Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Sebastian »

Heren!

Ik vraag mij af waar de meeste mondstukken nou van gemaakt zijn? :-T
Is het ordinair plastic? Amber? Of anders?

Het lijkt mij namelijk niet echt goed voor de gezondheid om plastic te gebruiken voor het fabriceren van mondstukken

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Ribbon »

De meeste mondstukken worden tegenwoordig van acryl gemaakt. Sommige pijpmakers gebruiken nog eboniet oftewel 'para-rubber'. Van dit materiaal werden vroeger de meeste mondstukken voor bruyerepijpen gemaakt. Meerschuimers hadden vroeger in ieder geval vaak mondstukken van amber. Later kwamen daar veel 'hybride' materialen bij om de beste kenmerken van verschillende materialen te combineren. Voorbeelden zijn 'amberite' en 'ashtonite' wat Ashton gebruikte.
Corncobs hebben vaak mondstukken van plastic.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Sebastian »

Ribbon schreef:De meeste mondstukken worden tegenwoordig van acryl gemaakt. Sommige pijpmakers gebruiken nog eboniet oftewel 'para-rubber'. Van dit materiaal werden vroeger de meeste mondstukken voor bruyerepijpen gemaakt. Meerschuimers hadden vroeger in ieder geval vaak mondstukken van amber. Later kwamen daar veel 'hybride' materialen bij om de beste kenmerken van verschillende materialen te combineren. Voorbeelden zijn 'amberite' en 'ashtonite' wat Ashton gebruikte.
Corncobs hebben vaak mondstukken van plastic.
Is acryl geen verf of lijm?

Zijn er ook pijpen die glazen of amber mondstukken hebben die van bruyere zijn gemaakt? En die ook nog betaalbaar zijn?

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Massis »

Acryl is een kunststof (eigenlijk een soort plastic dus), wat in vloeibare vorm ook als component in lijmen en verven zit, maar voornamelijk op zichzelf als harde kunststof gebruikt wordt. Plexiglass is bijvoorbeeld ook een merk van acryl.

Amber is tegenwoordig enorm duur, pijpen met een echt amber mondstuk zal je wel tegenkomen maar kosten vaak behoorlijk veel geld. Glazen mondstukken wil je echt niet volgens mij, dat is bijzonder oncomfortabel en meer voor een snelle trek in een hasj/wietpijpje.

Eboniet of pararubber is nog steeds het meest kwalitatieve of minstens luxueuze materiaal, gevolgd door acryl dat wat minder comfortabel is maar ook minder onderhoud vergt.
Verder zie je ook nog regelmatig hoorn en andere kunststoffen zoals bakeliet, vulcaniet (eigenlijk eboniet maar iets anders gevulcaniseerd en vooral gebruikt in gegoten mondstukken, dus niet voor handgemaakte) en af en toe hout.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Sebastian »

Massis schreef:Acryl is een kunststof (eigenlijk een soort plastic dus), wat in vloeibare vorm ook als component in lijmen en verven zit, maar voornamelijk op zichzelf als harde kunststof gebruikt wordt. Plexiglass is bijvoorbeeld ook een merk van acryl.

Amber is tegenwoordig enorm duur, pijpen met een echt amber mondstuk zal je wel tegenkomen maar kosten vaak behoorlijk veel geld. Glazen mondstukken wil je echt niet volgens mij, dat is bijzonder oncomfortabel en meer voor een snelle trek in een hasj/wietpijpje.

Eboniet of pararubber is nog steeds het meest kwalitatieve of minstens luxueuze materiaal, gevolgd door acryl dat wat minder comfortabel is maar ook minder onderhoud vergt.
Verder zie je ook nog regelmatig hoorn en andere kunststoffen zoals bakeliet, vulcaniet (eigenlijk eboniet maar iets anders gevulcaniseerd en vooral gebruikt in gegoten mondstukken, dus niet voor handgemaakte) en af en toe hout.
Hmmm... Ok, maar voor zover ik weet geeft plastic giftige dampen af en zitten in diverse plasticsoorten zowel kankerverwekkende, als hormoonverstorende stoffen in die voornamelijk vrijkomen tijdens het opwarmen.

