En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Kiske

En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door Kiske »

Vorige maand kocht ik een pijp. Dat heb ik de afgelopen jaren wel vaker gedaan. Toch is deze pijp speciaal!

In de eerste jaren van mijn bestaan als pijproker kocht ik eigenlijk zonder voldoende kennis over pijp en tabak. Resultaat was dat ik pijpen en tabak had die voor van alles geschikt waren, maar niet bepaald erg vaak voor wat ik ermee wilde. Dit heeft geresulteerd in een uitverkoop/weggeef periode toen ik eenmaal wist welke tabakken mijn voorkeur hadden en welke pijpen bij mijn manier van roken passen. Ik ga nog wel eens op een zijspoor wat proberen, maar ik kom telkens weer terug op een hoofdspoor waarop mijn treintje genaamd genietend roken, op voortboemeld. Gemiddeld 3 pijpkes per dag, afwisselend 1 (Va)Per en 2 Latakia's. Soms (gemiddeld1 of 2x per week) in plaats van 1 van de eerdergenoemden een ongecompliceerde tabak als een baai, Semois of enkelvoudige Oriënt en nog veel minder vaak (gemiddeld 1 of 2x per maand) een licht gearomatiseerde.

Dit heeft mij destijds geprikkeld om ook mijn pijpenkast te vervangen. De huidige is ook helemaal gemaakt om mijn collectie plaats te bieden zodat zelfs daar mijn voorkeuren in terug te vinden zijn.

Linksboven de pijpen voor de lichte aromaten en Virginia's.
Daaronder 3 vakken met pijpen voor de Virginia's en VaPers.Sommige voor flakes, andere voor losse tabakken en enkelen met grote ketels voor baai en/of semois.
In het midden de churchwardens voor de ontspannen avondpijp op de bank, altijd Latakiahoudend overigens. Hetzelfde doel hebben de meerschuimers in het vak rechts.
Alle andere vakken rechts zijn ook allemaal voor latakiabranders. Ook hier sommige voor flakes, andere voor losse tabakken en weer andere voor cakes.
Het kleine vakje in het midden is voor de paar kortere pijpen die ik heb.

Ik verwachtte dat het compleet maken van mijn collectie me een voldaan gevoel zou geven. Niet meer mispakken, pijpencollectie in balans met mijn rookgedrag, helemaal prima zou ik denken.

Toch voelt het anders. De reis is duidelijk écht belangrijker dan het einddoel. De reis was veel te interessant.

Aan de andere kant besef ik dat er nog zoveel te ontdekken is in de wereld van de tabak. Dat mag ik nu gaan doen zonder dat ik ook constant pijpen aan het inroken ben. Over een tijd zal ik mijn nieuwste aanwinsten ook door en door leren kennen. Dan weet ik als ik een nieuwe tabak probeer veel sneller of de tabak en de pijp een klik hebben en kan ik aparte smaken veel eerder plaatsen omdat ik weet dat het aan de pijp ligt of juist niet.

Het einddoel is dus niet bereikt, het is alleen anders geworden. In plaats van rookgereedschap zullen mijn pijpen steeds meer de rol gaan vervullen van trouwe en wijze kameraadjes. Ze zullen een andere rol gaan spelen in mijn hobby, de wereld van de tabak. Een heel andere rol, terwijl ik er hetzelfde mee blijf doen als ik altijd gedaan heb. Heel mooi vind ik dat, mijn hobby ontwikkeld zich, telkens weer, iedere keer opnieuw wordt ik weer verrast.

Hetzelfde doen en iets anders ervaren. De definitie van krankzinnigheid is "hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten" Ik verwachtte niets anders, maar het gebeurde wel! Ik ben erg benieuwd naar wat mijn hobby me nog meer zal laten ervaren en leren en kijk uit naar het vervolg van de expeditie.

Afbeelding
Opdracht gelukkig niet volbracht.....

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door Hans1 »

Heel mooi verhaal, Kees en de geruststelling dat iets niet afloopt, maar doorloopt met wendingen die vooraf niet te voorspellen zijn.

