P-lip vs. Fishtail

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

P-lip vs. Fishtail

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Omdat ik 'toevallig' in Deventer tegen een tabakswinkel aanliep, en daar een mooie Peterson Filter 69 zag, (op dat moment in het bezit zijnde van slechts 1 goedkope pijp), werd ik geconfronteerd met de Peterson P-lip.

Onbekend met dit fenomeen, omdat de mij bekende pijpen allen een fishtail-mondstuk hadden, moet ik zeggen dat dit systeem me wel erg goed bevalt. Aanvankelijk keek ik nogal sceptisch aan tegen dat kleine gaatje aan de bovenkant waar de rook uit moet komen, maar ik vind het fijner roken dan een ruime fishtail.

Ik schat dat maar zo'n 95% van alle pijpen deze P-lip hebben, komt dat nu omdat het niet gewild is, of maakt het men in het algemeen niet zoveel uit ?

Op de Peterson site zag ik dat veel modellen met zowel een fishtail of met een P-lip leverbaar zijn.

Wat zijn jullie bevindingen cq. voorkeuren hierbij ?
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb een lichte voorkeur voor de fishtail omdat ik die wat gemakkelijker tussen mijn tanden kan houden (pijproken met losse handen :shock:). De P-lip heeft een net wat dikkere steel op de plek waar je je tanden zet, en hangt daardoor wat minder stabiel tussen mijn tanden.
Daarnaast vind ik het altijd wel prettig als ik ook onder het roken een pijpenrager tot in de kop kan steken, en dat lukt bij de P-lip niet zo gemakkelijk.

Dit gezegd hebbende: ik vind eigenlijk een P-lip wel mooier en beter passend bij een Peterson pijp. Het geeft de pijp wat extra karakter, zeg maar.

Net als bijvoorbeeld filterpijpen: uiteindelijk is dit niet belangrijk als ik een pijp koop. Ik kies een pijp vanwege hoe hij uitziet en in de hand aanvoelt, en als die pijp een P-lip of filter heeft koop ik hem net zo goed. Het zijn voor mij bijzaken die me niet hinderen bij rookgenot.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

P-Lip lijkt me niet iets voor mij, hoewel ik ze wel erg mooi vind.

Favoriet is bij mij toch een zadel mondstuk.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik zag trouwens net bij de pijpenboer een Hilson die ook een P-lip mondstuk had...
Eigenlijk ben ik nog op zoek naar een model bulldog/dunmore,
Afbeelding, maar dan wel liefst met P-lip.
Nog even zoeken dus...
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

De P-lip is een beetje wennen maar een fijn mondstuk voor als je met de handen wilt roken.
Ik vind het persoonlijk moeilijk een pijp met P-lip tussen de tanden te houden.
Maar zoals gezegt met de handen roken gaat prima.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Ieder vogeltje pijpt zoals hij gebekt is, zullen we maar denken.
Ik vind de p-lip van Peterson net makkelijker in de mond te houden (onderste deel haakt aan mijn ondertanden) dan een traditioneel fishtail of saddle.

Rookgaatje naar boven zorgt bij mij echter heel soms voor een rauw verhemelte...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Fishtail of P-lip?

Bericht door Mus »

De P-lip lijkt nogal een omstreden uitvinding te zijn, vandaar deze poll.

Persoonlijk prefereer ik een fishtail, omdat mondstukken met een P-lip wat lastiger handsfree te roken zijn, maar de pijpen met P-lip die ik heb rook ik met net zo veel plezier als de andere.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Bart Iron »

Ik heb gekozen voor optie 1.

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik nog nooit een p-lip geprobeerd heb.
Het lijkt mij er niet prettig.

Whitesnake

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Whitesnake »

Fishtail = OK.

Mijn 2 favoriete pijpen (Peterson system) hebben beiden een P-Lip. Ik heb er geen problemen mee!

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door St Patrick »

Maakt mij niet uit, als de pijp naar believen is... Al mijn exemplaren hebben momenteel geen P-Lip.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Eliminator »

Geen P-lip ervaring hier, derhalve de poll ook niet ingevuld !
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Winslow Collector »

Nagenoeg al mijn pijpen zijn met fish-tail. Een enkele Peterson die ik ooit gerookt heb als uitzondering. Geen bezwaar tegen een P-lip, maar doorgaans kom je ze buiten Peterson niet tegen (is mijn ervaring :roll: ).
Dus optie 2 ingevuld.

