dan aan een sherrytopping die men erop gooit, lijkt me dus verwaarloosbaar.

edit :
de juiste 'trek' is eerder iets van ervaring... je merkt vanzelf wanneer het te vast of te los zit na een tijdje.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner met vragen

Bericht door Willem-Jan »

George Bertram schreef:Ik ben ook beginnend pijproker en heb ook een paar morgan bones pijpen allen met 9mm filter.
Wat ik deed/doe na een rookbeurt is de ketel schoonmaken met een keukentissue; niet te ruw, maar gewoon even zachtjes inproppen en ronddraaien. Ik heb de indruk dat daardoor in ieder geval de asresten verwijderd worden en ook het overmatige vocht wordt geabsorbeerd. Daarna even doorblazen. Als de pijp is afgekoeld het mondstuk verwijderen om de filter buiten de pijp te laten drogen. De pijp lucht daardoor ook beter door. De filter gebruik is meestal 2 of hooguit 3 maal.
De pijp stoppen vind ik vooral afhankelijk van de tabak en het volume van de ketel, voornamelijk de diameter. Maar inderdaad na het stoppen even aan trekken of er een gemakkelijke trek is en daarna vuur erin.
Ik doe hetzelfde met keukenpapier.
Als je geen filter gebruikt, is er dan een soort adapter in de pijp?

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Beginner met vragen

Bericht door George Bertram »

Willem-Jan schreef:
George Bertram schreef:Ik ben ook beginnend pijproker en heb ook een paar morgan bones pijpen allen met 9mm filter.
Wat ik deed/doe na een rookbeurt is de ketel schoonmaken met een keukentissue; niet te ruw, maar gewoon even zachtjes inproppen en ronddraaien. Ik heb de indruk dat daardoor in ieder geval de asresten verwijderd worden en ook het overmatige vocht wordt geabsorbeerd. Daarna even doorblazen. Als de pijp is afgekoeld het mondstuk verwijderen om de filter buiten de pijp te laten drogen. De pijp lucht daardoor ook beter door. De filter gebruik is meestal 2 of hooguit 3 maal.
De pijp stoppen vind ik vooral afhankelijk van de tabak en het volume van de ketel, voornamelijk de diameter. Maar inderdaad na het stoppen even aan trekken of er een gemakkelijke trek is en daarna vuur erin.
Ik doe hetzelfde met keukenpapier.
Als je geen filter gebruikt, is er dan een soort adapter in de pijp?
Volgens mij is het wel aan te raden om een adapter in de pijp te doen als je geen gebruik maakt van een filter, anders is de doorstroming van rook/lucht niet optimaal. Door de adapter wordt het rookkanaal effectief teruggebracht. Er zijn verschillende adapters van verschillende merken. Ik gebruik die van BigBen en die werken..
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Beginner met vragen

Bericht door Asmodeus »

Die adapters kun je prima achterwege laten hoor. Mijn enige filterpijpen zijn een stuk of acht Savinelli’s die ik allemaal zonder adapter (of filter) rook. Ik vind de trek eerder beter dan slechter en ik zit ook niet met een viezig plastic buisje dat ook weer apart schoongemaakt dient te worden.

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Er zit inderdaad geen filter of adapter in. naar wat ik hoorde was dit ook niet nodig.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Beginner met vragen

Bericht door polleke »

De vieze smaak komt misschien ook nog wel omdat je mogelijk zo hard zuigt dat het vieze vocht uit de pijp tot in je mond komt en das geen lekker smaakje !!!

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner met vragen

Bericht door Willem-Jan »

Asmodeus schreef:Die adapters kun je prima achterwege laten hoor. Mijn enige filterpijpen zijn een stuk of acht Savinelli’s die ik allemaal zonder adapter (of filter) rook. Ik vind de trek eerder beter dan slechter en ik zit ook niet met een viezig plastic buisje dat ook weer apart schoongemaakt dient te worden.
Ok dat moet ik ook eens proberen in mijn Savinelli. Ik heb altijd dat buisje gebruikt.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Beginner met vragen

Bericht door Elmer »

Willem-Jan schreef:
Asmodeus schreef:Die adapters kun je prima achterwege laten hoor. Mijn enige filterpijpen zijn een stuk of acht Savinelli’s die ik allemaal zonder adapter (of filter) rook. Ik vind de trek eerder beter dan slechter en ik zit ook niet met een viezig plastic buisje dat ook weer apart schoongemaakt dient te worden.
Ok dat moet ik ook eens proberen in mijn Savinelli. Ik heb altijd dat buisje gebruikt.
Dat is ongeveer het eerste wat ik hier vroeg, en iedereen was het er volmondig mee eens: "Alle troep eruit gooien, buisje, ijzerenstafje, weg ermee".
Voor mij rookte en smaakte alles plots veel beter, en het poetsen vergemakklelijkte ook.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Beginner met vragen

