Beginner met vragen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beginner met vragen

Bericht door roocker »

Meerdere tabakken proeven is een leuke '"reis" , meerdere pijpen kopen is erg verslavend... Maar wel nodig als je regelmatig rookt , en daarbij verschillende tabakken rookt . Ik zelf heb 3 pijpen voor latakia houdende tabakken , de rest rook ik alles uit andere pijpen . Wel zeg ik : als ik bijvoorbeeld een blik of pouche open met een ander soort tabak , rook ik deze wel uit dezelfde pijpen totdat het op is . DWZ , meestal heb ik 3 soorten open welke ik verdeel over 6 pijpen gedurende de tijd tot dat de geopende tabak op is . Wat ik zeker adviseer aan een beginnend roker is dat je moet proberen tabak in verschillende pijpen te roken . Dit omdat de ene tabak beter smaakt in de ene dan in de andere pijp en vice versa . Proberen , testen , waarnemen en op den duur is het puur genieten en ontspannen . En ga je zo je eigen voorkeuren herkennen en samenstellen .

Veel succes en plezier ! 8p

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

Eliminator schreef:Puur persoonlijke keuze, maar er zijn zo veel smakelijke tabakken en zo veel te ontdekken, waarom zou je je willen beperken tot één tabak ?
vooral bedoeld als beginner bij 1 tabak blijven. ;)

Seels
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2018 14:06

Re: Beginner met vragen

Bericht door Seels »

roocker schreef:Meerdere tabakken proeven is een leuke '"reis" , meerdere pijpen kopen is erg verslavend... Maar wel nodig als je regelmatig rookt , en daarbij verschillende tabakken rookt . Ik zelf heb 3 pijpen voor latakia houdende tabakken , de rest rook ik alles uit andere pijpen . Wel zeg ik : als ik bijvoorbeeld een blik of pouche open met een ander soort tabak , rook ik deze wel uit dezelfde pijpen totdat het op is . DWZ , meestal heb ik 3 soorten open welke ik verdeel over 6 pijpen gedurende de tijd tot dat de geopende tabak op is . Wat ik zeker adviseer aan een beginnend roker is dat je moet proberen tabak in verschillende pijpen te roken . Dit omdat de ene tabak beter smaakt in de ene dan in de andere pijp en vice versa . Proberen , testen , waarnemen en op den duur is het puur genieten en ontspannen . En ga je zo je eigen voorkeuren herkennen en samenstellen .

Veel succes en plezier ! 8p
Inderdaad zal het proberen zijn ;) maar het proberen op zich kan ook een geniet moment zijn.

Ik vraag me nog enkele dingen af. bewaren jullie de tabakken in de blikjes zelf of doen jullie de tabak in "mason jars"/"weckpot"?
En de lokale tabak/sigaren boer heeft echt niet veel keuze, is het mogelijk om vanuit belgie online tabak te bestellen?

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner met vragen

Bericht door Willem-Jan »

Ik heb er toch ook enkele als beginner. Ik denk dat een paar uiteenlopende tabakken roken in het begin wel kan helpen om wat dingen te leren. Mijn Semois van Windels rookt het snelst en droogst en geeft heel veel tonguebite als je echt doortrekt. Voortrekker geeft al veel minder tonguebite en Indian Summer is echt superzacht met dan nog een licht smaakje bij. Op die manier vind ik dat ik een en ander toch beter kan plaatsen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Seels schreef:
Eliminator schreef:Puur persoonlijke keuze, maar er zijn zo veel smakelijke tabakken en zo veel te ontdekken, waarom zou je je willen beperken tot één tabak ?
vooral bedoeld als beginner bij 1 tabak blijven. ;)
Je hebt een punt, maar niet voor lang...
Als je eerste pakje/blikje leeg is ga je andere halen. Als die eerste beviel, haal je nog een keer dezelfde of iets gelijkaardigs, en tegelijkertijd een blikje van iets anders.
En zo verder ... dit gebeurt bijna automatisch.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Seels schreef: Ik vraag me nog enkele dingen af. bewaren jullie de tabakken in de blikjes zelf of doen jullie de tabak in "mason jars"/"weckpot"?
En de lokale tabak/sigaren boer heeft echt niet veel keuze, is het mogelijk om vanuit belgie online tabak te bestellen?
Blikjes laat je gewoon in het blikje, pouches zou je kunnen overhevelen in een weckpot (bij blokker bijvoorbeeld hebben ze er goed afsluitbare van verschillende maten - merk fido) Als je in bulk gaat kopen (in het verboden buitenland) kan het aangewezen zijn om in een grotere weckpot over te doen.
Ben je bang voor uitdrogen, haal dan vochtsteentjes. Of een op maat geknipt stuk koffiefilter dat je nat maakt en uitwringt en bovenop de tabak legt. Of je gaat naar je dichtstbijzijnde tuincenter en haalt een klassieke stenen bloempot (wel een propere en niet gelakt of beschikderd) en klopt daar een paar mooie scherven af, werkt even goed als een vochtsteentje. (paar uur in water weken, even afdrogen en op je tabak)

