Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Ik rook al heel wat jaartjes pijp, maar wil me beslist geen kenner noemen. Hier in de buurt is ook geen winkel waar je voor een fatsoenlijk advies kunt gaan. Ben dus aangewezen op internet. Mijn "probleem" is het volgende: vaak als ik een nieuwe pijp aanschaf merk ik, dat er toch maar weinig tabak in de kop kan, zodat de pijp dus zo opgerookt is. Nu wil ik in het algemeen toch wel wat langer genieten van één gestopte pijp. Heeft iemand tips waar ik op moet letten, of adviezen zodat ik de voor mij juiste pijp kan aanschaffen ?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Eliminator »

Er zijn natuurlijk vele aanbieder waarbij je online zaken kunt kopen, maar als je specifieke eisen hebt is een winkel altijd prettiger.
Hier een lijst, per land/provincie, met de betere tabakszaken: http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Paasei »

In ander topic ook al even geschreven... Beek --> Hasselt = 45 km

http://lacasadelhabano-knokke.be/index. ... no/hasselt
Koninklijke Eikel Des Forums.

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Paasei schreef:In ander topic ook al even geschreven... Beek --> Hasselt = 45 km

http://lacasadelhabano-knokke.be/index. ... no/hasselt
Bedankt voor de tip ! Is inderdaad niet ver weg. Ga eens op de site zoeken of ik een adres vind.

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Eliminator schreef:Er zijn natuurlijk vele aanbieder waarbij je online zaken kunt kopen, maar als je specifieke eisen hebt is een winkel altijd prettiger.
Hier een lijst, per land/provincie, met de betere tabakszaken: http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51
Bedankt voor je reactie !
Mijn eerste indruk is, dat er hier in Nederlands Limburg geen zaak bekend is, waar je nog een pijp kunt kopen. Daar moet je al de grens voor over naar België. Is overigens wel bereisbaar. Benieuwd of er nog een tip komt die me kan verwijzen naar een winkel wat dichter bij.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Tobias Tobit »

Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Sidekickelvis »

Haddocks Maastricht? Eerst op internet kijken maar heeft ook een fysieke winkel. http://www.haddockspipeshop.com/nl/ Hij heeft zo veel pijpen dat je beter eerst eens belt of mailt met wat je zoekt zodat hij wat modellen kan opzoeken voor je. Hele fijne winkel.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Sidekickelvis »

Tobias Tobit schreef:Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Zeg eeeuh, als je dit blijft doen dan ga ik wel hoor.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door drfretboard »

:lol: :sw

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Tobias Tobit »

Was ook een inkoppertje. Een goeie spits blijft dan ook zijn mannetje voor. [emoji13]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door The Fonz »

Math, kijk eventueel ook eens even bij "onze eigen" Annie69 (Beek - Maasbracht: 27 km). Bovendien kun je nog bij Janssen-Quicken in Roermond terecht. Maar Haddocks in Maastricht is zeker ook een uitstekende optie en vanuit jouw woonplaats ook nog eens niet ver.

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door roocker »

Flake gaan roken .Daar rook je langer van .....

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Tobias Tobit schreef:Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Bedankt voor de tip ! Ik ga er zaterdag eens kijken.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door junksculp »

Ik kan je Schneiderwind in Aken aanraden, heeft een hele uitgebreide collectie pijpen en tabak.

Hier een grote pijp voor lang rookgenot:
http://www.no7.de/gesamtsortiment/pfeif ... t-bent-1er

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Deadl0ck »

roocker schreef:Flake gaan roken .Daar rook je langer van .....
Wat heeft flake roken met een nieuwe pijp aanschaffen te maken?

In ieder geval zou ik je nog als tip mee geven Math, als je toch besluit een pijp te kopen via internet, doe dit dan bij een zaak met goede informatie voorziening, waar je ook de diepte en de breedte van de ketel te zien krijgt. Bekijk ook eens hoe groot deze zijn bij je huidige pijpen, blijkbaar zoek je dus iets groters.

Normaal is een ketel opening van ongeveer 20 mm, met een varierende diepte en ketel vorm. De wat grotere pijpen hebben in de regel ook net wat grotere ketels, maar mocht je echt een schoorsteen zoeken is er altijd nog de Lumberjack van Mr. Brog, daar is zeker 2 tot 3 uur mee te roken, gaat dan ook een schuur aan tabak in.

