Pijp opnieuw aansteken na half uur

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door jerroen »

Het wil nog wel eens voorkomen dat ik wordt gestoord tijdens het roken van een pijp.

Nu heb ik gelezen dat je een pijp maar 1 maal per dag mag roken.

Wanneer de pijp een half uur niet gerookt is, is hij afgekoeld voor het eerste gevoel op de hand.
Is het slecht voor een pijp om na een half uur of een uur opnieuw te worden aangestoken ?
Weggooien van een een halve pijp of meer vind ik zonde, maar op het moment dat ik anders mijn pijp beschadigd is de keuze snel gemaakt.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Eliminator »

Je pijp raakt er zeker niet door beschadigd, alleen een pijp meerdere malen vullen (*) in een korte tijd kan nadelig zijn op de smaak.
Als jij dat niet ervaart en/of boeit gewoon lekker doen, geen risico voor de pijp in ieder geval.
Overigens geld het sowieso niet voor een eenmalig gevulde pijp die je soms een half uurtje terzijde legt, alleen als je hem keer op keer stopt op dezelfde dag.

(*) en oproken uiteraard,.... alleen vullen en leeghalen kan,.... dit voor de smart asses onder ons :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Deadl0ck »

Doe ik geregeld. Zoals Eli al zegt, op deze manier kan het geen kwaad.

Het 1 pijp per dag roken gaat over de hoeveelheid vocht die in je pijp komt. Ik zou beargumenteren dat door het half roken van een pijp, deze weg te leggen en laat afkoelen dat er juist minder vocht in de kop komt omdat de tabak tussendoor kan drogen. Zolang je de kop niet bijvult of de pijp in geheel nog maals vult, rook je nog steeds maar 1 pijp.


-edit- Overigens, wat ik anders heb begrepen dan Eli, dat het meerdere malen vullen en leeg roken van een pijp inderdaad zorgt voor meer vocht in de kop, maar dat dat de kop op den duur wel kan beschadigen, door het vocht werkt het bruyere meer namelijk. Dat heb ik althans in mijn herinnering zitten.
Groet, Mark

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door jerroen »

Bedankt heren voor jullie reactie.

Dan steek ik hem met een gerust hart nog eens aan !

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Genieter »

Dag jerroen,

Voor mij is je vraag zeer herkenbaar. Ik had vroeger eens gelezen dat je een pijp slechts eenmaal per dag mag roken enz.

Ik betwist dat niet maar het is nu eenmaal zo dat de
maatschappij is geëvolueerd. Je mag binnen nu niet meer roken en dat maakt het dus moeilijk een pijp in een keer leeg te roken. Als je je dan nog bedenkt dat je volgens de theorie een pijp slechts eenmaal daags mag roken dan moet je naar je werk al meer pijpen meebrengen dan boterhammen...

Daarom heb ik jaren terug besloten om me van de theorie niks aan te trekken en gedurende een dag eenzelfde pijp zoveel te roken als ik dat nodig acht. Dat doe ik al jaren naar volle tevredenheid. Het kan dus zijn dat ik een 10 a 20 gram tabak verstook op die dag uit die pijp. Nu is er nog altijd geen sprake van achteruitgang aan die pijp ook niet aan smaak.

Ik maak wel de nota dat ik NOOIT aromaten rook, waarmee ik wil zeggen dat semois en de engelse mixtures die ik rook, de pijp niet zo vochtig laten worden omdat het om ongesausde tabak gaat.

Mijn opa rookt ook pijp en die rookt die pijp dag in dag uit maar ze wordt na elke rookbeurt goed gereinigd en ze ziet er ook nog goed uit.

Dus ik vind het zeker geen probleem om de pijp even weg te leggen en terug aan te steken en ik vind het ook geen probleem om meermaals per dag dezelfde pijp te roken.