Over online bestellen kan je hier veel topics vinden...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginner met vragen

Bericht door Paasei »

Nog een tipje... voor de meeting in Wuustwezel van 17/3/2018 zijn twee plaatsen vrij gekomen...

Het ideale moment om je vragen 'laaif' te stellen en beantwoord te krijgen.

Kijk hier even:
http://pijprokersforum.be/viewtopic.php?f=49&t=10685
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1161
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Beginner met vragen

Bericht door cipke »

Paasei schreef:Nog een tipje... voor de meeting in Wuustwezel van 17/3/2018 zijn twee plaatsen vrij gekomen...

Het ideale moment om je vragen 'laaif' te stellen en beantwoord te krijgen.

Kijk hier even:
http://pijprokersforum.be/viewtopic.php?f=49&t=10685
+1 =D>
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Beginner met vragen

Bericht door Elmer »

Seels schreef:Nieuwe vraag. Kan ik best bij 1 soort tabak blijven? Heb nu de emp van Dunhill maar heb ook squadron leader liggen. Beide toch een english blend (of haal ik een paar dingen door elkaar?)

Als sigaar roker rookte ik ook nooit veel dezelfde achter elkaar omdat ik zoveel mogelijk smaken wou verkennen.

Bij pijp roken zou zich dat vertalen in dat ik wil proeven wat de ene blend met latakia doet tov de andere.

Is hier een vaste regel in of is dat persoonlijke keuze?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heerlijk die variatie! Zorg dat je een pijp of 5 hebt...dat worden er vanzelf meer :)
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Beginner met vragen

Bericht door George Bertram »

Elmer schreef:
Seels schreef:Nieuwe vraag. Kan ik best bij 1 soort tabak blijven? Heb nu de emp van Dunhill maar heb ook squadron leader liggen. Beide toch een english blend (of haal ik een paar dingen door elkaar?)

Als sigaar roker rookte ik ook nooit veel dezelfde achter elkaar omdat ik zoveel mogelijk smaken wou verkennen.

Bij pijp roken zou zich dat vertalen in dat ik wil proeven wat de ene blend met latakia doet tov de andere.

Is hier een vaste regel in of is dat persoonlijke keuze?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heerlijk die variatie! Zorg dat je een pijp of 5 hebt...dat worden er vanzelf meer :)
Elmer heeft gedeeltelijk gelijk, namelijk: dat worden er snel meer!
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Beginner met vragen

Bericht door Jekke »

Eventueel kan je ook in Ikea van die potten kopen, in 3 verschillende formaten en niet duur.....ik heb er indertijd ook een lot van gekocht want in een blik of pouch blijft het zelden lang goed.
Wat online bestellen betreft....bij verschillende zaken in Duitsland verzenden ze niet meer over de grens, Engeland is duur qua tabak en met al die brexit zever zal verzenden er zeker niet beter op worden.
Maar een ritje Duitsland of Nederland is iets wat ik vaak doe.....zo ver hoef je er vaak niet voor de rijden en de prijzen vallen zeker in Duitsland goed mee.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Beginner met vragen

Bericht door smoorder »

Willem-Jan schreef:Ik heb er toch ook enkele als beginner. Ik denk dat een paar uiteenlopende tabakken roken in het begin wel kan helpen om wat dingen te leren. Mijn Semois van Windels rookt het snelst en droogst en geeft heel veel tonguebite als je echt doortrekt. Voortrekker geeft al veel minder tonguebite en Indian Summer is echt superzacht met dan nog een licht smaakje bij. Op die manier vind ik dat ik een en ander toch beter kan plaatsen.
mensen die bij Windels tabak kopen én gitaar, woudhoorn of klarinet spelen kunnen beter voor Wuustwezel postuleren dan heel de middag op inproductieve wijze naar schansspringen kijken !
't Is maar een tip !
S