En amber hoeft eigenlijk helemaal niet duur te zijn. In Polen en volgens mij ook Duitsland is Amber vrij goedkoop, omdat het veel voorkomt en bij bosjes te vinden is in de natuur. In Polen kun je gigantisch veel amberproducten voor weinig vinden.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Massis »

Sebastian schreef: Hmmm... Ok, maar voor zover ik weet geeft plastic giftige dampen af en zitten in diverse plasticsoorten zowel kankerverwekkende, als hormoonverstorende stoffen in die voornamelijk vrijkomen tijdens het opwarmen.

En amber hoeft eigenlijk helemaal niet duur te zijn. In Polen en volgens mij ook Duitsland is Amber vrij goedkoop, omdat het veel voorkomt en bij bosjes te vinden is in de natuur. In Polen kun je gigantisch veel amberproducten voor weinig vinden.
Ten eerste: je rookt tabak, gezond is dat sowieso niet, en daarbij komen àltijd kankerverwekkende en waarschijnlijk ook hormoonverstorende stoffen vrij, maar dat is een andere discussie.

Beweren dat "plastic" giftige dampen afgeeft is een énorme generalisatie. Eboniet bijvoorbeeld is gevulcaniseerd rubber, dus helemaal geen plastic. Acryl is wel een soort van plastic, en wanneer je het gaat verbranden zullen de dampen daarvan inderdaad erg ongezond zijn.

Echter: je moet acryl al met een heteluchtbrander gedurende enkele minuten opwarmen vooraleer je het uberhaupt kan buigen, op dat moment is de acryl zó heet dat je hem niet eens met je handen kan aanraken zonder te verbranden. Maar van dampen (of geur) die vrijkomt is op dat moment nog geen sprake.

Een acryl mondstuk in een pijp zal in de praktijk nooit boven de 50°C worden, en dat is al ruim genomen, in 90% van de gevallen blijft het mondstuk op kamertemperatuur, behalve misschien het allerlaatste stukje (de flok), die lichtjes opwarmt maar ook daar is de opwarming nog véél te beperkt om dampen vrij te geven.

"amber" is misschien niet duur, maar stukken amber die groot genoeg zijn om mondstukken van te maken, en van voldoende kwaliteit, dat is wat anders. Zover ik weet kan je amber niet smelten en samenvoegen tot grotere stukken?
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Sebastian »

Massis schreef:
Sebastian schreef: Hmmm... Ok, maar voor zover ik weet geeft plastic giftige dampen af en zitten in diverse plasticsoorten zowel kankerverwekkende, als hormoonverstorende stoffen in die voornamelijk vrijkomen tijdens het opwarmen.

En amber hoeft eigenlijk helemaal niet duur te zijn. In Polen en volgens mij ook Duitsland is Amber vrij goedkoop, omdat het veel voorkomt en bij bosjes te vinden is in de natuur. In Polen kun je gigantisch veel amberproducten voor weinig vinden.
Ten eerste: je rookt tabak, gezond is dat sowieso niet, en daarbij komen àltijd kankerverwekkende en waarschijnlijk ook hormoonverstorende stoffen vrij, maar dat is een andere discussie.

Beweren dat "plastic" giftige dampen afgeeft is een énorme generalisatie. Eboniet bijvoorbeeld is gevulcaniseerd rubber, dus helemaal geen plastic. Acryl is wel een soort van plastic, en wanneer je het gaat verbranden zullen de dampen daarvan inderdaad erg ongezond zijn.

Echter: je moet acryl al met een heteluchtbrander gedurende enkele minuten opwarmen vooraleer je het uberhaupt kan buigen, op dat moment is de acryl zó heet dat je hem niet eens met je handen kan aanraken zonder te verbranden. Maar van dampen (of geur) die vrijkomt is op dat moment nog geen sprake.