-Edit- Kijk ook even hier, een draadje over xxl pijpen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door The_Undertaker »

Deadl0ck schreef: Wat heeft flake roken met een nieuwe pijp aanschaffen te maken?
Niks, maar flakes tegenover normale tabak heeft wel wat te maken met het probleem van Math, namelijk dat sommige pijpen een te kleine ketel hebben en/of deze zo opgerookt zijn. Dit probleem heb je met een flake natuurlijk al minder.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Deadl0ck »

The_Undertaker schreef:
Deadl0ck schreef: Wat heeft flake roken met een nieuwe pijp aanschaffen te maken?
Niks, maar flakes tegenover normale tabak heeft wel wat te maken met het probleem van Math, namelijk dat sommige pijpen een te kleine ketel hebben en/of deze zo opgerookt zijn. Dit probleem heb je met een flake natuurlijk al minder.
Eensch, maar er werd gevraagd naar advies voor het zoeken naar een nieuwe pijp online of in de omgeving van beek.

Het is niet zo dat ik de causale verbinding niet zie tussen flakes en langer roken, maar op de vraagstelling
Heeft iemand tips waar ik op moet letten, of adviezen zodat ik de voor mij juiste pijp kan aanschaffen ?
zie ik het verband niet met 'ga flakes roken.'

Het voelde een beetje alsof iemand zou vragen "hoe kom ik het snelst met de fiets van A naar B?" en als antwoord kreeg: "Ga met de bus." Ja, het heeft betrekking op de vraag, maar met het antwoord heeft voor de directe vraagstelling geen meter geholpen. (Zie je um? Van A naar B? Geen meter? Gelukkig amuseer ik mezelf! :roll: )

Wellicht dat ik wat bot klonk, maar was oprecht nieuwsgierig of er een directe verbinding was die ik niet zag. We weten allemaal dat ik af en toe niet zo heel sterk ben met sociale inzichten, dus dacht dat ik misschien iets miste, en een dag niet geleerd is een dag niet geleefd. (Look, I'm just like a real boy! :mrgreen: )

Anywho, alle gekkigheid op een stokje, om nog even terug te komen op het topic, en mijn voorgaande post...
de meeste goede online pijp verkopers hebben vaak zo'n soort plaatje staan:
pibe_measurement.gif
Van belang zijn hier de maten D en E, hoe groter, hoe meer tabak er in den ketel past!

Dan zijn er ook nog dingen zoals de ketel vorm die van belang zijn voor welke soorten tabak er in het algemeen het beste tot hun recht toe in komen. Redelijk gelijke waarden zijn goed voor latakia houdende gesneden tabakken bijvoorbeeld, terwijl de wat dunnere hogere conische ketels juist weer goed zijn voor flakes. Zie dit plaatje voor wat richtlijnen:
Pipe_Shapes_Chamber_Geometry.jpg
In ieder geval, vele adviezen gehad, ik hoop dat je er mee geholpen bent, zeker plezier gewenst bij Haddocks, dat is een fijne zaak van wat ik hoor en lees!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Mark

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Deadl0ck schreef:
The_Undertaker schreef:
Deadl0ck schreef: Wat heeft flake roken met een nieuwe pijp aanschaffen te maken?
Niks, maar flakes tegenover normale tabak heeft wel wat te maken met het probleem van Math, namelijk dat sommige pijpen een te kleine ketel hebben en/of deze zo opgerookt zijn. Dit probleem heb je met een flake natuurlijk al minder.
Eensch, maar er werd gevraagd naar advies voor het zoeken naar een nieuwe pijp online of in de omgeving van beek.

Het is niet zo dat ik de causale verbinding niet zie tussen flakes en langer roken, maar op de vraagstelling
Heeft iemand tips waar ik op moet letten, of adviezen zodat ik de voor mij juiste pijp kan aanschaffen ?
zie ik het verband niet met 'ga flakes roken.'

Het voelde een beetje alsof iemand zou vragen "hoe kom ik het snelst met de fiets van A naar B?" en als antwoord kreeg: "Ga met de bus." Ja, het heeft betrekking op de vraag, maar met het antwoord heeft voor de directe vraagstelling geen meter geholpen. (Zie je um? Van A naar B? Geen meter? Gelukkig amuseer ik mezelf! :roll: )

Wellicht dat ik wat bot klonk, maar was oprecht nieuwsgierig of er een directe verbinding was die ik niet zag. We weten allemaal dat ik af en toe niet zo heel sterk ben met sociale inzichten, dus dacht dat ik misschien iets miste, en een dag niet geleerd is een dag niet geleefd. (Look, I'm just like a real boy! :mrgreen: )

Anywho, alle gekkigheid op een stokje, om nog even terug te komen op het topic, en mijn voorgaande post...
de meeste goede online pijp verkopers hebben vaak zo'n soort plaatje staan: pibe_measurement.gif Van belang zijn hier de maten D en E, hoe groter, hoe meer tabak er in den ketel past!

