over de longen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

over de longen

Bericht door roocker »

Ik ben benieuwd naar jullie manier van roken . Ikzelf rook af en toe een Caballero zonder filter of een bastos rood . Uiteraard inhaleer ik de tabaksrook . Als ik een sigaar rook inhaleer ik niet zo bewust , maar toch een klein deel van sommige trekjes weer wel . Ook tijdens het pijproken doe ik dit onbewust , vaak als ik door de neus uitadem en een nieuwe trek neem gaat het deels over de longen . Niet veel maar wel ietsje . Het bevalt me prima moet ik zeggen , lekker doorrookt !

Men beweert dat je een sigaar of pijp niet over de longen moet roken , welnu , bij mij zelf gebeurt dit dus wel voor een klein deel . Alles geforceerd uitpuffen omdat het niet over de longen mag vind ik niet ontspannen roken . De meeste smaak ontwikkeld zich in de mond , dat moge duidelijk wezen . Maar toch dat beetje even inhaleren .... Lekker .

Wie herkent dit ?

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: over de longen

Bericht door wim »

Mee eens... Onbewust doe ik het ook... Vind het heerlijk moet ik zeggen.. Ik ben een actief shag roker geweest, dus ja.. Af en toe kan ik het niet laten te inhaleren


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: over de longen

Bericht door Tobias Tobit »

Ik denk dat het onmogelijk is om niet af en toe een gedeelte over de longen te roken. Bewust of onbewust komt er hoe dan ook een gedeelte van de rook in je longen. Het advies om dit met pijp en sigaren niet te doen is volgens mij vooral om niet bewust diep te inhaleren. Het heeft volgens mij vooral te maken met de reden dat je rookt. Sigaretten en shag zijn vooral bedoeld om zo snel mogelijk aan de nicotine behoefte te voldoen. Door de rustige en lange rooksessie van een pijp of sigaar krijg je de nicotine toch wel binnen en heeft het weinig zin om te inhaleren.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Pruts
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 dec 2016 19:44
Locatie: Drenthe

Re: over de longen

Bericht door Pruts »

Ik mag graag een sigaartje roken en af en toe inhaleer ik ook wel.
Bewust of onbewust... meestal toch wel een bewuste keuze. Natuurlijk niet de hele sigaar maar af en toe een trekje...
Het smaakt zoveel beter dan stinkstokken (kan ik echt niet meer waarderen shag en sigaretten)

Pijp: Ik probeer wel eens door de neus uit te blazen, dit zou de smaak ten goede komen.
Het is mij nog niet gelukt om zonder te inhaleren de rook door de neus uit te blazen.
Dus af en toe komt er ook wel eens wat rook uit de pijp in de longen.
Maar over het algemeen probeer ik zo weinig mogelijk rook in te ademen.
Ik ben het met Roocker eens het rookt een stuk ontspanner.
As... as is verbrande Tabak :twisted:

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: over de longen

Bericht door Robbie-san »

Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, komt er ook bij mij wel eens wat rook in de longen, met als gevolg een vette hoestbui.
Ik rook pijp en sigaren, voor hun geur en smaak, niet voor de nicotine kick. Die kick haal ik wel uit snus, of af en toe snuif tabak. :mrgreen:
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: over de longen

Bericht door Deadl0ck »

Het gebeurt bij mij zelden, met als gevolg dat ik de pijp weg kan leggen en eerst even een tijdje misselijk en duizelig ben.

Wat ik wel vrij bewust doe, is tijdens het uitademen door de neus soms wat rook mee nemen uit de mond holte, zodat ik niet alleen de smaak maar ook de reuk heb. Echter sluit ik mondholte wel weer af voor ik uitgeademd ben, zodat er geen merkbaar rook residu mee naar beneden komt als ik weer in adem.

Mijn sigaren rook ik ook niet over de longen (niet dat ik er daar veel van rook...) en de snuif tabak is ook meer voor de geur dan de nicotine, dus blief ik net zo goed hele geurige maar lichte tabakken, of zelfs tabaksvrije snuif. (wat als bijkomend voordeel heeft (voor mij, want ik hou wel van mensen kijken) dat het wit is, en mensen daar interesant op reageren.)
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1118
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: over de longen

Bericht door Chris »

Alleen de uitgeademde rook af en toe.. dat geeft toch ook een andere indruk van de geuren/smaken van de gerookte tabak

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: over de longen

Bericht door Bommel »

De reden dat veel pijprokers en sigaren rokers niet over de longen roken is de hitte van de rook die de longblaasjes kunnen doen knappen.
Let wel in doel hierop het diep inhaleren net als een sigaret waarvan de gloeikegel vele maken kleiner is dan die van een pijp of doorsnee sigaar.
Door dat de pijp en sigaar een grotere afgave heeft van de rook en dus nicotine is vaak inhaleren ook niet nodig omdat de nicotine via de mondholten in de bloedbaan terecht komt.
Natuurlijk zal tijdens het roken enige rook de longen bereiken maar veel minder dan bij het bewust inhaleren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: over de longen

Bericht door Afficionado »

Ik rook nooit over de longen. Raad iedere sigarenliefhebber aan dit eens te doen met een stevige Havana en dan weet je meteen waarom je dit beter niet zou doen.
Na drie tot vier keer inhaleren zal je zo snel mogelijk een wc willen vinden en niet meer weten welke lichaamsopening je hierop eerst wil ledigen. Zelfs de meest verstokte roker zal moeten overgeven en zijn darmen moeten ledigen op precies dezelfde tijd.
Dit noemen we dan de nicotine rush. Een half uurtje duizelig als een tol op bed liggen zal helpen waarna je het doorzwete beddengoed kan vervangen en fris en monter aan een nieuwe sigaar kan beginnen.
Kan me voorstellen dat dit met sommige pijptabakken en short filler sigaartjes perfect kan lukken maar met een stevige havana kan je het schudden.
Dit doe je vrijwillig maar één keer :mrgreen:
Been there and done that (but only once) en ik rook(te) vijf havana's per dag.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: over de longen

Bericht door Tobias Tobit »

Schepje suiker schijnt goed te helpen tegen een milde nicotine rush. Wat hierboven wordt beschreven gelukkig nog nooit meegemaakt. Wel eens de schop onder de kant van ome Nico met wat tollende kamer om me heen. Is ook al een tijd geleden en dat van die suiker hoorde ik pas onlangs dus nog niet geprobeerd.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: over de longen

Bericht door Deadl0ck »

Tobias Tobit schreef:Schepje suiker schijnt goed te helpen tegen een milde nicotine rush. Wat hierboven wordt beschreven gelukkig nog nooit meegemaakt. Wel eens de schop onder de kant van ome Nico met wat tollende kamer om me heen. Is ook al een tijd geleden en dat van die suiker hoorde ik pas onlangs dus nog niet geprobeerd.
Zou me niks verbazen. Nicotine verminderd o.a. de aanmaak van insuline, een schep suiker zet het lichaam aan tot het maken van meer insuline, en stimuleert de stofwisseling.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
zipponubke
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2016 17:25

Re: over de longen

Bericht door zipponubke »

Een glas cola wekt ook heel goed bij een nicotinerush . Ik rook mijn sigaren of de pijp nooit over de longen.
Maar soms krijg ik toch een nicotinerush dit komt dan meestal omdat ik te weinig hebt gegeten. Dus een goede maaltijd van te voren helpt ook goed.

Plaats reactie