Iedereen moet doen hoe hij het meest genot uit het roken haalt maar ik hou het graag simpel.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Tobias Tobit »

Vroeger werden pijpen natuurlijk meer als gebruiksvoorwerpen gezien en rookte iedereen meerdere sessies per dag uit 1 pijp. Deze pijpen werden ook niet voorzichtig behandeld, weinig of niet gereinigd en gewoon vervangen als er iets mee was. Hooguit had men een "zondagse" pijp waar wel voorzichtig mee werd omgesprongen. Ik denk dat er in alle bovenstaande posts waarheid zit maar dat je het meer als een kansberekening moet zien. Waarschijnlijk is het zo dat de kans op beschadiging groter is als je vaker per dag rookt en bij je goede en/of dure pijpen gok je daar liever niet op. Je werkpaarden kun je dan gerust vaker roken met de kanttekening dat je misschien sneller een keer een nieuwe moet kopen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Robbie-san »

In mijn ervaring, kun ke een pijp best meerdere keren per dag roken, echter het komt de smaak van de tabak niet ten goede. De smaak wordt vaak bitter en de smaak nuances in de tabak die gebruikt wordt verdwijnen.

Een pijp meerdere keren aansteken is echter geen probleem, heb ik ondervonden.
Ad impossibile nemo tenetur

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door jerroen »

Dat is het geweldige aan dit forum.
Je post een vraag en je krijgt in een dag meer antwoorden dan je van tevoren had kunnen bedenken.

Allen bedankt voor jullie visie en ervaring.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Deadl0ck »

Gelukkig wel! En het fijne is dat we zo allemaal, ook de langer aanwezige leden, toch weer meer informatie tot ons nemen, en onze visie evolueert.

Zelf ben ik een vrij vochtige roker, dus ik moet er niet aan denken om een gewone pijp meerdere keren te roken, tenzij in de ochtend en laat op de avond. Met een systeem pijp waar het vocht niet in het hout blijft, maar in een aluminium body, rook ik gerust een hele dag uit 2 koppen. Na elke rookbeurt kop verwisselen, al het vocht uit de body halen met een tissue, en vrolijk door.
Groet, Mark

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door robvoorburg »

Robbie-san schreef:In mijn ervaring, kun ke een pijp best meerdere keren per dag roken, echter het komt de smaak van de tabak niet ten goede. De smaak wordt vaak bitter en de smaak nuances in de tabak die gebruikt wordt verdwijnen.

Een pijp meerdere keren aansteken is echter geen probleem, heb ik ondervonden.
Zo sta ik er ook in. Tijdens een meeting heb ik bij wijze van uitzondering
en te weinig pijpen mee, een pijp nogmaals gestopt. Dat gaat goed
echter ik ondervond dan het bovenstaande.

Niets is zo prettig een pijp te roken die voldoende rust heeft gehad,
gewoon aan/in de kop ruiken dan weet je voldoende.

Even een zijpad en we hebben het er ooit al eens over gehad, maar
vanmiddag had ik zin een pijp op te steken, de hoeveelheid latakia
was voldoende voor een halve kop.
Een halve kop vind ik nogal ongezellig, dus heb ik de rest van de
ruimte benut met een virginia flake.
Best een grappige ervaring dat je na verloop van tijd die smaakover-
gang van de ene naar de andere tabak krijgt.

In tijden geen virginia (flake) meer gerookt trouwens, leuk het weer
eens op te steken, ik ervoer een fris, pittige, zoetzure smaak, die ik
best weet te waarderen, maar hooguit een enkele maal om de smaak
te herinneren.
Tot slot viel mij op dat (deze) virginia een wittere as achterlaat dan de
gemiddelde latakia die ik rook.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Bommel »

Ik meen ooit eens vernomen te hebben dat de huidige bruyere wat aan de jonge kant is en de wortel uit vervlogen tijden sterkter van eigenschap was.
Hierdoor konden de pijpen van weleer meer verdragen en liep de roker de hele dag en week met het zelfde rookhout tussen de kaken.
De pijpen van tegenwoordig zij van jongere knollen gemaakt en hierdoor wellicht wat gevoeliger voor het meerdaags roken.
Ik kan het mis hebben natuurlijk maar die redeneer ik aan de hand van wat ik ooit onder ogen heb gekregen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door polleke »

Bommel schreef:Ik meen ooit eens vernomen te hebben dat de huidige bruyere wat aan de jonge kant is en de wortel uit vervlogen tijden sterkter van eigenschap was.
Hierdoor konden de pijpen van weleer meer verdragen en liep de roker de hele dag en week met het zelfde rookhout tussen de kaken.
De pijpen van tegenwoordig zij van jongere knollen gemaakt en hierdoor wellicht wat gevoeliger voor het meerdaags roken.
Ik kan het mis hebben natuurlijk maar die redeneer ik aan de hand van wat ik ooit onder ogen heb gekregen.
Heb ik ook altijd gemeend inderdaad maar wanneer er een ( goeie) pijp bijzit zou het dus geen kwaad kunnen als je direkt weer in een ( sessie) stort dan ?[emoji849][emoji848]

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door The Fonz »

Geachte Heer Jerroen en Heer Polleke,

de temperatuur in de ketel (binnenste van de kop) van een pijp kan behoorlijk oplopen, tot wel 400 graden Celcius (geen idee meer waar ik dat ooit heb gelezen)! In ieder geval komt door de hitte vocht uit de tabak vrij en het hout van de pijp (kop en steel) neemt een zekere hoeveelheid van dat vocht op.
Ideaal gesproken, zou dat vocht ook weer de kans moeten krijgen om te verdampen - vandaar dat de meesten een rustperiode voor de pijp aanhouden. Hoeveel vocht er door de pijp opgenomen wordt, hangt natuurlijk van een aantal factoren af: de vochtigheidsgraad van de tabak, het rooktempo, al of niet een pauze gedurende de rooksessie, etcetera.
Krijgt de pijp zo'n rustperiode niet dan is er een zeker risico dat het hout als het ware verzadigd raakt en daarom ook steeds minder vocht kan opnemen en waarschijnlijk steeds "natter" gaat roken. Dat is eigenlijk niet ideaal voor het gloeien van de tabak die daardoor wat makkelijker kan doven waardoor je dan weer de neiging krijgt om sneller te gaan roken. Zo kan de pijp dan nog heter worden, komt er nog meer vocht uit de tabak vrij en wordt de kans op het op de tong bijten van de tabak, groter. Het moge duidelijk zijn dat extreem hoge temperaturen natuurlijk ook voor de pijp zelf niet ideaal zijn.
Bovendien zal het (teveel aan) vocht een zekere mate van bacterie groei stimuleren en dat beïnvloedt beslist de smaakt en de geur (muzikanten met een blaasinstrument weten maar al te goed dat er, bij slecht onderhoud van hun instrument, makkelijk schimmels kunnen ontstaan op vochtige plekken!). Ooit had ik jarenlang een pijprokende collega die zijn pijpen vrijwel nooit schoon maakte. Die ging zelfs zover dat hij ook de filters er gewoon in liet zitten totdat de pijp onderhand verstopt raakte terwijl hij bovendien aromaten rookte. Dat veroorzaakt echt een heel onaangename, weeë geur en zal de pijp, jezelf en de tabak geen recht doen.

Natuurlijk zal een en ander bij de een wat sneller kunnen gebeuren dan bij de ander, dat spreekt vanzelf.
Ideaal (ik zeg dus niet: beslist noodzakelijk) is echter om bijvoorbeeld per rookbeurt per dag, minstens een pijp te reserveren zodat die dan weer minstens een etmaaltje kan drogen. Na het roken, laat je dan de pijp goed afkoelen, haal je hem uit elkaar, maak je hem schoon en laat hem dan (liefst "open") een dagje drogen. Het zeer grote voordeel daarvan is mijns inziens bovendien dat je pijpen dan veel en veel langer mee gaan!

Een ander verhaal wordt het bij de zogenaamde systeempijpen waar Deadlock het (terecht) ook al over had. Meestal hebben dat soort pijpen dan een houten kop en een roer (steel) van bijvoorbeeld metaal of nylon, waar je die kop op klemt of schroeft. Het vrijkomende vocht tijdens het roken, wordt hoofdzakelijk in de pan (waar de kop op zit) opgevangen en geabsorbeerd door bijvoorbeeld poreuze steentjes of een absorberend, katoenen ringetje, zoals dat bijvoorbeeld bij de Falcon pijpen mogelijk is.
Dat pannetje veeg je na het roken droog en schoon met een tissue of wat keukenpapier en in principe kun je dan de pijp gelijk weer opnieuw opsteken (ofschoon een extra, losse pijpenkop dan natuurlijk weer nóg idealer is).
Bijgaand wat afbeeldingen, zodat je ziet waar ik het over heb:

Afbeelding
Afbeelding

(Nording Keystone Pipe system - zie diverse, uitgebreide reviews hiervan, o.a. door mijzelf, elders op het forum)

Afbeelding
Afbeelding

(Falcon Pipe system; behalve de kop is alles van metaal (aluminium) - met nylon mondstuk - met de gedachte dat metaal makkelijk warmte opneemt én afgeeft. In combinatie met het opengewerkte roer is er dan voldoende koeling)

In Nederland kost zo'n Keystone Pipe nog niet de helft van een Falcon. In het algemeen kun je stellen dat de Keystone wat minder fraai oogt maar wel minstens zo goed werkt, zo niet beter.

Tenslotte is er dan ook nog de onvolprezen corn cob. Dat zijn pijpjes die van maïskolven gemaakt worden en daarom worden ze ook wel maïspijpjes genoemd. Hier op het forum zijn we het er wel zo ongeveer allemaal over eens dat je dan wel moet gaan voor de "cobs" van Missouri Meerschaum - zo heet de fabrikant.
Die cobs heb je in allerlei modellen en prijsklassen maar de eenvoudigste (type "Pride" en "Legend") kosten in de US rond een dollar of vier à vijf. Hier of in Duitsland moet je rekenen op ongeveer een tientje, tenzij je er een stuk of tien à twaalf ineens van koopt of bestelt.

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste pijp in de bovenste foto is een "Legend" (bent = gebogen) en de onderste foto is een "Pride" (straight = recht).

Het gaat hierbij om, in principe, super eenvoudige pijpen die echter bijzonder goede rookeigenschappen hebben. Ze roken koel en nemen heel makkelijk vocht op (door de zeer ruwe en poreuze structuur van het materiaal). Zeker in het begin geven ze een heel licht zoete smaak aan de rook, vanwege het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. De meeste van deze pijpjes zijn ook geschikt voor bijvoorbeeld papieren filtertjes van het merk Medico of Dr. Grabow. Ook die filtertjes zijn goedkoop. Uiteraard is hun levensduur enigszins beperkt - het materiaal is immers relatief zacht. Maar toch, als ze enigszins voorzichtig worden "ingerookt" (niet zo uitvoerig en uitgebreid als bij "gewone, bruyère pijpen) en niet altijd helemaal tot op de uiterste bodem, kunnen ze echt lang mee. De ervaringen, ook van mijzelf, lopen uiteen van pakweg minstens tussen de vijftig tot wel honderd keer of meer. Bovendien zijn ze ook nog te krijgen met een hardhouten bodem (= "plug") en dan gaan ze natuurlijk nog veel langer mee hoewel ze dan ook weer net iets duurder zijn.
Je vindt deze pijpen bijvoorbeeld bij "Aristocob" of "Missouri Meerschaum"; in de VS maar zeker ook hier op het forum, zijn ze bijzonder populair!

Tenslotte en concluderend, zou ik persoonlijk wel een advies kunnen geven.

Wanneer je meerdere pijpjes per dag rookt en niet te veel geld wilt uitgeven aan nieuwe pijpen, heb je een aantal mogelijkheden:
- kijk eens bij andere forumleden, met name bij de "opkalefateraars" zoals bijvoorbeeld annie69 en anderen: daar kun je vaak voor een habbekrats uitstekende pijpen krijgen, al of niet in (bijna) nieuwstaat. Bovendien weet je dan zeker dat je met betrouwbare mensen van doen hebt, hetgeen voor bijvoorbeeld Marktplaats beslist niet altijd het geval is;
- schaf een of meerdere corncobs aan: je zou kunnen checken of er forumleden zijn die er een of meer aan jou willen overdragen maar je zou ook kunnen vragen of er iemand is die van plan is om een bestelling van (o.a.) wat corncobs in de US te plaatsen. In dat geval kun je vragen of je mee mag doen en kunnen jullie de verzendkosten delen. Dat is eigenlijk het meest interessant omdat die pijpjes aldaar zo goedkoop zijn - in principe zou je dan voor een paar tientjes ettelijke cobs moeten kunnen scoren en daar kun je dan jaren mee vooruit;
- misschien zou je de aanschaf van een systeempijp kunnen overwegen, bijvoorbeeld een Falcon of een Nording Keystone, eventueel met een extra kop. Persoonlijk vind ik dan de Keystone pijp wat geschikter omdat die nog niet de helft kost van een Falcon (een nieuwe Falcon kost toch al gauw 60 tot 65 neuro's (in Engeland ongeveer de helft!) en een Keystone zou je in principe voor minder dan 30 neuro's op de kop moeten kunnen tikken) en die zijn vrijwel onverwoestbaar; bovendien werkt het systeem mijns inziens nog beter hoewel ze natuurlijk een heel stuk eenvoudiger zijn qua afwerking en uiterlijk, dat zou je dan eventueel voor lief moeten nemen.