Dan zijn er ook nog dingen zoals de ketel vorm die van belang zijn voor welke soorten tabak er in het algemeen het beste tot hun recht toe in komen. Redelijk gelijke waarden zijn goed voor latakia houdende gesneden tabakken bijvoorbeeld, terwijl de wat dunnere hogere conische ketels juist weer goed zijn voor flakes. Zie dit plaatje voor wat richtlijnen: Pipe_Shapes_Chamber_Geometry.jpg

In ieder geval, vele adviezen gehad, ik hoop dat je er mee geholpen bent, zeker plezier gewenst bij Haddocks, dat is een fijne zaak van wat ik hoor en lees!
Heel hartelijk dank ! Hier kan ik wat mee.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door roocker »

@The_Undertaker : Dank u voor het snelle inzicht . Ook in een klein pijpje rook je langer met een flake tabak . Dat was mijn bedoeling ook met het plaatsen van mijn antwoord .

Je kunt een grotere kop vullen met een mixture , ook deze is sneller leeg dan met flake . Het was bedoeld om daarover juist te gaan nadenken ipv een eventuele aanschaf van een nieuwe dure pijp .


Zucht....

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door jerroen »

Even inhakend op de informatieve post van Deadlock.

Stel ik wil flake roken (ben nog in enige mate beginner) om wat voor reden zou ik dan een ander model pijp kopen dan de billiard modellen die ik reeds bezit ?
Rook je je pijp stuk ? Brand het niet goed ?

Alvast dank voor enig licht in deze zaak voor mij.

Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door drfretboard »

Daarover is al regelmatig geschreven op dit forum, maar ik merk dat de bewuste posts lastig te vinden zijn en het zal allemaal wel versnipperd zijn in verschillende flake-gerelateerde onderwerpen. Hier is een oud topic dat denk ik het lezen ook wel waard is: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=193

(Edit) En nog een: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=9374
jerroen schreef:Even inhakend op de informatieve post van Deadlock.

Stel ik wil flake roken (ben nog in enige mate beginner) om wat voor reden zou ik dan een ander model pijp kopen dan de billiard modellen die ik reeds bezit ?
Rook je je pijp stuk ? Brand het niet goed ?

Alvast dank voor enig licht in deze zaak voor mij.

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door jerroen »

Hmm.... mijn excuses. Dit topic had ik inderdaad zelf kunnen vinden.
In ieder geval bedankt om me er op te wijzen.

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Tobias Tobit schreef:Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Ben vanmorgen bij Haddocks geweest, nadat ik hem van de week even gebeld had.
Prima en deskundig geholpen. Dit was voor mij een gouden tip. Hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Wowbagger »

Math schreef:
Tobias Tobit schreef:Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Ben vanmorgen bij Haddocks geweest, nadat ik hem van de week even gebeld had.
Prima en deskundig geholpen. Dit was voor mij een gouden tip. Hartelijk dank.
Ik wil niet nieuwsgierig zijn maareh.... wat is het geworden?

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Wowbagger schreef:
Math schreef:
Tobias Tobit schreef:Haddocks? In Maastricht hele goede service. Je kunt wel beter even melden als je voorkeur voor een bepaalde pijp hebt want het is nog wel eens zoeken. Het winkeltje is maar heel klein.
Ben vanmorgen bij Haddocks geweest, nadat ik hem van de week even gebeld had.
Prima en deskundig geholpen. Dit was voor mij een gouden tip. Hartelijk dank.
Ik wil niet nieuwsgierig zijn maareh.... wat is het geworden?
Stom misschien, maar ik helemaal niet gevraagd naar een merk. De man wist wat ik zocht en had al een aantal pijpen klaarliggen. Ga het volgende week toch eens navragen. Dan laat ik het je wel weten.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Wowbagger »

Niet nodig hoor, fijn dat het zo goed bevallen is in ieder geval.

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Math »

Wowbagger schreef:Niet nodig hoor, fijn dat het zo goed bevallen is in ieder geval.
Het is een pijp van het merk Molina, ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ik wil een nieuwe pijp kopen.

Bericht door Sidekickelvis »

Dat zijn hele goeie, betaalbare pijpen. Heb er zelf ook enkele. En nog veel meer gehad. Aan de pijp ligt het niet iig.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie