Inroken van een nieuwe pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Pruts
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 dec 2016 19:44
Locatie: Drenthe

Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door Pruts »

Als nieuweling in de kunst van het pijp-roken stel ik toch maar de vraag...

Welke tabak voor het inroken van een nieuwe pijp.

Ik zelf zit te denken aan een Coopvaert naturel ( maar is een baaitabak en kan dus snel te heet worden...) (Pakje in voorraad om te mixen met Wild Cherrie)
janneman schreef:Dit is een van mijn vaste baai tabakken. Ik rook doorgaans in de zomer meer baai dan in de winter, maar ik zit nu een pijp met Voortrekker in te roken.

Alle baai kan, vooral door de snede maar ook door de samenstelling, snel heet op de tong worden en tonguebite geven. Alleen al om die reden is het een goeie tabak voor inroken; als je te snel en te heet rookt loopt je tong eerder schade op dan je nieuwe pijp :?

Dat gezegd hebbende, Voortrekker is naar mijn idee wel een van de vriendelijkere baaisoorten, die niet zo snel van zich afbijt als menig ander baai. De smaak vind ik mooi neutraal, echte tabakssmaak.
Omdat ik de andere pijp voor mac Baren Scottish Blend wilde gaan gebruiken is het misschien ook een idee om de pijp in te roken met de tabak waar je de pijp voor wilt gaan gebruiken.

Welk advies kunnen jullie me geven, wat is een goede zet om te doen?
As... as is verbrande Tabak :twisted:

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door Paasei »

De raad van Janneman is niet slecht, alleen is baai in Vlaanderen wat minder gekend en geliefd.
Ik rook gewoon de tabak die ik van plan ben er uit te gaan roken. Heb ik daar nog niet echt een vast idee over, dan een Va/Per, wat toch al de helft van mijn gerookte tabakken uitmaakt.
De cut speelt daarbij een ondergeschikte rol, misschien eerder los dan een flake, naar mijn idee een 'evener' verbranding onderaan.

Indien je aromatics rookt, kan dat ook, maar dan eentje die niet makkelijk nat rookt, een niet te zwaar gesausde met ander woorden. Anders krijg je een onverbrande prop onderaan en dat is net bij het inroken niet de bedoeling.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door junksculp »

Ik heb voor mijn beide pijpen davidoff english mixture genomen, maar dit komt ook door het feit dat ik deze als 1 van de eerste tabakken had en ik deze meteen lekker vond, de pijpen zijn goed ingerookt.

Pruts
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 dec 2016 19:44
Locatie: Drenthe

Re: Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door Pruts »

Dank voor de antwoorden!

Ik ben de pijp inmiddels aan het inroken met de Scottish Blend.
As... as is verbrande Tabak :twisted:

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door Paasei »

Pruts schreef:Dank voor de antwoorden!

Ik ben de pijp inmiddels aan het inroken met de Scottish Blend.
Welke als ik vragen mag, er zijn best wat Scottish blends van verschillende merken...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Pruts
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 dec 2016 19:44
Locatie: Drenthe

Re: Inroken van een nieuwe pijp

Bericht door Pruts »

Paasei schreef:
Welke als ik vragen mag, er zijn best wat Scottish blends van verschillende merken...
Mac Baren Mixture wel een tabak waar ik moet opletten dat ik niet (te) vast stop...
Eigenlijk geen beginnerstabak zoals ergens op het forum gschreven lastig aan te steken, snel te vast gestopt...
Maar heb je de pijp goed in de brand toch wel een fijne tabak. Af en toe wel scherp! Maar speeksel verzacht een hoop... :?
As... as is verbrande Tabak :twisted:

Plaats reactie