Gebruikersavatar
wulle
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 feb 2012 12:34
Locatie: erps-kwerps,Belgie

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door wulle »

Winslow Collector schreef:Nagenoeg al mijn pijpen zijn met fish-tail. Een enkele Peterson die ik ooit gerookt heb als uitzondering. Geen bezwaar tegen een P-lip, maar doorgaans kom je ze buiten Peterson niet tegen (is mijn ervaring :roll: ).
Dus optie 2 ingevuld.
Den deeze is in het bezit van een Savinelli Silver 128 met P-lip :shock:
One of a kind =D>

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door culann »

Ik heb 1 Peterson met P-lip, de pijp rookt prima, maar het mondstuk vind ik maar een onding. Te dik, te bol, klemt niet fijn tussen de kaken... Geen P-lip meer voor mij.

Winslow Collector

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Winslow Collector »

wulle schreef: Den deeze is in het bezit van een Savinelli Silver 128 met P-lip :shock:
One of a kind =D>
Gefeliciteerd, Wulle. Vast een bijzonder exemplaar en zeker zeldzaam.
Maar ik schreef ook al "doorgaans". Geheel uitsluiten dat niemand anders dan Peterson P-lips heeft, doe ik dus niet. :wink:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door robvoorburg »

Ik heb geen pijpen meer met een p-lip en zal deze ook
niet meer kopen.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door multiballs »

alle pijpen die ik koop,
zijn met fishtail,
tja wat ik van mn vrouwtje krijg,
tja,die blijven uiteraard ook,
ondanks P-lip :B
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door belphegor »

Ook de poll niet ingevuld daar ik ook geen P-lip heb gerookt.

Toch lijkt mij het raar roken zo tegen het gehemelte aan.
Op zich lijkt mij dat al raar.
Maar goed zolang ik het niet heb geprobeerd kan ik geen objectief antwoord geven.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door jarnogab »

Ik zelf heb een tweetal Petersons met P-lip, en ook een Hilson Atlantic die een P-lip heeft. Ik ben 'm nu trouwens aan het roken.
Ik vind 'm een prima pijp. Maar of dat nu afhangt van die P-lip? Ik denk het niet. Het is gewoon het geheel dat me bevalt.

De meeste pijpen die ik bezit hebben géén P-lip en die rook ik even graag. Ik vind zo'n P-lip gewoon es leuk ter afwisseling.
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Winslow Collector »

jarnogab schreef:Ik zelf heb een tweetal Petersons met P-lip, en ook een Hilson Atlantic die een P-lip heeft. Ik ben 'm nu trouwens aan het roken.
Ik vind 'm een prima pijp. Maar of dat nu afhangt van die P-lip? Ik denk het niet. Het is gewoon het geheel dat me bevalt.

De meeste pijpen die ik bezit hebben géén P-lip en die rook ik even graag. Ik vind zo'n P-lip gewoon es leuk ter afwisseling.
Tja, volgens mij irriteert een P-lip wel of niet. Ik denk dat het in het algemeen fijn roken van een pijp meer te maken heeft met de verhoudingen van de pijp (binnendiameter en hoogte van de ketel, lengte van de pijp) en de tabak die erin gerookt wordt (goede match tussen tabak en model pijp).

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door jarnogab »

Winslow Collector schreef:
jarnogab schreef:Ik zelf heb een tweetal Petersons met P-lip, en ook een Hilson Atlantic die een P-lip heeft. Ik ben 'm nu trouwens aan het roken.
Ik vind 'm een prima pijp. Maar of dat nu afhangt van die P-lip? Ik denk het niet. Het is gewoon het geheel dat me bevalt.

De meeste pijpen die ik bezit hebben géén P-lip en die rook ik even graag. Ik vind zo'n P-lip gewoon es leuk ter afwisseling.
Tja, volgens mij irriteert een P-lip wel of niet. Ik denk dat het in het algemeen fijn roken van een pijp meer te maken heeft met de verhoudingen van de pijp (binnendiameter en hoogte van de ketel, lengte van de pijp) en de tabak die erin gerookt wordt (goede match tussen tabak en model pijp).
Voor zover ik dat kan beoordelen met mijn beperkte pijprokers-ervaring denk ik dat dit klopt.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door janneman »

Ik heb een voorkeur voor fishtail mondstukken, maar zal, zeker ingeval van Peterson, een P-lip niet laten liggen. Het hoort een beetje bij Peterson, zeg maar. Ik dacht overigens dat de P in P-lip voor Peterson stond...

Ik vind ze wat minder stabiel als ik 'hands free' rook. Door de wat dikkere en rondere steel wordt het meer een bungel-pijp dan een klem pijp. Van het gaatje omhoog heb ik tijdens het roken nooit echt het voordeel gemerkt, maar bij het gebruik van pijpenragers is dat best wel lastig.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door jarnogab »

janneman schreef:Ik heb een voorkeur voor fishtail mondstukken, maar zal, zeker ingeval van Peterson, een P-lip niet laten liggen. Het hoort een beetje bij Peterson, zeg maar. Ik dacht overigens dat de P in P-lip voor Peterson stond...

