Aparte pijp voor aromatische tabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathias
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2017 10:50

Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Mathias »

Dag iedereen

Ik heb wat zitten rondzoeken op het forum, maar ik vond niet meteen een antwoord. Vandaar een nieuwe vraag: is het aangewezen om een aparte pijp te gebruiken voor aromatische tabak? Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je uitsluitend aromatische tabak rookt in dezelfde pijp, en na een jaar een naturelle tabak rookt je misschien een beïnvloeding van smaak hebt. Dan zou je ook kunnen stellen dat de verschillende aromatische tabakken in de aparte pijp elkaar ook kunnen beïnvloeden... Wat zijn jullie ervaringen hierover?

Bedankt!

Mathias

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Nekker »

Dag Mathias,


In principe zijn daar geen vast omlijnde regels voor. Ik had vroeger een strakke omlijning hier voor. Dat was toen ik in 't begin begon met pijp roken. Toen deelde ik mijn pijpen op in 3 à 4 categorieën: 1. Semois (baai) 2. Latakia 3. Virginia 4. Aromatisch. Ik hield mij daar redelijk heilig aan. Echter heb ik tegenwoordig dermate mijn draai gevonden en kan ik soms zelfs genieten als er een ghost van een andere tabak wat doordringt bij een nieuwe tabak die ik ben aan het roken, dat het voor mij allemaal niet meer zo nauw komt. Persoonlijk rook ik nooit nog aromaten. Dus die categorie is reeds volledig weggevallen.

Zelf scheid ik wel nog heilig de Latakia pijpen. Dat is een net iets te uitgesproken smaak. Maar om op je vraag te antwoorden: als je aan het begin van je ontdekkingsreis staat, dan zou ik persoonlijk aparte pijpen gebruiken voor aparte soorten tabak. Het maakt dat je beter kan gaan catalogeren wat precies jouw voorkeur is. Nadien zal je merken, dat wanneer je beter en beter weet wat precies jouw voorkeur is, dat je wat meer gaat mengen en dat het niet altijd zo belangrijk is. Dat is alleszins mijn ondervinding. Ik hoop hiermee iets of wat je vraag beantwoord te hebben...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Mathias
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2017 10:50

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Mathias »

Nekker schreef:Dag Mathias,


In principe zijn daar geen vast omlijnde regels voor. Ik had vroeger een strakke omlijning hier voor. Dat was toen ik in 't begin begon met pijp roken. Toen deelde ik mijn pijpen op in 3 à 4 categorieën: 1. Semois (baai) 2. Latakia 3. Virginia 4. Aromatisch. Ik hield mij daar redelijk heilig aan. Echter heb ik tegenwoordig dermate mijn draai gevonden en kan ik soms zelfs genieten als er een ghost van een andere tabak wat doordringt bij een nieuwe tabak die ik ben aan het roken, dat het voor mij allemaal niet meer zo nauw komt. Persoonlijk rook ik nooit nog aromaten. Dus die categorie is reeds volledig weggevallen.

Persoonlijk scheid ik wel nog heilig de Latakia pijpen. Dat is een net iets te uitgesproken smaak. Maar om op je vraag te antwoorden: als je aan het begin van je ontdekkingsreis staat, dan zou ik persoonlijk aparte pijpen gebruiken voor aparte soorten tabak. Het maakt dat je beter kan gaan catalogeren wat precies jouw voorkeur is. Nadien zal je merken, dat wanneer je beter en beter weet wat precies jouw voorkeur is, dat je wat meer gaat mengen en dat het niet altijd zo belangrijk is. Dat is alleszins mijn ondervinding. Ik hoop hiermee iets of wat je vraag beantwoord te hebben...
Heel interessant, bedankt. Het verhaal van die Latakia herken ik van de sigaren. Kentucky tabak is ook gedroogd in schuren waar een esdoornvuur brand, ook heel pittig en peperig. Een schoolvoorbeeld zijn Toscano sigaren, die bewaar ik ook apart omdat ze zo sterk ruiken.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Sidekickelvis »

De enige tabak waar ik pijpen voor apart heb liggen is Lakeland. Dat dat een goed idee is zullen bijna alle leden hier beamen. Verder heb ik geen problemen met ghosts van welke tabak dan ook. Maar ook ik rook geen echte aromaten meer.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door roocker »

@Elvis : Lakeland , geeft dat een zeepachtige smaak ? En zit dit voor een deel in onze flatlander ? Hier proef ik altijd een zeep/parfum bijsmaakje in....

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door robvoorburg »

Nekker schreef:Dag Mathias,


In principe zijn daar geen vast omlijnde regels voor. Ik had vroeger een strakke omlijning hier voor. Dat was toen ik in 't begin begon met pijp roken. Toen deelde ik mijn pijpen op in 3 à 4 categorieën: 1. Semois (baai) 2. Latakia 3. Virginia 4. Aromatisch. Ik hield mij daar redelijk heilig aan. Echter heb ik tegenwoordig dermate mijn draai gevonden en kan ik soms zelfs genieten als er een ghost van een andere tabak wat doordringt bij een nieuwe tabak die ik ben aan het roken, dat het voor mij allemaal niet meer zo nauw komt. Persoonlijk rook ik nooit nog aromaten. Dus die categorie is reeds volledig weggevallen.

Zelf scheid ik wel nog heilig de Latakia pijpen. Dat is een net iets te uitgesproken smaak. Maar om op je vraag te antwoorden: als je aan het begin van je ontdekkingsreis staat, dan zou ik persoonlijk aparte pijpen gebruiken voor aparte soorten tabak. Het maakt dat je beter kan gaan catalogeren wat precies jouw voorkeur is. Nadien zal je merken, dat wanneer je beter en beter weet wat precies jouw voorkeur is, dat je wat meer gaat mengen en dat het niet altijd zo belangrijk is. Dat is alleszins mijn ondervinding. Ik hoop hiermee iets of wat je vraag beantwoord te hebben...
Met uitzondering van latakia kan ik het niet beter verwoorden Shaun,
zelfs een andere smaak tabak roken uit een pijp waar normaliter
latakia uit gerookt wordt staat mij niet tegen.

Door vallen en opstaan leer je je smaak kennen, hetgeen wij toevoegen
is niet meer en niet minder dan een ervaring.

Veel succes!

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Sidekickelvis »

roocker schreef:@Elvis : Lakeland , geeft dat een zeepachtige smaak ? En zit dit voor een deel in onze flatlander ? Hier proef ik altijd een zeep/parfum bijsmaakje in....
Ja, een zepige, bloemige smaak. Probeertabakken zijn dan Peterson Hyde Park en S&G Grousmoor (waarschijnlijk verkeerd getypt....).
Aanrader is om eerst via een sample te proberen, sommigen krijgen last van verschrikkelijke bijverschijnselen van Lakeland tabak. Kiske is een goed voorbeeld.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door junksculp »

Sidekickelvis schreef:
roocker schreef:@Elvis : Lakeland , geeft dat een zeepachtige smaak ? En zit dit voor een deel in onze flatlander ? Hier proef ik altijd een zeep/parfum bijsmaakje in....
Ja, een zepige, bloemige smaak. Probeertabakken zijn dan Peterson Hyde Park en S&G Grousmoor (waarschijnlijk verkeerd getypt....).
Aanrader is om eerst via een sample te proberen, sommigen krijgen last van verschrikkelijke bijverschijnselen van Lakeland tabak. Kiske is een goed voorbeeld.
Ik vond de hydepark helemaal niet lekker :mrgreen:

Kiske

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Kiske »

Ik heb pijpen voor latakiahoudende tabakken, andere voor virginia's en va/per's, een paar voor de enkele aromaat die ik nog rook. Apart nog enkele die ik alleen gebruik voor enkelvoudige tabakken. Ik houd totaal niet van een ghost van een andere tabak als ik een pijp rook en daar heb ik na verloop van jaren, toen ik mijn tabaksvoorkeuren me duidelijk waren, mijn collectie op samengesteld.

Ik zou me daar in het begin van je zoektocht nog niet heel erg op doodstaren. Je krijgt vanzelf een voorkeur voor een bepaalde pijp bij een bepaalde tabak waardoor je collectie rookhout vorm krijgt. Zie het als een ontdekkingsreis die je zo lang mag maken als je zelf wilt.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door robvoorburg »

Kiske schreef:Ik heb pijpen voor latakiahoudende tabakken, andere voor virginia's en va/per's, een paar voor de enkele aromaat die ik nog rook. Apart nog enkele die ik alleen gebruik voor enkelvoudige tabakken. Ik houd totaal niet van een ghost van een andere tabak als ik een pijp rook en daar heb ik na verloop van jaren, toen ik mijn tabaksvoorkeuren me duidelijk waren, mijn collectie op samengesteld.

Ik zou me daar in het begin van je zoektocht nog niet heel erg op doodstaren. Je krijgt vanzelf een voorkeur voor een bepaalde pijp bij een bepaalde tabak waardoor je collectie rookhout vorm krijgt. Zie het als een ontdekkingsreis die je zo lang mag maken als je zelf wilt.
Tja, Kiske sommige worden daar onrustig van, ik denk zeker wanneer je begint,
het grijpt je naar de keel aanvankelijk, echter naarmate de tijd verstrijkt zie je
de waarde van jouw toevoeging en leer je te berusten en leer je er anders mee
om te gaan en naar te kijken, zo kijk ik er althans op terug en met plezier,
maar dat zal je niet verbazen.

Op een gegeven moment weet je wat je wilt, denk je, daar gaan we weer...

Misschien rook ik daarom graag een pijp op gezette tijden in de hoop er ooit
een vinger op te kunnen leggen, over het waarom het mij steeds blijft trekken.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door roocker »

Ben totaal geen fan van deze smaak . De flatlander bevat dit dus ook ... ? Lakeland is duidelijk niet mijn kopke thee...

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door sim »

Ik stoor me weinig aan ghosts en geen enkele van mijn pijpen is gereserveerd voor een bepaald type tabak. Soms probeer ik zo'n systeem te installeren, maar dat houdt maximaal twee weken stand. Het zou anders zijn als ik heel erg gearomatiseerde tabakken (genre alsbo cherry) of heel erg latakiahoudende tabakken (genre pirate kake) zou roken. Maar dat gebeurt dus niet, al rook ik wel eens een licht gearomatiseerde tabak en regelmatig Engelse blends.
Ieders smaak is anders. Aan sommige smaken stoor ik me dan trouwens weer wel (ik kan me bijvoorbeeld niet over de bijsmaak van McClellands-tabakken heenzetten).
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Mathias
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2017 10:50

Re: Aparte pijp voor aromatische tabak

Bericht door Mathias »

Ik heb ondertussen al skandinavik regular en semois uit dezelfde pijp gerookt. Ik heb in een winkel in de buurt Mac Baren - Amphora Original Blend zien staan. Die chocolade flavouring spreekt me wel aan, maar als ik de reviews lees valt hij voor velen onder natuurlijke tabak. Ik zal het gewoon eens proberen ;).

Mathias

Plaats reactie