Een acryl mondstuk in een pijp zal in de praktijk nooit boven de 50°C worden, en dat is al ruim genomen, in 90% van de gevallen blijft het mondstuk op kamertemperatuur, behalve misschien het allerlaatste stukje (de flok), die lichtjes opwarmt maar ook daar is de opwarming nog véél te beperkt om dampen vrij te geven.

"amber" is misschien niet duur, maar stukken amber die groot genoeg zijn om mondstukken van te maken, en van voldoende kwaliteit, dat is wat anders. Zover ik weet kan je amber niet smelten en samenvoegen tot grotere stukken?
Ik ben aardig grote stukken amber tegen gekomen. Volgens mij moet het goed kunnen hoor.

Zijn er trouwens ook pijpfabrikanten die custom pijpen maken?

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Meester W »

Ik begrijp dat u kennelijk een nieuw lid bent en een novice op het gebied van de pijp en het roken daarvan

Stelt u zich dan even voor middels het daartoe bestemde topic ?

Op al uw interessante vragen zult u alsdan zonder meer verhelderende antwoorden krijgen
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Meester W »

P.S. Ik zie zojuist dat u zich onder de titel " Ontmaagding" reeds heeft voorgesteld :)
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste mondstukken van gemaakt?

Bericht door Massis »

Sebastian schreef: Ik ben aardig grote stukken amber tegen gekomen. Volgens mij moet het goed kunnen hoor.
Laat ik het zo stellen: als het zo gemakkelijk mogelijk was, werd het vast vaker gedaan :wink:
Om een monstuk te maken heb je een stuk nodig van ruwweg (minimaal) 16x16mm en 10+cm lang, dat bovendien geen insluitingen heeft (luchtbelletjes, vuil, steentjes/insecten) want anders krijg je geen polijstbaar mondstuk, of heb je luchtlekken tussen buitenzijde en rookkanaal.
Amber mondstukken zijn zeldzaam, fragiel en duur, en daar is vast een goede reden voor.

Om een idee te geven, hier staat een kort artikeltje over een Peterson Amber spigot reeks pijpen die een tijd terug verkocht werden, met echte amber monstukken. Lang verhaal kort: die amber mondstukken komen uit 1939 (!!!) en volgens het artikel waren amber mondstukken toen al een zeldzaamheid...
https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... pigot-line


Sebastian schreef: Zijn er trouwens ook pijpfabrikanten die custom pijpen maken?
Wat noem je pijpfabrikanten? Fabrieken zoals Gubbels (Big Ben, Hilson, Bentley,...) , Savinelli, Peterson, ... maken zelden of nooit custom pijpen, zeker niet op bestelling van een "gewone sterveling".

Wel zijn er honderden artisanale pijpmakers, waarvan er ook heel wat op bestelling werken. Zelfs hier op ons forum hebben we enkele pijpmakers, waaronder ik (zie mijn handtekening), echter neem ik zelf geen bestellingen meer aan voorlopig, aangezien ik me wil toeleggen op mijn eigen ding.

Edit: uit interesse heb ik nog wat verder gezocht op informatie over amber. Daaruit kwamen een aantal zaken naar voor.
Ten eerste: de huidige prijs van kwaliteitsamber is gram per gram duurder dan goud, flink prijzig dus!

Ten tweede: er bestaat zoiets als "genuine amber" of "ambroid" of "pressed amber", wat eigenlijk een gerafineerde vorm is waarbij vele stukjes amber worden gesmolten en verwerkt tot een homogeen product, een beetje zoals blokmeerschuim versus geperst meerschuim. Deze worden kennelijk nog wel vrij vaak gebruikt om mondstukken van te maken

Ten derde: er bestaat ook nog "copal", een jongere vorm, eigenlijk amber dat nog niet oud genoeg (en gefossiliseerd) genoeg is om amber te heten, en daardoor ook zachter.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Plaats reactie