Pijpen met een smaakje

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Pijpen met een smaakje

Bericht door Elmer »

Ik zag de volgende advertentie gepubliceerd in een webshop. Zelf vind ik het maar onnozel, zeker omdat de smaak niet blijft. Ook ben ik van mening dat de pijp het instrument is waaruit je een aroma gaat roken, de pijp zelf moet geen extra toegevoegd aroma hebben als ze nieuw is, die zal na verloop van tijd zijn eigen aroma kweken en zo hoort het. Maar wat vinden jullie, iemand met ervaring?

Pijpen met een smaakje
Pijpen gemaakt van olijvenhout of van de wortel van de aardbeienboom geven van nature een zoetere smaak aan de tabak wanneer deze gerookt worden. Bruyere is, qua smaak en geur, neutraal. Toch zijn er een aantal fabrikanten/pijpmakers die hier iets opgevonden hebben om de pijp iets extras mee te geven en uniek te zijn met hun product. Zo heeft Savinelli de laatste jaar een andere smaak als thema. Zo hebben we al pijpen gehad die roken naar chocolade, vanille en honing. Dit jaar hebben ze een pijp die naar menthol ruikt. Deze aroma toevoeging is niet blijvend. De pijp is in een plastic zakje verpakt om het aroma te behouden en niet te vervliegen. Na een aantal rookbeurten zal dit niet meer te ruiken/proeven zijn.
Ser Jacopo heeft ook tabakspijpen met een aroma, de Jugunda serie. Een ongerookte pijp ruikt iets zoeter, maar het exacte aroma kan ik niet precies plaatsen. Het aroma wordt toegevoegd door de pijp warm te maken, waardoor de bruyere lichtjes uitzet, in de kop wordt dan olie, naar geheim recept, gegoten. Als de pijp is uitgedruppeld en afgekoeld wordt dit proces een aantal malen herhaald. De binnenkant van de pijpenkop voelt dan ook vettig aan. Ik denk dat de extra toegevoegde smaak van deze pijpen langer te proeven is.
Pijpen mat een smaakje is echter niets nieuws, dat blijkt uit de afbeelding van de advertentie die stamt uit de jaren 40.

Afbeelding
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door smoorder »

ja,
elke dag iets nieuws onder de zon;
"de pijp is verpakt in een plastic zak bla bla"
best niet meer doen als je ze in gebruik neemt ... al eens een pijp die gerookt was in een plastic zak gestoken om het aroma te behouden ? ... dan zal je pas roken met een smaakje ...
De preparatie met geheime olie is een discutabele benadering.
We zijn er nog niet helemaal uit of tabakslucht gezond is of niet, laat staan dat je daarbij nog een onbekend product - misschien wel een koolwaterstof - in je ketel gaat opstoken.
De honey-cured pijp is een romantische gedachte, maar we zijn er intussen achtergekomen dat verbrande suiker(s) inademen ook geen goed idee is.
Tabakssmaak op zich is nog zo slecht niet ..
S.

Kiske

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Kiske »

Ik dacht nav de titel even aan een bepaald voorbehoedmiddel voorzien van een smaakje....

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Eliminator »

Ik ook, maar dacht "verlaag me niet tot dat niveau", anderen wel,........ jammer ! :mrgreen: :roll: :wink:
Afbeelding

Kiske

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Kiske »

Ik wijs er graag op, geachte heer Eliminator, dat ik wederom niet teleurstel!

U echter, pratende over niveau alsof u ook maar enigszins beseft wat dat inhoudt, laat staan het mag bezitten, stelt mij eveneens op geen enkele wijze teleur in deze. Hulde! Denk ik.....

En jeuk aan uw pietje!

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door PhilipV »

Kiske schreef:Ik wijs er graag op, geachte heer Eliminator, dat ik wederom niet teleurstel!

U echter, pratende over niveau alsof u ook maar enigszins beseft wat dat inhoudt, laat staan het mag bezitten, stelt mij eveneens op geen enkele wijze teleur in deze. Hulde! Denk ik.....

En jeuk aan uw pietje!
Alsof ik nooit weggeweest ben ... :wink:
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Kiske

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Kiske »

PhilipV schreef:Alsof ik nooit weggeweest ben ... :wink:
Of ik?