Bericht door Tobias Tobit »

En vergeet niet dat je ook een rager tijdens het roken kunt gebruiken om het overtollige vocht uit de steel te verwijderen. Dat gaat niet met zo'n metalen attribuut in je rookkanaal.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner met vragen

Bericht door Willem-Jan »

Elmer schreef:
Willem-Jan schreef:
Asmodeus schreef:Die adapters kun je prima achterwege laten hoor. Mijn enige filterpijpen zijn een stuk of acht Savinelli’s die ik allemaal zonder adapter (of filter) rook. Ik vind de trek eerder beter dan slechter en ik zit ook niet met een viezig plastic buisje dat ook weer apart schoongemaakt dient te worden.
Ok dat moet ik ook eens proberen in mijn Savinelli. Ik heb altijd dat buisje gebruikt.
Dat is ongeveer het eerste wat ik hier vroeg, en iedereen was het er volmondig mee eens: "Alle troep eruit gooien, buisje, ijzerenstafje, weg ermee".
Voor mij rookte en smaakte alles plots veel beter, en het poetsen vergemakklelijkte ook.
Inmiddels eerste pijp zonder dat buisje gerookt en jawel, ik vind het aangenamer. Ik dacht dat de fabrikant wel zou weten waarom ze dat buisje erbij leveren. Zo zijn we alweer wat wijzer.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Beginner met vragen

Bericht door Deadl0ck »

Seels schreef:Er zit inderdaad geen filter of adapter in. naar wat ik hoorde was dit ook niet nodig.
Dan zou de "vieze as smaak" die je beschrijft ook prima kunnen komen doordat je as door het rookkanaal heen zuigt. Gebeurde mij zeer geregeld toen ik zonder filter begon te roken, zeker omdat ik gewend was met filter te roken, en dus, naar ik achter kwam, te hard aan de pijp trok toen ik non-filter begon te waarderen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Beginner met vragen

Bericht door Deadl0ck »

Willem-Jan schreef:
Elmer schreef:
Willem-Jan schreef:
Asmodeus schreef:Die adapters kun je prima achterwege laten hoor. Mijn enige filterpijpen zijn een stuk of acht Savinelli’s die ik allemaal zonder adapter (of filter) rook. Ik vind de trek eerder beter dan slechter en ik zit ook niet met een viezig plastic buisje dat ook weer apart schoongemaakt dient te worden.
Ok dat moet ik ook eens proberen in mijn Savinelli. Ik heb altijd dat buisje gebruikt.
Dat is ongeveer het eerste wat ik hier vroeg, en iedereen was het er volmondig mee eens: "Alle troep eruit gooien, buisje, ijzerenstafje, weg ermee".
Voor mij rookte en smaakte alles plots veel beter, en het poetsen vergemakklelijkte ook.
Inmiddels eerste pijp zonder dat buisje gerookt en jawel, ik vind het aangenamer. Ik dacht dat de fabrikant wel zou weten waarom ze dat buisje erbij leveren. Zo zijn we alweer wat wijzer.
Het heeft zowel voor als nadelen. Door de adapter is het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om een rager tijdens het roken tot in de ketel te krijgen ten bate van ontstopping / vocht absorbering. Anderzijds, zonder filter of adapter heb je een klein luchtkamertje in de pijp waar vocht beter in kan condenseren, de rook wat kan afkoelen, en als een mini reverse calebash kamertje werkt, en vaak een wat betere trek.
Groet, Mark

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Nieuwe vraag. Kan ik best bij 1 soort tabak blijven? Heb nu de emp van Dunhill maar heb ook squadron leader liggen. Beide toch een english blend (of haal ik een paar dingen door elkaar?)

Als sigaar roker rookte ik ook nooit veel dezelfde achter elkaar omdat ik zoveel mogelijk smaken wou verkennen.

Bij pijp roken zou zich dat vertalen in dat ik wil proeven wat de ene blend met latakia doet tov de andere.

Is hier een vaste regel in of is dat persoonlijke keuze?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Beginner met vragen

Bericht door Eliminator »

Puur persoonlijke keuze, maar er zijn zo veel smakelijke tabakken en zo veel te ontdekken, waarom zou je je willen beperken tot één tabak ?
Afbeelding

Plaats reactie