Welnu, beste Heer Jerroen en Heer Polleke, ik hoop van harte dat ik jullie hiermee een beetje verder heb kunnen helpen. Hoe dan ook: veel rookplezier!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Bommel »

Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is dat de natuur zo zijn eigen wetten heeft en dat de moderne mens nogal,gehaast van aard is geworden.
De oude bruyere knol heeft heerlijk kunnen door groeien en hoe groter en ouder hoe dichter de structuur van het hout.
De wat jongere knollen zijn wat meer open van structuur en dus meer poreus en eventuele natuur foutjes zijn nog niet voldoende ingesloten.
Hierdoor kan het gebeuren dat als het hout niet de kans krijgt of niet voldoende om te drogen de pijp eerder zorgdraagt voor een minder rook ervaring dan bij een pijp die gemaakt is van een echte grote oude knol.
Hoewel al de bruyere wortelen gekookt en gedroogd worden bkijft daar de van nature eigenschappen gewoon aanwezig gelijk dat met het hout van een boom dat in planken is gezaagt.
Afbeelding

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door RICHCigaro »

robvoorburg schreef:
Robbie-san schreef:
Niets is zo prettig een pijp te roken die voldoende rust heeft gehad,
gewoon aan/in de kop ruiken dan weet je voldoende.
Wat ruik ik dan precies? Als de kop te weinig rust heeft gehad of als de kop weer goed is 8)

Mijn volgende vraag is, de pijp aansteken na een uur of 2 uur etc. Wie heeft daar ervaring mee en/of kan dit?

Gegroet

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Sidekickelvis »

RICHCigaro schreef:
robvoorburg schreef:
Robbie-san schreef:
Niets is zo prettig een pijp te roken die voldoende rust heeft gehad,
gewoon aan/in de kop ruiken dan weet je voldoende.
Wat ruik ik dan precies? Als de kop te weinig rust heeft gehad of als de kop weer goed is 8)

Mijn volgende vraag is, de pijp aansteken na een uur of 2 uur etc. Wie heeft daar ervaring mee en/of kan dit?

Gegroet
Dat verschil ruik je meteen. Rook een pijp en ruik er een uur nadien aan, een scherpe, niet zo prettige lucht zal je deel zijn. Rook dezelfde pijp nog eens en ruik er na 2 dagen pas weer aan (zonder hem tussendoor te roken) en de pijp zal veel prettiger ruiken (naar tabak en niet naar verbrand hout). Je kunt een pijp rustig uit laten gaan en later weer aansteken, dat heeft niet erg veel invloed op de smaak. Beetje afhankelijk van de soort tabak en de tijd dat hij niet gebrand heeft.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door robvoorburg »

Gek genoeg geldt het eveneens voor pijpen uit meerschuim.

Gebruikersavatar
Doudeijns
Berichten: 87
Lid geworden op: 12 apr 2017 14:12
Locatie: Den Haag

Re: Pijp opnieuw aansteken na half uur

Bericht door Doudeijns »

Heren,

Al lezende zie ik interesse in corn cobs en Falcon pijpen. Ik heb onlangs via internet in de UK boodschappen gedaan en daar voor de helft van wat het hier kost een Falcon met drie koppen gekocht en een corn cob voor €5.

De transportkosten waren €16.

Ik ben nog niet zo lang lid en heb niet aan jullie gedacht (excuses!). Als je samen bestelt, kun je niet voor minder met de bus naar de stad, bij wijze van spreken.

Ik heb gekocht bij GQtobacco.com. Nog niet alles staat op de website, maar als je een mailtje stuurt met een vraag naar een specifiek product ( Keystone, bv.) krijg je geheid direct antwoord.
Met hartelijke groet,

Marco

Plaats reactie