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Elmer »

en maar klagen dat er in zware kost helemaal geen zware kost zit...ga daar een beetje pijpen met een smaakje :twisted:
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Day24
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 feb 2017 12:46
Contacteer:

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Day24 »

(Ik ga even de laatste paar replies negeren...)
Ik heb in juni een pijp gekocht van olijfhout, van Molina. Deze pijp smaakte de eerste 30 of 40 keer ook echt naar olijf.... en sterke olijfolie smaak die over de smaak van de tabak heen lag. Niet lekker, kan ik je vertellen. Ik merkte na een keer of 10 wel al dat de smaak veranderde, anders had ik hem snel opzij gelegd denk ik... Ondertussen is die smaak er vrijwel helemaal vanaf, vooral als je een wat sterke tabak er mee rookt.

Persoonlijk let ik wel heel erg op bij de aanschaf van een nieuwe pijp of deze geen bijsmaak zal hebben...want ik heb er geen zin in om niet alleen te moeten inroken, maar ook nog eens over die bijsmaak heen te moeten roken...

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Elmer »

Day24 schreef:(Ik ga even de laatste paar replies negeren...)
Ik heb in juni een pijp gekocht van olijfhout, van Molina. Deze pijp smaakte de eerste 30 of 40 keer ook echt naar olijf.... en sterke olijfolie smaak die over de smaak van de tabak heen lag. Niet lekker, kan ik je vertellen. Ik merkte na een keer of 10 wel al dat de smaak veranderde, anders had ik hem snel opzij gelegd denk ik... Ondertussen is die smaak er vrijwel helemaal vanaf, vooral als je een wat sterke tabak er mee rookt.

Persoonlijk let ik wel heel erg op bij de aanschaf van een nieuwe pijp of deze geen bijsmaak zal hebben...want ik heb er geen zin in om niet alleen te moeten inroken, maar ook nog eens over die bijsmaak heen te moeten roken...
Leuke commentaar...
Ik heb iets met olijfhout, met hout in het algemeen, ik vind het een prachtproduct, in boomvorm en in plank of blok :)
Olijfhout, het kan duizenden Jaren oud zijn en ik vind het heel mooi. Ook Buxus, maar daar heeft men mij over verteld dat het giftig is, jammer. Dus ooit koop ik mij een olijfhoutenpijp. 40 keer Semois en geen olijfoliesmaak meer, neem ik voor lief.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Paasei »

Ik heb ook een olijfpijp, maar eigenlijk nooit die bijsmaak geproefd. Eerder neutraler dan bruyere.
Ben niet meer helemaal zeker, maar inrookpasta zat er niet in, waaraan kan het dan liggen dat je toch bijsmaak hebt van olijf? Niet lang genoeg gelegen vooraleer er een pijp van te maken?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Elmer »

Paasei schreef:Ik heb ook een olijfpijp, maar eigenlijk nooit die bijsmaak geproefd. Eerder neutraler dan bruyere.
Ben niet meer helemaal zeker, maar inrookpasta zat er niet in, waaraan kan het dan liggen dat je toch bijsmaak hebt van olijf? Niet lang genoeg gelegen vooraleer er een pijp van te maken?
Hout wordt wel eens behandeld met lijnolie om glans naar boven te halen, misschien dat bij de pijp van Day24 olijfolie was gebruikt om er een extra glans aan te geven (en een bijsmaakje)...
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Deadl0ck »

Zelf 2 molina olijf pijpen in bezit, geen van bijde hebben naar olijf gesmaakt. Gelukkig, want de smaak van olijf bekoort me totaal niet.

Ik mag hopen dat als men olie gebruikt voor een pijp, deze niet in de ketel of rook kanaal word gegoten...
Maar ik heb me ook al meerdermaal verbaasd over beits in de ketel en het rook kanaal, dus verrassen zou het me niet.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door George Bertram »

Ook Savinelli heeft met de 321 menta serie een met pepermunt gecoate bowl uitgebracht...of dat ook smaakt en/of geurt????
Doet me eerder denken aan vieze mrlbr mintsigaretten bah..
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Pijpen met een smaakje

Bericht door Asmodeus »

[quote="George Bertram]... een met pepermunt gecoate bowl uitgebracht...of dat ook smaakt en/of geurt????
Doet me eerder denken aan vieze mrlbr mintsigaretten bah..[/quote]
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar gatver ! Wat een weerzinwekkend idee.

Plaats reactie