Bovendien een foto die alles afmaakt... wat een mooie kast. Die kun je met recht trots als blikvanger in elke willekeurige kamer zetten.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door janneman »

Mooi verhaal Kiske, en een prachtig gevuld pijpenrek.
En zoals ik in een ander draadje al schreef, een afgeronde collectie lijkt me een goed plan (al heb ik me er uiteindelijk nooit aan kunnen houden). Maar inderdaad, de weg is misschien belangrijker dan het doel, en het doel bereiken kon wel eens saaier zijn dan onderweg gehoopt/verwacht. Gelukkig kunnen er altijd nieuwe doelen opduiken...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door NoneNicer »

Heerlijk, vooral dat ik door je verhaal te lezen er achter kom dat ik ongeveer op 1/3e zit [emoji14]
Qua reis dan...

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door Janno »

Leuk verhaal Kiske. Mooi om te lezen dat jouw reis nooit klaar is. Dat er altijd weer nieuwe dingen zijn te ontdekken, of dezelfde dingen met een nieuwe blik. Ik moest denken aan het volgende citaat van Proust:

"De ware ontwikkelingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar waarnemen met nieuwe ogen."
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door TommyLF »

Goed verhaal!

Ik ben blij dat ik met veel echt nogwel aan het begin sta van de ontdekkingsreis, en het blijft iets dat continu door zal gaan! althans zo is mijn beleving... Smaak veranderd ook door de tijd, dus dan past de reis zich weer aan... ;-)

Grtz TommyLF
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door Kees Flake »

Mooi verhaal Kiske en troost je eigen je bent niet de enige. :lol:
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door robvoorburg »

Bespiegelende verhalen zijn boeiend te lezen en herkenbaar,
weet het moment niet meer precies aan te geven, maar
enige jaren geleden is het me gelukt het krampachtige
grotendeels los te laten en dingen te doen waarvan mijn
gevoel mij ingeeft dat te doen.

In de regel kom ik er goed mee weg en het leeft plezierig.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door polleke »

Een mooi verhaal ! Maar ik ben eigenlijk een heel klein beetje jaloers op al die mede pijprokees die zoveel verstand hebben van de tabakken en de vijbehorende pijp , voor zover dat bestaat ! [emoji848]ik rook nu toch echt 34 jaar pijp en vind nog steeds nieuwe dingen uit ! Maar ik kan mij verre van een kenner noemen !! [emoji12]ik wil ook graag zo nuniversitaire opleiding volgen want als ik al jullie kennis wil opdoen weet ik niet eens waar te beginnen!![emoji15]ik rook mijn pijpjes met veel genot en probeer af en toe wat anders , maar van mijn ( zijstapjes) mislukt altijd een groot gedeelte [emoji51]

Gebruikersavatar
oldgreenfield
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:34
Locatie: Ten Boer (gr)

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door oldgreenfield »

polleke schreef:Een mooi verhaal ! Maar ik ben eigenlijk een heel klein beetje jaloers op al die mede pijprokees die zoveel verstand hebben van de tabakken en de vijbehorende pijp , voor zover dat bestaat ! [emoji848]ik rook nu toch echt 34 jaar pijp en vind nog steeds nieuwe dingen uit ! Maar ik kan mij verre van een kenner noemen !! [emoji12]ik wil ook graag zo nuniversitaire opleiding volgen want als ik al jullie kennis wil opdoen weet ik niet eens waar te beginnen!![emoji15]ik rook mijn pijpjes met veel genot en probeer af en toe wat anders , maar van mijn ( zijstapjes) mislukt altijd een groot gedeelte [emoji51]
zeer herkenbaar. ben soms ook jaloers op de kennis van forumleden en de prachtige bespiegelingen. Maar dan denk ik bij mezelf als de pijp maar smaakt :-? en de rest..... ach dat lees ik met plezier op dit forum. :D
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Kiske