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner met vragen

Bericht door Willem-Jan »

smoorder schreef:
Willem-Jan schreef:Ik heb er toch ook enkele als beginner. Ik denk dat een paar uiteenlopende tabakken roken in het begin wel kan helpen om wat dingen te leren. Mijn Semois van Windels rookt het snelst en droogst en geeft heel veel tonguebite als je echt doortrekt. Voortrekker geeft al veel minder tonguebite en Indian Summer is echt superzacht met dan nog een licht smaakje bij. Op die manier vind ik dat ik een en ander toch beter kan plaatsen.
mensen die bij Windels tabak kopen én gitaar, woudhoorn of klarinet spelen kunnen beter voor Wuustwezel postuleren dan heel de middag op inproductieve wijze naar schansspringen kijken !
't Is maar een tip !
S
Hahahahaha! wat??? Wat bedoel je nu? Ik begrijp dat je me aanmaant om naar Wuustwezel te komen, maar dat schansspringen moet je toch eens uitleggen. Ik heb wel recent Eddie the Eagle gezien, maar dat kan het niet zijn :D. Ik zal eens horen bij mijn wederhelft of dat te organiseren valt. Lijkt me alvast leuk!

P.S.: ik speel geen woudhoorn of klarinet, maar heb wel gitaar gespeeld

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Beginner met vragen

Bericht door smoorder »

Er is veel kans dat de winterspelen, met alle uit- en afstel door het slecht-georganiseerd klimaat, nog volop bezig zijn tijdens de meeting !
S.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginner met vragen

Bericht door Ribbon »

smoorder schreef: slecht-georganiseerd klimaat
:D
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginner met vragen

Bericht door robvoorburg »

Ribbon schreef:
smoorder schreef: slecht-georganiseerd klimaat
:D
Inderdaad uiterst geestig!

R1chard

Re: Beginner met vragen

Bericht door R1chard »

Het probleem van een beginnende pijproker is de tig honderden keuzes die je ziet op Tobaccoreviews.com. Ga als beginner uit waarom je bent begonnen met pijproken. Mijn advies ga eerst uit van aromatic tabak en zoek in de loop ter tijd door ervaring verder naar je behoefte.

Op dit moment rook ik de 4th Generation 1897 en 1957 en dat bevalt me prima
Het mooiste van pijproken is dat ik misschien volgend jaar een heel andere mening heb

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginner met vragen

Bericht door Ribbon »

R1chard schreef: 26 jun 2018 19:59 Het mooiste van pijproken is dat ik misschien volgend jaar een heel andere mening heb
Een waar woord. Het leuke aan de beginjaren is de schijnbaar oneindige hoeveelheid keuzes en daardoor (in mijn geval) voorkeurswisselingen. Zelf ben ik die beginjaren ondertussen wel voorbij. Er is nog steeds sprake van een ontdekkingstocht, al lijkt die nu meer de diepte (bepaalde blendtypes verder uitdiepen), dan de breedte (verschillende types proberen) in te gaan.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Beginner met vragen

Bericht door Chris »

R1chard schreef: 26 jun 2018 19:59 Het probleem van een beginnende pijproker is de tig honderden keuzes die je ziet op Tobaccoreviews.com. Ga als beginner uit waarom je bent begonnen met pijproken. Mijn advies ga eerst uit van aromatic tabak en zoek in de loop ter tijd door ervaring verder naar je behoefte.
Ik zie/zag het niet als probleem maar als 1 van de routes die je met de hobby kunt afleggen, om vervolgens op een kruising aan te komen en de reis te vervolgen. TR is daarbij een hulp, maar slechts informatief want het zijn meningen van anderen. Ik heb vaak genoeg andere meningen dan de mijne over tabakken gelezen waarbij ik dan eigenlijk al wist dat die persoon zijn pijp niet goed had gestopt.
Ik zou aromatics niet aanraden als beginnerstabak maar baai als voortrekker of coopvaert o.a. Deze tabak rookt en stopt makkelijk en doorgaans niet vochtig. Dit in tegenstelling tot aromatics die door de sauzing een onprettige ervaring kunnen geven als het vocht niet op tijd wordt weggeragerd. Ook de zgn. tonguebite ligt door de sauzing op de loer.

Plaats reactie