Ik vind ze wat minder stabiel als ik 'hands free' rook. Door de wat dikkere en rondere steel wordt het meer een bungel-pijp dan een klem pijp. Van het gaatje omhoog heb ik tijdens het roken nooit echt het voordeel gemerkt, maar bij het gebruik van pijpenragers is dat best wel lastig.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik merk geen voordeel. Het vastklemmen als je hands-free rookt is moeilijker, maar dat valt te behelpen.
Het lastigste vind ik inderdaad nog het gebruik van de pijpenrager.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
giardiniero
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2012 22:55

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door giardiniero »

Ik ben het eens met het klem-probleem, maar ik vind die P-lips verder geweldig roken. Als ik een Peterson koop, zorg ik er altijd voor dat hij een dergelijk mondstuk heeft.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door antonius »

Doe mij maar een gewone fishtail,ligt veel beter tussen de kaken.
Ik heb er gewoon het gebit niet voor.
Ik heb 1 peterson met een p lip en 1 met een fishtail maar de fishtail bevalt me puur beter.
Het zijn wel alle twee peterson systheem pijpen.
Misschien dat ik voor die andere peterson een andere steel op de kop tik,zal eens kijken bij Dan Pipe.


gr antonius

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Bommel »

Net wat Janneman schrijft, P-lip hoort gewoon bij Peterson.
Ik heb er een en net als de anderen ervaar ik het als een bungelpijp die door de P-lip moeilijk tussen de kaken valt te klemmen.
Echter is een pijp met P-lip voor mij geen bezwaar om een mooie pijp te laten liggen.
Maar een Fishtail heeft wel mijn voorkeur.
Afbeelding

Animalis

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Animalis »

Bommel schreef:Net wat Janneman schrijft, P-lip hoort gewoon bij Peterson.
Ik heb er een en net als de anderen ervaar ik het als een bungelpijp die door de P-lip moeilijk tussen de kaken valt te klemmen.
Echter is een pijp met P-lip voor mij geen bezwaar om een mooie pijp te laten liggen.
Maar een Fishtail heeft wel mijn voorkeur.
Omdat een "bungelpijp" is het dan tevens een leespijp?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Bommel »

Hieronder enkele foto's van de P-Lip.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door dat het uiteinde van de steel, het mondstuk, bol is en aan de smalle kant wordt het klemmen tussen de kaken of tanden bemoeilijkt waardoor de pijp meer gaat bungelen of wiebelen.
Mijn ervaring is hoe groter de pijp of hoe groter de ketel, hoe moeilijker het wordt om de pijp te kunnen klemmen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door janneman »

Animalis schreef:Omdat een "bungelpijp" is het dan tevens een leespijp?
Nee, een leespijp rook ik eigenlijk nooit met losse handen. Een leespijp met een lange steel vind ik nu net handzaam om vast te houden, omdat ik mijn hand dan niet hoog hoef te houden.

Om me heen kijkend -en ongetwijfeld ook hier op het forum- zijn er eigenlijk twee groepen van losse handen rokers.

De ene groep houdt een pijp eigenlijk vrij losjes tussen de tanden, met het bit net achter de tanden gehaakt. Als ze hun hoofd zouden bewegen, bijvoorbeeld nee schudden, dan slingert de pijp losjes alle kanten op, min of meer onafhankelijk van het gezicht. Ik vermoed dat voor deze mensen een P-lip betrekkelijk goed werkt, omdat de knop van het bit bij een P-lip vaak wat groter is dan van een fishtail.

De andere groep behoort meer tot de mondstukkenkrakers -ik hoor hier zelf ook bij- die een pijp volstrekt klemvast tussen het kakesement schuiven. Als ik mijn hoofd schud beweegt de pijp mee alsof hij vast in mijn gezicht zit. Voor mij is het prettig als een mondstuk zo plat en breed mogelijk is. Bij dit 'klemvast' houden wordt de vorm van de tanden, de exacte plaats van de pijp in de mond en de precieze vorm van het mondstuk belangrijker; dit moet precies passen, anders zit het ongemakkelijk of bijt je vrij snel een gat in je mondstuk.
Laatst gewijzigd door janneman op 03 apr 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Fishtail of P-lip?

Bericht door Kapitein Haddock »

De optie 'liever vissenstaart behalve bij een Peterson' ontbreekt.

Zo denk ik er toch over.

Plaats reactie