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door Kiske »

polleke schreef:Een mooi verhaal ! Maar ik ben eigenlijk een heel klein beetje jaloers op al die mede pijprokees die zoveel verstand hebben van de tabakken en de vijbehorende pijp , voor zover dat bestaat ! [emoji848]ik rook nu toch echt 34 jaar pijp en vind nog steeds nieuwe dingen uit ! Maar ik kan mij verre van een kenner noemen !! [emoji12]ik wil ook graag zo nuniversitaire opleiding volgen want als ik al jullie kennis wil opdoen weet ik niet eens waar te beginnen!![emoji15]ik rook mijn pijpjes met veel genot en probeer af en toe wat anders , maar van mijn ( zijstapjes) mislukt altijd een groot gedeelte [emoji51]
Ik zie mijzelf zeker niet als kenner. Integendeel zelfs. Wel heb ik in de ongeveer 5 jaren die ik nu pijp rook, heel veel geprobeerd, gelezen, vergeleken, geproefd, ge-experimenteerd en (onder anderen mbv topics op dit forum) gedocumenteerd. Dit laatste zorgde dat ik eigenlijk vrij snel een verleden (ervaring) creeerde waaruit ik zaken van mezelf kon vergelijken. Tevens heb ik de mogelijkheid gehad om veel pijpen en tabak aan te kunnen schaffen zodat ik erg snel veel verschillende zaken kon proberen en ervaren.

Doordat ik op mijn eigen wijze van mijn hobby geniet en ook vrij aardig kan schrijven, kan wanneer dit gecombineerd wordt wellicht de indruk ontstaan dat ik de nodige kennis van zaken heb. Dat heb ik naar mijn eigen idee toch nog lang niet voldoende. Ik leer nog iedere dag van mijn hobby en door regelmatig eens te kijken naar bijvoorbeeld wat er allemaal veranderd, of juist niet, leer ik ook van mezelf.

Door hier te delen hoe ik mijn hobby beleef, maar vooral ook ervaar, hoop ik toch een bijdrage te kunnen leveren aan de kennis die op dit forum te vinden is. Een goede beoordeling over een tabak schrijven kan ik juist weer veel minder goed. Wat den pijp betreft kom ik steeds weer achter dat, hoewel over het geheel genomen tabaksvorm en soort ketel daarbij via een algemeen stramien is af te stemmen, geen enkel van deze stramienen in beton is gegoten. Ook dit heeft niets met wijsheid, maar alles met ervaren en experimenteren te maken.

De een geniet zijn pijp bijna onbewust, de ander analyseert juist weer heel erg. Ik denk dat ikzelf meer bij de laatste categorie ben onder te brengen. Tegelijk zijn die categorieen voor mij weer compleet niet van toepassing omdat ik gewoon op mijn eigen manier van mijn hobby wil genieten en oprecht hoop dat anderen dat ook en vooral ook op hún eigen manier doen. Dat verschil in beleven van en omgaan met dezelfde hobby is voor mij persoonlijk ook weer een interessant aspect daarvan.

Een pijprookuniversiteit bestaat niet, maar alle kennis en ervaring die op dit forum is verzameld en die de leden meebrengen zou daar toch een verdomd goed alternatief voor kunnen zijn. Dat jouw zijstapjes niet bijzonder positieve ervaringen opleveren zou zomaar kunnen betekenen dat jij voor jezelf bijna direct de perfecte tabak(ken) hebt gevonden, terwijl een ander deze wellicht nooit zal ervaren, "enkel een paar 99%-ers". Wat dat betreft kan iemand die nooit een zijsprong maakt dus al binnen de kortste keren verder zijn met zijn eigen tabaksontdekkingreis dan een ander die na 50 jaar pijproken er 10.000 heeft geprobeerd.

En ook dit soort beschouwingen zijn onderdelen van onze hobby waar, voor mezelf tenminste, van te genieten en te leren valt.

Gebruikersavatar
top
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2016 15:56
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door top »

Mooi om te lezen, bedankt.

Gebruikersavatar
reinhoog
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2017 00:15

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door reinhoog »

Prachtig verhaal. Iets over na te denken. En een heel mooie pijpenkast.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: En dan lijkt een groot deel van de expeditie opeens te zijn afgerond!

Bericht door SakasakaHeyhey »

Leuk om jouw ervaring met de pijp en tabak te lezen Kiske.

Mooie en goed gevulde kast... Ik hoop dat er thuis ook nog een keer door te krijgen [emoji4]

Genietend van mijn pijp bedenk ik mij dat ik nog een lange en leuke weg voor de boeg heb met het experimenteren. Mijn tabak heb ik nog niet gevonden... dat komt vast nog wel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Plaats reactie