Silica Gel

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Silica Gel

Bericht door Elmer »

Is het een goed idee om je pijpen, al dan niet na het roken, te bewaren in een heel droge omgeving?
En kunnen van die Silica zakjes helpen je pijp beter droog te houden?

Ik heb gehoord dat pijpen verslijten door het vocht, wanneer je pijp na pijp rookt en telkens die zelfde pijp gebruikt, dan gaat die vooral verslijten vanwege het vocht dan in stem en ketel achter blijft. Dus als je na het roken je pijp in een zak of doos stopt waar van die silica gel zakjes in zitten...is dat een goed idee?
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Silica Gel

Bericht door capricorn »

Drogen aan de lucht lijkt mij beter.
En ik heb nog nooit gehoord dat een pijp slijt

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Silica Gel

Bericht door Chris »

Het lijkt mij niet te helpen om de pijp te drogen, de silica zal slechts het vocht uit de lucht opnemen ipv te laten verdwijnen via ventilatie. De pijp droogt nog steeds via verdamping van het vocht. Alleen als je je pijpen in een kleine niet geventileerde (afgesloten) ruimte zou bewaren kan het je helpen. Maar dat doet niemand :)

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Silica Gel

Bericht door cookiemonster »

Ik denk dat onnatuurlijk droog hout niet zo goed is vooral niet als je het dan gaat blootstellen aan een hoge temperaturen tijdens het roken.

Een bestendige kamertemperatuur en omgevingsvochtigheidsgraad is volgens mij het beste voor afgewerkte houtprodukten te bewaren.

Soms durf ich echter wel eens de lege pijp uitblazen met perslucht enkele uren na het roken vooraleer hem minstens één dag rust te gunnen.

Kiske

Re: Silica Gel

Bericht door Kiske »

Na het roken de pijp af laten koelen met de kop naar beneden. De koele pijp schoonmaken met een rager en de pijp wederom met de kop naar beneden wegzetten. Sommige pijpen vragen meer tijd om te drogen dan andere. Ook zal een nieuwe pijp met een minimale koollaag wat anders drogen dan een flink doorrookt exemplaar.

Als ik een pijp wil stoppen ruik ik eerst aan de ketel. Indien deze "gewoon" naar verbrande tabak ruikt is ze weer rookersgereed. Indien de geur wat scherp is nog niet.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Silica Gel

Bericht door Asmodeus »

Wat Kiske zegt. Er zijn verder geen middelen of maatregelen nodig voor het drogen van je pijp. Een muffe pijp laat ik in het rek staan, een fris ruikende pijp is gereed voor gebruik.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Silica Gel

Bericht door Elmer »

Mme vindt pas gerookte pijp naar koude asbak stinken....bij ons in de living liggen ze dus in een doos, goed dicht :(
Kan er niets aan doen natuurlijk, in de zomer zou ik ze in het tuinhuisje achter in de tuin kunnen leggen...maar ze zegt dat ik dan maar beter mijn pijpen daar leg...ik weet het zo nog niet...

Ik rook graag een paar pijpen per dag...heb er maar drie...dus ik heb nog een paar pijpen nodig...simpel.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Silica Gel

Bericht door Asmodeus »

In een doos opsluiten is niet zo gunstig, dan gaan ze allemaal naar oude, natte hond ruiken. Dan kun je ze inderdaad miscchien beter in een tuinhuisje leggen, mits het daar niet te vochtig is.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Silica Gel

Bericht door robvoorburg »

Een pijp heeft rust nodig na gerookt te zijn, net als een mens
na een dag werken.
Na een rookbeurt gaat een rager en een tissue door het rook-
kanaal en de steel om de boel droog te maken en dan
laat ik de pijp een dagje op tafel liggen, los van elkaar.

Wanneer je 2 à 3 pijpen per dag rookt dan is een aantal
van 10 à 15 een aardig aantal om goed ervan te genieten

En vervolgens gaat het qua aantal pijpen plots snel, tijdens
een meeting zie je er een liggen die je moet kopen, dan
ben je in een tabakswinkel voor tabak en de aandacht wordt
getrokken door een meerschuimen pijp in de vitrine enz..

Zie er de lol van in, terwijl jij je een pijp laat aansmeren is
jouw vrouw bezig een fles parfum te kopen.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Silica Gel

Bericht door Elmer »

komt goed...Tuinhuis leegmaken en mini mancave van maken...n beetje isolatie, een vuurtje, pijpenrek, komt helemaal goed denk ik.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Silica Gel

Bericht door janneman »

Zo'n man-cave (Heerenkamer, rooksalon, het mag ook wel wat minder knuppels en dierenhuiden zijn) is natuurlijk altijd een dijk van een plan!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie