Gebruik van pijpentas/tabakszak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
stravalnak
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2016 21:20

Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door stravalnak »

Goedemiddag dames en heren,

Laatst heb ik een pijpentas gekocht. Een simpele maar gewoon mooie leren zak voor twee pijpen en een paar vakjes voor toebehoren er in. Die had ik inmiddels wel gewoon nodig, voor veilig vervoer.

Het hoofdcompartement, buiten het pijpen gedeelte, is denk ik bedoeld voor tabak. De binnenkant is van een soort zacht plastic of rubberachtig materiaal. Nu is mijn vraag of dit gemaakt is om losse tabak in te strooien vanuit een blik en of er hier mensen zijn die dit ook daadwerkelijk doen. Goed idee? Droogt de tabak dan niet heel snel uit? Of kan ik beter gewoon een hele verpakking erin proberen te proppen? Ik hoor het graag van u.

Groeten,

Lars

PS: ik heb mezelf al een hele tijd geleden op het forum voorgesteld, maar na dat bericht heb ik niks meer geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door Paasei »

Dat rubber gedeelte is inderdaad voor een dagvoorraadje tabak, dat door het rubber min of meer luchtddicht afgesloten wordt. Het is wel aangeraden om er slechts genoeg in te steken voor wat je die dag nodig hebt en bij thuiskomst terug in het blikje te doen, dat is nu eenmaal iets luchtddichter.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ben
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2017 14:13

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door Ben »

Als ik een weekend weg ben gebruik ik dit ook maar ik doe mijn tabak meestal in een luchtdicht zakje omdat losse tabak er wel eens uit valt, om het gewoon wat proper te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Born to lose-Live to win.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door janneman »

Ik heb zo'n tabakszak met rubber binnenkant, en die sluit heel redelijk. Toch gebruik ik hem maar weinig. Deels omdat het hoe dan ook sneller droogt dan in blik, maar vooral omdat ik buitenshuis doorgaans flake rook, en één of twee plakjes flake in zo'n tasje drogen toch wel snel uit (misschien een idee voor te natte flake?). Ik neem gewoon een blikje flake mee in het tasje, die blikjes zijn doorgaans redelijk plat en niet te groot.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

stravalnak
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2016 21:20

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door stravalnak »

Bedankt voor jullie reacties heren! Ik ben vandaag op stap geweest en heb er wat losse neptune in meegenomen. Werkt best, maar het is (vind ik) moeilijk inschatten hoe veel je gaat roken. Flake lijkt me wat praktischer, maar ik heb nog maar weinig flake ervaring. Ik ga nu eerst sluitstripzakjes proberen. Lijkt me handiger ( je hoeft geen kruimels uit je leren tas te kloppen). Toch fijn als je één vast 'buiten-de-deur-pakket' hebt met alles erop en er aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door Mus »

Mijn ervaring met sluitstripzakjes is dat ze niet altijd voorkomen dat tabak uitdroogt. Ik doe hetzelfde als Janneman: ik neem de tabak gewoon mee in de originele verpakking.

Overigens heb ik in mijn pijpentasje ook een Troost Slices-blikje zitten waar ik mijn filters en mijn windkapje in bewaar.

stravalnak
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2016 21:20

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door stravalnak »

Dat dacht ik ook al, Mus. Bedankt voor je reactie. Ik zal verder op eigen houtje uit moeten vinden wat voor mij het beste werkt, maar ik ben blij dat ik het hier in de groep heb gegooid!

Groetjes

Lars

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Gebruik van pijpentas/tabakszak

Bericht door NoneNicer »

Enkele van deze tabakszakken in een eenpijpstasje heb ik bij aankopen van kleine verzamelingen er bij gekregen. Ze doen allemaal dienst, samen met filters, opgevouwen racer, aansteker en tabak in sluitstrip zakjes. Meestal met een pijpvulling of drie mee, in flake of coin vorm. Als je echt langer buiten loopt neem ik een gestopte pijp mee en een nog een in het tasje, ook gevuld. Dan nog wat zakjes flakes mee en heb je zo voor 6 pijpen materiaal mee. Dat is geen straf :) Zoals je zegt, het is een eigen kleine ontdekkingsreis wat voor jou werkt. Veel rook plezier onderweg!

Sent from my YD201 using Tapatalk

Plaats reactie